BioXpo 2022 werd gehouden op zondag 9 en maandag 10 mei in Paleis 11 van Brussels Expo.
De beurs werd verschillende keren uitgesteld vanwege de coronacrisis.
Een blik op de hal van bovenaf.
David Plukaard, Jetse Schokker en Herco Schoemaker bij IDorganics. In de kast tussen hen in is een primeur te vinden. Jetse: "Dit concept gaan we uitrollen in 100 Franse supermarkten."
"Deze kartonnen dozen vervangen de silo's. Wij vullen de dozen, er is geen plastic zak meer nodig. De winkelier hoeft de doos alleen nog maar te openen en een 'schenkmond' er op te zetten."
Ook nieuw zijn de verschillende 'Healthy Nuts'. Jetse: "Deze noten worden met de voedingsvezels van de acaciaboom gecoat. Hierdoor blijft er geen olie meer aan de binnenkant van de bins zitten."
Joyce Weerman en Eric van Gool presenteerden de nieuwste producten van Imkerij de Traay en Bee honest.
Naast de nieuwe handzeep aloë vera & honing en de shampoo met kokos & honing, behoren ook deze handcrèmes tot de nieuwkomers. Links de handcrème met aloë vera & honing en rechts de handcrème Manuka.
Eric: "We krijgen ook erg goede reacties op onze raathoning. Dit is honing in de puurste vorm." Boven de raathoning is de nieuwste honingvariant van de Traay te zien, met gember.
Ronald Bakker met de theemerken van Organic Flavour Company: iDo! en Natural Temptation.
"Er komt een heel gericht publiek op deze beurs af. Onze blikjes met kruiden en specerijen vinden hier gretig aftrek, de Belgische consument lijkt wat meer culinair onderlegd."
Laura van Lissum is de nieuwe accountmanager van TerraSana. "Ik ben drie weken geleden begonnen, dus alles is nog nieuw. Heel leuk om op deze manier de sector een beetje te leren kennen."
In de kasten presenteerde TerraSana een deel van het ruime aanbod.
Boudewijn van der Kroft (TerraSana) raakte in gesprek met Lucio di Berti van Clearspring.
Emmanuel Verkerken, Erik Westeneng en Aster Schepens stonden namens Ecotone (Wessanen Benelux) op de beurs. Tussen hen in een kastje met de nieuwste producten, waaronder twee varianten Allos Veggie Paté, Isola Bio Proteine en De Rit Pea Snacks.
Erik: "Dit is onze laatste toevoeging: de vernieuwde Piramide losse thee en kruideninfusies. Er zijn zes verschillende soorten."
Kees Boender van Your Well.
Nieuw van Your Well is deze biologische Dukkah met o.a. komijn, zeewier, amandel en hazelnoot. "Onze zeewierproducten zijn steeds meer in België te vinden. Ik heb het gevoel dat de consumenten hier meer open staan voor bijzondere producten."
Bionext-directeur Michaël Wilde bracht op maandag een bezoek aan de beurs. Dit beursbezoek maakte onderdeel uit van de handelsmissie biologische voeding & dranken, dwars door België en Luxemburg.
Jurrian van Lenthe toont een paar potjes van de No Sugar Daddies chocopasta. "Via groothandel Marma staat onze chocopasta zonder toegevoegde suikers nu in de eerste 100 Belgische winkels. Na deze beurs volgen en hopelijk nog meer."
De hardloper van No Sugar Daddies, met hazelnoten. Alle ingrediënten van de chocopasta's zijn biologisch en vegan.
Wouter Vuijk en Jacomine Vooren brachten samen een bezoek aan de beurs. Wouter is oprichter van Imkerij de Traay.
Koen Freriks bij GreenHub Imports.
Hij vertelde dat deze nieuwe serie 100% natuurlijke schoonmaaktabletten erg goed ontvangen zijn. Het is een complete lijn, met keuken-, badkamer-, gas- en vloerreinigers. "Ze werken fantastisch en zijn heel eenvoudig in het gebruik. Je hoeft alleen het bruistabletje in water op te lossen."
Nog meer nieuwkomers bij GreenHub: sticks met plasticvrije minerale zonnebrand van Attitude.
Lars Jacobs en Bart van den Meiracker debuteerden met Chokay op de BioXpo.
De chocolade bevat geen toegevoegde suiker en geen zoetstoffen. "De reacties zijn heel goed", vertelt Lars.
Vers van de pers: de wasstrips van Liv+Linn. "We zijn net begonnen en willen op deze beurs in contact komen met winkeliers en medewerkers van groothandels", vertelt Cynthia Posthuma. Een verpakking bevat 32 wasstrips. De plasticvrije wasstrips zijn 100% hypoallergeen en 100% vegan. De verpakking past door de brievenbus.
Rob van Dijck was namens De Eng BV te vinden in de stand van groothandel Mannavita. Hij toonde de nieuwe look van Numi tea en verschillende nieuwe 'Balance' varianten van Shotimaa.
Pavle Svaic en Karin Gefken willen met Agropošta ook graag de Belgische markt op.
De nieuwste siroopsmaak is citroengras-gember (rechts). "Deze is erg goed ontvangen, sommige klanten hebben deze siroop zelfs zonder te proeven opgenomen", vertelde Karin.
Nog een debutant op de BioXpo: Cranberry Terschelling. "Onze producten zijn verkrijgbaar via Marma en Biofresh. We wilden ons hier graag laten zien aan de klanten en leveranciers", vertelt Geartsje Stegenga (rechts op de foto). Links haar collega Fleur de Groot.
Nieuwe sappen van Cranberry Terschelling: Appel-cranberry en Peer-cranberry. "De peer-cranberry is iets zoeter, de variant met appel is friszuur."
Het Blauwe Huis kruiden werd tijdens het BioXpo-debuut vertegenwoordigd door Severijn Velmans. "We vonden het goed om hier een keer heen te gaan en de eerste indruk is prima."
Het Blauwe Huis organiseert binnenkort twee markten: op zaterdag 11 juni en zondag 17 juli.
Hans Apontoweil toonde bij Fris gedroogd fruit het nieuwste lilifruit-product: zachte blokjes kokos. "Sinds Biofresh ons heeft opgenomen zijn de producten bij Sequoia Bio & Natural Market verkrijgbaar."
De nieuwkomer staat geheel rechts op deze foto.
Namens Rigoni di Asiago: Mathilde Meijers, José Scholtes-Cretier, Kim Hupperts, Ton Severrien en Benoit Janssen.
Rechts de nieuwste Special Edition van Fiordifrutta: granaatappel, aloë en hibiscus.
Bij Holland Pharma: Amy Schuermans en Evaline Segeren (namens Chi International).
Amy: "Dit zijn de nieuwste douchegels van lavera."
"En dit is de nieuwste firming lijn van lavera."
Qua vindbaarheid loont het ook op deze beurs om de hoogte in te gaan.
Het was niet heel druk in de hal, wel kwam er een zeer gericht publiek op de beurs af.
Ron Lenferink (De Groene Weg) en Jan Groen (Green Organics) in gesprek met Loes Mertens van Bio Wallonië.
De grote hoeveelheid open stand viel op.