De PLMA 2022 werd gehouden op dinsdag 31 mei en woensdag 1 juni in het RAI Exhibition Centre (Amsterdam).
Brinkers Food had een heel mooi plekje vooraan in hal 1. "Onze Chocolate Symphony is te vinden in PLMA's New Product Expo display", vertelt Claudine Vrooijink (midden). Naast haar staan Daniela Schnieders en Peter Krijnsen.
Bij De Halm: Youri van der Heijden en Rob van den Berg. Rob: "Een behoorlijk aandeel van onze omzet is private label. We vertellen bezoekers onder meer over de portion packs. De sfeer is goed, het is duidelijk merkbaar dat er behoefte is om weer naar een beurs te gaan."
Dennis van Teylingen was voor imkerij de Traay van de partij.
Hij toonde onder meer deze nieuwe Zonnebloem Raathoning aan de beursbezoekers.
BioBandits Pieter Bas Alferink en Hans de Boer waren ook van de partij. De gloednieuwe look van BioBandits was duidelijk zichtbaar in de uitingen om hen heen. Hans: "Ons merk heeft onlangs een restyling ondergaan, de reacties hierop zijn erg goed. Al is dat op een beurs als deze natuurlijk van iets minder groot belang, omdat de focus op private label ligt."
Jeanine Robbe en Pim Oostrom bij Axxent Masters in Tea.
Pim: "Over deze nieuwe bio-theelijn van Tea of Life hebben we afgelopen maandag onze klanten geïnformeerd. Met deze lijn willen we een product in de supermarkt neerzetten en daarmee lokaal impact maken in Sri Lanka."
Bij Spack poseerden: Marc van Arendonk, Marieke Klijn, Patrick Voordijk en Kevin Overbeeke.
Jasper Vogel van Flevosap promoot hun internationale merk Apple & Co. op de beurs en de organic-lijn Juice Family.
Thijs Schuurman en Erik van Luyn van Bonvita brachten een bezoek aan de beurs.
Sharon ten Berge naast de kast vol biologische broden van SlooOW, het bio-merk van Pandriks Bake Off.
"We zien echt een toename in de vraag naar biologisch brood. Het feit dat we in Duitsland ook het Demeter-logo op onze verpakking hebben staan geeft de consument nog extra vertrouwen in de herkomst van onze grondstoffen."
Teun Thönissen en Yiting Yang bij Joannusmolen. Teun vertelt dat het bedrijf nog goed doorgroeit. "Dat is mooi, want je hebt een bepaalde grootte nodig om impact te maken."
Arthur Kalter en Michiel Keijzer vertelden bij Vecozuivel de bezoekers meer over de mogelijkheden in onder meer biologische zuivel. Michiel: "De vraag naar bio-zuivel is stabiel tot groeiend."
Patricia van Heffen. Joop Dekker en Erika Verwijs bij DO IT ORGANIC.
Daar kon men onder andere meer informatie verkrijgen over een cashewnotenproject in Tanzania.
Aart-Jan Knauff met naast hem het door LEEV geïntroduceerde 100% biologische 'Tap To Go' systeem. "Hier krijgen we heel goede reacties op." Links is zijn collega Kees Leenhouts in gesprek met een bezoeker.
Gert-Jan Veenes bij VION, met achter hem een verwijzing naar het biologische aanbod van de vleesproducent. "De vraag naar biologisch vlees ontwikkelt zich hartstikke goed in Nederland."
Wesley Smit vertelt dat Engel Foreign Food pas zeer recent gecertificeerd is. "We zijn pas net Skal-gecertificeerd. We willen een zo totaal mogelijk assortiment aanbieden en daar past deze stap goed bij." Het bedrijf importeert onder meer producten uit Azië, Amerika, Marokko en Turkije.
Michael Fase bij Odenwald Organic Bakery.
Gert Hendriksen bij SanoRice, zij produceren o.a. biologische rijstwafels onder private label.
Waaronder dus deze mini biologische rijstwafels appel & framboos.
Bij BredaBest: Michiel Timmerman en Jessica Verklaren. Het best verkopende bio-product onder private label? Michiel: "Dat is 100% pindakaas!"
Theo Middelkoop van Wilthagen.
Wilthagen produceert deze biologische Krupuk voor het merk Yakso (FZ Organic Food). Onlangs werd een vegan variant geïntroduceerd.
Bastiaansen is sinds twee jaar geïntegreerd bij Vandersterre en neemt onder het merk Landana een internationale vlucht, vertelt Marten Bakker trots.
Gijs Hoefsloot vertelde meer over de ijsconcepten die het IJspaleis kan ontwikkelen. "Een mooie beurs weer, iedereen die iets met private label van doen heeft is hier."
Lianne Smiers, Lindsey Peters en Bianca Seegers-van der Kolk tonen bij Hoppe Professional de bio-koekjes voor de horeca. Lindsey: "We merken dat er vraag naar deze koekjes is, ook in de horeca ligt de focus steeds meer op gezondheid."
In de stand van Crème de La Cream Company (CDLC): Mieke Bomans, oprichter van Julia's Delicious World.
Mieke wilde graag de mening van bezoekers horen over de nieuwe Granola Bites.
Bij Neuteboom Coffeeroasters: Bas Groot en Jan Hart. Jan: "We ervaren het als een heel leuke beurs."
Links Michael Hiltop in gesprek bij Refresco.
In 1 van de kasten stonden deze bio-sappen.
Dico de Vreede en Nicolas Bablon bij Remia.
Abny Youssef (midden), bij Pita-bakkerij Caïro. "We zijn de grootste producent van biologische pitabroodjes in Europa. De afzet in Nederland is beperkt, we exporteren vooral veel naar Duitsland en Scandinavië."
Milou Eijsink vertelde dat Zwanenberg Food Group inmiddels van elke categorie een vega of vegan variant heeft, bijvoorbeeld van Kips. Ook hebben ze verschillende biologische producten in het aanbod.
Rick Pepping vertelde dat Kaptein biologische boter produceert.
Rens Strijbosch bij TB Brown (links). "Er is heel veel vraag naar biologische koffie."
Rens Koene (links) vertelde dat de vraag naar biologisch goed groeit bij Great Taste Ingredients.
Peter van den Berg van Bergbanket.
Zij produceren onder meer deze biologische crackers: Organic Cheese-Sesam, Organic Multigrain en Organc Sesame Pumpkin.
Mario van Stijn namens Inproba. Ook daar merken ze veel van de vega en minder suiker trends.
Bio-producten van Inproba.
Coen Gerrits met de biologische lange vingers van Jeurgens Biscuitfabriek. "We kunnen ook onze 'inclusions' en meringues in een bio-variant produceren."
Willem de Kanter bij The Impulse Factory met wat nieuwe producten van O'nest: Brown Rice Chips, Pea Swirls, Popcorn Seasalt en Lentl Flips. "We zijn benieuwd naar de reacties."
André Gutmann vertelt dat bij Haco (waarvan het Skal-gecertificeerde bedrijf Ravensbergen Food deel uitmaakt) 25% van de 600 producten biologisch is.
Roel Reijnen, Arto Karacoban en Wim van Heun bij Holland Foodz achter de koeling met o.a. verschillende biologische kazen.
Roel: "Ennstaler is een merk uit de Oostenrijkse Alpen. Ze kunnen van al deze producten ook een biologische variant produceren."
Isa Deroma bij Enrico.
Enrico presenteerde onder meer deze biologische mayo's van Jean Baton op de beurs.
Edwin Wijnholds vertelt dat Euro Caps biologische koffiecups produceert voor een Scandinavische klant.
Richard Barendsen bij Martinez Chocolade. Zij produceren onder meer een bio-adventskalender en biologische paaseitjes voor de retail.
Bob van der Stroom bij Dutch Bakery. "Wij leveren bio-broodjes aan alle Nederlandse retailers en exporteren ook naar het buitenland."
Sam Dimassi vertelde de bezoekers bij Nutri-dynamics Health Products meer over een nieuwe lijn met verse biologische maaltijden van het Britse merk No Bonez.
"Ze worden in het Verenigd Koninkrijk geproduceerd, we krijgen er heel goede reacties op." O.a. Shawarma en Korean Chick'n.
Adem Akturk van Kaasmakerij Özgazi. "We leveren ook biologische witte kaas."
Peter Knipscheer en Dennis Schipper vertellen dat de activiteiten voor bio-bedrijven bij Budelpack groeiende zijn.
Melanie Dumee met achter haar een deel van de producten die Bergfood onder private label kan produceren. "De bio-quinoa gaat momenteel hard. Die is onder meer verkrijgbaar in het nieuwe verpakkingsvrije concept bij AH."
Bij Arjaan van der Giessen kon men terecht voor meer informatie over de plant based alternatieven van Schouten Europe.
Four Seasons Food presenteerde een deel van de door hen onder private label geproduceerde producten in de kast links.
Sasker Yntema (oranje stropdas) in gesprek bij Royal A-Ware Food Group.
Lynn Veltmaat en Marije Heerma lieten proeven van de plant based producten bij Vivera. Vivera produceert o.a. biologische tofu.
Robert-Jan Verweij liet bij StarCuisine wat nieuwe bio-maaltijden zien.
"Deze Rode Curry is sinds kort bij Marqt en Ekoplaza Foodmarqt verkrijgbaar."
Op de voorgrond (wit overhemd): Hansie Conradie in gesprek bij Future Food Group.
Future Food Group zit onder meer achter het biologische vleesmerk Lebon.
Maarten van Mullekom vertelt bij Royal Steensma dat zij een Skal-certificaat hebben voor de productie van biologische konfijten.
Bjorn Huberts en Marc te Hennepe bij Ausnutria. Ausnutria produceert onder meer Neolac biologische zuigelingenvoeding. Marc: "Vanuit de markt is er regelmatig vraag naar biologisch."
Matthijs Pool met zijn vrouwelijke collega van van Frio Foods. Ze helpen bedrijven met het ontwikkelen van o.a. vriesvers groenteconcepten, van single groente tot aan mixen met eventueel al bijgevoegde kruiden.
Jurriaan Oudejans, Wim Paans, Fanny Prins, Arjen Eerbeek, Peter Hoogendoorn en Thorsten Arnold van Quicks.
Nieuwste product van Quicks, ontwikkeld voor de internationale markt: frites uit de magnetron.
Kees Kranendonk, Johan Visser, Bram Nederlof en Mark Bruijn van Fruity Line voor de koeling.
Met een deel van de kleurrijke Fruity Line productrange.
Geen producten maar diensten bieden Jurgen Siemerink en Yvonne Ebbekink van Müller Fresh Food Logistics.
Biologisch biscuits van Pally zegt genoeg - aldus accountmanager Jos van Mersbergen die ervoor buiten beeld blijft.
De biologische lijn hondenvoer van Scholtus Special Products.
Marvin Willers, Marloes Akerboom en Joyce Nijensteen in de culinaire stand van Koninklijke Euroma.
Tijd voor overleg bij Agristo.
Vera van Deelen en Luuk Walraven van Baltussen Konservenfabriek.
Volop doorontwikkeling van de 20 jaar geleden ingezette biologische lijnen en bonen als basis voor de Veggie Factory met spreads en hummus.
Gijsbert Van Malkenhorst van Jacques Kruidenboter.
Hansel en Maza zijn eigen merken van Hansel Salades en Sauzen voor respectievelijk foodservice en de consument.
Cenan Gündüz en Matthijs van Caldenborgh van Danish Crown, producent van biologisch varkensvlees.
Niek van den Bos en innovatiemanager Lindy Coole Coroos Conserven showen de saladeboosters, dressings op basis van peulvruchten die salades verrijken met plantaardige eiwitten.
Vigin Nuts met een retrodesign stand.
Jasper Huizinga en René Jansen van Theha met biologisch kokosbrood.
Een ruime stand voor Riedel.
Demi Rhoe en Thijs Cortenbach van Larco Foods, hun assortiment in bio is vooral op de Duitse markt groot.
Biologische zadenspecialisten Bert Bakker en Ronald van den Bos van Baza laten hun bloemzaden en vogelvoer zien in een kleurrijke stand, verpakkingen zijn gemaakt van handgemaakte ge-upcyclede theezakken uit India.
Ronald Vastenhouw met biologische (duo)fruitijsjes van bakkerij Esbaco op basis van pure fruitpuree, zonder toevoegingen.
Joris van Heumen van avocado verwerkingsspecialist Salud die een avocadoburger ontwikkelde vriesverse biologische avocadostukjes.
Paul van Kempen van noten en gedroogd fruit leverancier Foodtrend is trots op de duurzame cashewnootketen.
Jules den Hartog van United Dutch Exporters hebben een Skal-certificaat en is sterk in Afrikaanse, Aziatische, Midden-Oosterse en Zuid-Amerikaanse producten.
Er is ook biologische cookiedough vertelt Rien Kos van deegspecialist Van der Pol, van diepgevroren uit een consumentenzakje tot 10 kg box.
Daniel Bussher van Pierre le Blanc is druk met alle bereidingsmogelijkheden van (vleesvervanger) Jack Fruit.
Thibault Claessens van Mission Foods.
3 types biologische wraps.
Malte Hausman van Bobeldijk Food Group promoot het merk Vegafit, 100% plantaardige snacks.