Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Benchmark biobrandstoffen CE Delft:
"Biodiesel slechter dan gewone diesel"

Uit een benchmark van het onderzoeksbureau CE Delft, in opdracht van Greenpeace, blijkt dat biodiesel op basis van koolzaad, soja en palmolie, voor het milieu slechter is dan diesel.

Biodiesel is de biobrandstof die het meest wordt gebruikt in Europa in het verkeer. Biobrandstoffen op basis van afval en restproducten scoren beter. Het is voor het eerst dat er een ranking is gemaakt tussen verschillende biobrandstoffen. Daarnaast zijn ze vergeleken met gewone diesel en benzine
en elektrisch rijden.

Bijmenging biobrandstoffen

In de Europese Unie (EU) is afgesproken dat biobrandstoffen moeten worden bijgemengd in het kader van klimaatbeleid. Maar er ontstaan steeds meer twijfels over dit beleid. Met behulp van de nu ontwikkelde benchmark van CE Delft is te zien dat eerste generatie biobrandstoffen, gebaseerd op landbouwgewassen, teveel nadelige milieu-effecten hebben. Dus een maatregel die bedoeld is als oplossing tegen klimaatverandering dreigt averechts uit te pakken.

Staatssecretaris Atsma van Milieu heeft in maart besloten tot een ophoging van de verplichte bijmenging van biobrandstoffen. De Tweede Kamer heeft hier kritische vragen over gesteld en besluit binnenkort of zij hiermee akkoord gaat. Kees Kodde, campagneleider bossen van Greenpeace: "Atsma slaat de verkeerde weg in als hij nu geen rem zet op niet-duurzame biodiesel."

Minister Verhagen van Economische Zaken prees onlangs de nieuwe raffinaderij van Neste Oil in Rotterdam aan als het toppunt van duurzaamheid. Deze fabriek scoort slecht in de benchmark, omdat voornaamste grondstof van Neste Oil palmolie is.

Conclusies benchmark biobrandstoffen

In de benchmark worden de verschillende biobrandstoffen gescoord en vergeleken met elektrisch rijden, rijden op waterstof en rijden op benzine of diesel. Gekeken is naar de volgende milieucriteria: directe en indirecte broeikasgasemissies over de hele keten, uitputting van eindige voorraden van nutriënten en landgebruik.

Op alle drie de criteria komen elektrisch rijden op basis van duurzame elektriciteit en biobrandstoffen op basis van afval en restproducten, het beste uit de meetlat.

Als de indirecte CO2-emissie wordt meegerekend, blijkt het rijden op soja-olie, koolzaadolie, palmolie en zonnebloemolie nog meer CO2-uitstoot te veroorzaken dan gewone diesel.

Op het criterium 'verlies van nutriënten', meststoffen zoals fosfor (P) en kalium (K), scoren soja- en palmolie ook het slechtst. De voorraad van deze voedingsstoffen is cruciaal voor de groei van planten, maar is eindig, waardoor de landbouw en voedselvoorziening wereldwijd in de problemen kan komen. Als de biobrandstoffen worden vergeleken op het criterium landgebruik, oftewel hoeveel hectare is er voor nodig, dan scoren biobrandstoffen op basis van tarwe, soja en zonnebloem het slechtst.

Niet-duurzame biobrandstoffen hebben de overhand in Europa

De Europese Commissie verwacht dat in 2020 de biobrandstoffen voor 70% uit eerste generatie biodiesel zullen bestaan. Biodiesel uit palm- en sojaolie leiden tot ontbossing in Indonesië en Zuid-Amerika. Het zijn juist de biodiesels uit deze landen waarvan de export naar Europa nu sterk toeneemt.

Bron: BlikopNieuws.nl - Noord-Holland

Publicatiedatum: 10-4-2012

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

8-3-2017 Tringers bezorgen Organic-boodschappen
7-3-2017 Groenlinks deelt bio-peren uit aan treinreizigers
23-2-2017 Transport grotere vervuilender dan gedacht
2-2-2017 Prototype auto met actieradius van ruim 1000 km getoond
1-2-2017 Siemens ziet elektrisch personenluchtvaart in 2030 losbarsten
27-1-2017 Samsung ontwikkelt lichtgewicht batterij met actieradius van 600km
9-1-2017 Start-up Superbuddy bezorgt boodschappen binnen twee uur
9-1-2017 Belastingvoordeel voor duurzame transportmiddelen
22-12-2016 OV in 2040: sharing is caring
20-12-2016 Digitaal biocertificaat op komst door douaneproject biobananen
14-12-2016 Duitse trein op groene stroom biedt reizigers bio-voedsel
6-12-2016 Rotterdamse haven wil koploper zijn in duurzame energietransitie
22-11-2016 Nederland hoogste tarieven importcontroles
4-11-2016 “Productievorm en distributiekanaal veroorzakers CO2-uitstoot, niet transport”
31-10-2016 "Biodiesel slechter voor het milieu dan fossiele brandstoffen"
21-10-2016 Eimskip lijft Nederlandse reefer Extraco in
20-10-2016 Rotterdam wint prijs voor groenste haven
17-10-2016 EcoHelmet: recyclebare helm van karton
20-7-2016 Allego realiseert eerste door Renault gecertificeerde laadoplossing
13-7-2016 Utrechtse milieuzones beter voor gezondheid

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *