Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

  • Er is afgelopen week geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Benchmark biobrandstoffen CE Delft:
"Biodiesel slechter dan gewone diesel"

Uit een benchmark van het onderzoeksbureau CE Delft, in opdracht van Greenpeace, blijkt dat biodiesel op basis van koolzaad, soja en palmolie, voor het milieu slechter is dan diesel.

Biodiesel is de biobrandstof die het meest wordt gebruikt in Europa in het verkeer. Biobrandstoffen op basis van afval en restproducten scoren beter. Het is voor het eerst dat er een ranking is gemaakt tussen verschillende biobrandstoffen. Daarnaast zijn ze vergeleken met gewone diesel en benzine
en elektrisch rijden.

Bijmenging biobrandstoffen

In de Europese Unie (EU) is afgesproken dat biobrandstoffen moeten worden bijgemengd in het kader van klimaatbeleid. Maar er ontstaan steeds meer twijfels over dit beleid. Met behulp van de nu ontwikkelde benchmark van CE Delft is te zien dat eerste generatie biobrandstoffen, gebaseerd op landbouwgewassen, teveel nadelige milieu-effecten hebben. Dus een maatregel die bedoeld is als oplossing tegen klimaatverandering dreigt averechts uit te pakken.

Staatssecretaris Atsma van Milieu heeft in maart besloten tot een ophoging van de verplichte bijmenging van biobrandstoffen. De Tweede Kamer heeft hier kritische vragen over gesteld en besluit binnenkort of zij hiermee akkoord gaat. Kees Kodde, campagneleider bossen van Greenpeace: "Atsma slaat de verkeerde weg in als hij nu geen rem zet op niet-duurzame biodiesel."

Minister Verhagen van Economische Zaken prees onlangs de nieuwe raffinaderij van Neste Oil in Rotterdam aan als het toppunt van duurzaamheid. Deze fabriek scoort slecht in de benchmark, omdat voornaamste grondstof van Neste Oil palmolie is.

Conclusies benchmark biobrandstoffen

In de benchmark worden de verschillende biobrandstoffen gescoord en vergeleken met elektrisch rijden, rijden op waterstof en rijden op benzine of diesel. Gekeken is naar de volgende milieucriteria: directe en indirecte broeikasgasemissies over de hele keten, uitputting van eindige voorraden van nutriŽnten en landgebruik.

Op alle drie de criteria komen elektrisch rijden op basis van duurzame elektriciteit en biobrandstoffen op basis van afval en restproducten, het beste uit de meetlat.

Als de indirecte CO2-emissie wordt meegerekend, blijkt het rijden op soja-olie, koolzaadolie, palmolie en zonnebloemolie nog meer CO2-uitstoot te veroorzaken dan gewone diesel.

Op het criterium 'verlies van nutriŽnten', meststoffen zoals fosfor (P) en kalium (K), scoren soja- en palmolie ook het slechtst. De voorraad van deze voedingsstoffen is cruciaal voor de groei van planten, maar is eindig, waardoor de landbouw en voedselvoorziening wereldwijd in de problemen kan komen. Als de biobrandstoffen worden vergeleken op het criterium landgebruik, oftewel hoeveel hectare is er voor nodig, dan scoren biobrandstoffen op basis van tarwe, soja en zonnebloem het slechtst.

Niet-duurzame biobrandstoffen hebben de overhand in Europa

De Europese Commissie verwacht dat in 2020 de biobrandstoffen voor 70% uit eerste generatie biodiesel zullen bestaan. Biodiesel uit palm- en sojaolie leiden tot ontbossing in IndonesiŽ en Zuid-Amerika. Het zijn juist de biodiesels uit deze landen waarvan de export naar Europa nu sterk toeneemt.

Bron: BlikopNieuws.nl - Noord-Holland

Publicatiedatum: 10-4-2012

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

24-7-2015 Vrachtwagen Bio+ tegen vangrail
23-7-2015 Boze boeren blokkeren Franse wegen
15-7-2015 Eerste praktijkexamen trekkerrijbewijs
14-7-2015 Estland beste vakantiebestemming met elektrische auto
9-7-2015 Nieuw inzamelnetwerk levert 87.000 kilogram fietsaccu's op
29-6-2015 ECOkoeriers gestart in Mechelen
8-6-2015 Vers & Fijn gaat De Krat inpakken en landelijk bezorgen
4-6-2015 Over drie jaar 100.000 deelauto's in Nederland
24-4-2015 DHL introduceert Cubicycle voor transport in de stad
15-4-2015 BakfietsTreffen 2015: 19 april in Nijmegen
10-4-2015 Nieuw wereldsnelheidsrecord voor tractoren: 130,165 km/u
2-4-2015 Lelystad Airport krijgt ruimte om te groeien
31-3-2015 Word jij ook Hopper?
26-3-2015 Keurmerk voor schone rondvaartboten in Amsterdam
16-3-2015 Provincies niet allemaal fanatiek bezig met duurzaamheid
2-3-2015 'Veghel maakt er werk van'
20-1-2015 Trein op batterijen
16-1-2015 Foodservice distributieconcept slaat aan
15-1-2015 De beste eco-auto's op de markt
9-1-2015 BeterBio.nl vanaf februari met Groengasbussen in Amsterdam

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *