Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Service met inhoud"

De klant vraagt, De Korenmaat levert

Tholen – De Korenmaat in Zeist werkt volgens een bijzonder concept. De winkeliers bestellen wat klanten nodig hebben. En de boodschappen worden vervolgens thuisbezorgd of klaargezet. "Wij willen graag biologische voeding verkopen, maar gaan op een andere manier met de economie om", licht Ruud Banus toe. Hij werkt al sinds 1996 bij De Korenmaat. "Het draait om afspraken maken. Laat ons weten wat je nodig hebt, dan zorgen wij hier voor. Overleg is daarom essentieel."

Economie doe je samen, dat is de visie van De Korenmaat. "Wij streven er niet naar om behoeften te kweken. Er wordt afgestemd op de behoefte van de klant." Ruud wordt niet bepaald enthousiast van de werkwijze van andere winkels. "Er is veel aanbod bij de concurrent, maar dit hele systeem klopt niet. Er worden allerlei acties gebruikt om producten ook weer kwijt te raken."


Ruud Banus bij het schap met theeën. In het winkeltje staan enkel producten die over blijven nadat alle boodschappen verdeeld zijn.

Voor De Korenmaat is het belangrijk dat iedereen er goed van kan eten. "Het kan niet zo zijn dat de één er goed uit komt, terwijl op een andere plek in de keten juist verlies geleden wordt."

De winkel werkt met een vaste stukprijs per gekocht artikel. "Deze prijs weerspiegelt de hoeveelheid werk die het ons kost om de producten te leveren. We hanteren bewust niet zoals anderen een percentage van de inkoopprijs. Veel klanten kopen hun producten via ons per omdoos. Dat scheelt ons werk, en de klanten geld."



Maar hoe verdienen de acht winkeliers dan hun brood? "Het enige dat opgebracht moet worden zijn de kosten van de winkel en de inkomsten van de winkeliers. Het werkkapitaal wordt door de gezamenlijke klantenkring opgebracht in de vorm van een renteloze lening. De Korenmaat noemt dat klanteninleg. De Korenmaat werkt niet met privékapitaal."

Klanten

De Korenmaat heeft ongeveer 175 vaste klanten. Een dertigtal daarvan komt de producten zelf afhalen. De service is voor velen de reden om van de diensten van De Korenmaat gebruik te maken. Ruud wil echter dat ze ook het verhaal achter de winkel leren kennen. "Dit moet helder worden voor de klant, die zich ook met het gedachtegoed van de Korenmaat moet kunnen verbinden. Ze krijgen hier service met inhoud."


De busjes waarmee De Korenmaat de boodschappen levert

Bezorgen

De winkeliers rijden veelal vaste bezorgroutes. Zo komen ze alleen op vrijdag in Bilthoven en op zaterdag in Culemborg. De winkel heeft een vrij wijd bezorggebied rondom Zeist. "Al hebben we zeker niet de passerpunt in Zeist gezet en een keurig cirkeltje getrokken." Bij het bezorgen nemen ze vier volle sleutelbossen mee. "Een deel van de klanten vraagt ons om de gekoelde spullen gewoon in de koelkast te zetten. Dat zegt toch iets over het vertrouwen dat ze in ons hebben."

Voor meer informatie:

Ruud Banus
De Korenmaat
Dijnselweg 84 A-B
3705 EN Zeist
030 6990533
info@dekorenmaat.nl
www.dekorenmaat.nl