Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

15.000 mensen tekenen voor een verbod op vleesreclame

Een oproep aan de overheid om vleesreclame aan banden te leggen wordt gesteund door meer dan 15.000 ondertekenaars. ‘Een onsje minder vleesreclame alstublieft’ is de eerste Nederlandse campagne die reclame voor vlees op gelijke voet stelt als tabaksreclame.

Vanwege de impact op het klimaat en de volksgezondheid staat de hoge vleesconsumptie de laatste jaren ter discussie. Elke dag 100-120 gram rood vlees vergroot het risico op longkanker met 20%, evenveel als meeroken. En als de hele wereld overstapt op plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel, dan zou er 75% minder landbouwgrond nodig zijn - een gebied groter dan China, de VS en de EU bij elkaar.

"Net zo urgent als maatregelen tegen roken"

De initiatiefnemers van Onsje Minder Vleesreclame maken zich daarom hard voor een verbod op reclame voor vlees. Dit is volgens hen minstens net zo urgent als maatregelen tegen roken, gezien de gevaren van klimaatverandering en de torenhoge zorgkosten. Een stop op vleesreclame maakt het mensen makkelijker om het advies van de Gezondheidsraad, het Voedingscentrum en het RIVM om meer plantaardig en minder dierlijk te eten op te volgen, stelt de alliantie.

Supermarkten maken veel reclame voor vlees

Uit onderzoek van media-registratiebureau Adfact blijkt dat supermarktketens veel reclame maken voor vlees. Elke dag verschijnen er 200 supermarktreclames op tv waarin vlees wordt gepromoot. Als het aan de 15.000 ondertekenaars van Onsje Minder Vleesreclame ligt, worden deze reclames zo snel mogelijk vleesvrij.

'Duurzaam vlees misleidende reclame

Vorig jaar oordeelde de Reclame Code Commissie al dat supermarktketen Aldi haar 1 ster Beter Leven kip niet ‘verantwoord’ mocht noemen en webshop Koopeenkoe haar vlees niet ‘duurzaam’. Volgens de Commissie is het misleidend om deze termen zonder nuancering te gebruiken, gezien de impact op het milieu.

Voor meer informatie: www.onsjeminder.nl
Publicatiedatum: