Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Er mag meer gecommuniceerd worden naar de niet-biologische consument"

Eerste biologische snijbonen zijn geoogst

Tholen - In Bergen op Zoom heeft biologisch teler Rinie Hopmans, van Maatschap Hopmans, al biologische snijbonen geoogst. "We zijn volgens mij de eersten dit jaar, het is ook nog wel wat vroeg. We hebben op 6 maart de snijbonen gezaaid", zegt Rinie.



Rinie en zijn vrouw Jenny zijn in 1982 begonnen en in 2005 hebben ze de omschakeling naar biologisch gemaakt. "Nog geen dag spijt van gehad, hoewel het ons soms niet makkelijk wordt gemaakt. We merken dat door de grotere vraag ook de inkoop in grotere partijen wordt gedaan, wat dan weer erg drukt op de prijs. Het is logisch, maar soms ook wat lastig", vertelt de biologische teler.



Rinie en Jenny geven aan dat ze merken dat Spanje bijvoorbeeld een enorme groei doormaakt en dat dit ook nog wel eens zorgt voor wat frustratie. "Er is best wat 'gezonde' concurrentie vanuit het buitenland. De grotere ketens halen dan toch makkelijker een buitenlands product binnen. Heel gek natuurlijk dat een puur Nederlands product, waar wij genoeg van hebben staan, dan toch vanuit Spanje wordt geïmporteerd."



Naast snijbonen telen de ondernemers ook paprika’s en komkommers. Voor het eerst dit jaar komen daar ook biologische zaden bij voor Vitalis.



Rinie merkt dat de vraag naar biologisch stijgt en dat ook de winkelketens hierop inspelen. Toch valt hier nog veel te halen als het gaat om het bereiken van de niet biologische consument. "Laatst hoorde ik mensen onderling praten over gezonde voeding en biologisch. Men staat heel sceptisch tegenover het logo op de verpakking. Er werd letterlijk gezegd: 'ja, dat kunnen ze overal wel op zetten, maar wie zegt nou dat dat ook echt zo is'. Iedereen die geïnteresseerd is in biologisch of ermee te maken heeft, weet heel goed waar het logo voor staat en dat dit echt niet zomaar op een product wordt gezet. De niet biologische consument is nog te onwetend, hier ligt zeker nog een punt van aandacht. Ook zou dit vanuit de Skal wat ons betreft opgepakt mogen worden", vult Jenny aan.

Voor meer informatie:

Rinie en Jenny Hopmans
Maatschap Hopmans
Huybergsebaan 498
4625 DM Bergen op Zoom
0164 257747
info@mtshopmans.nl