Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Know Your Roots campagne van Soil Association en Pukka:

(Groot)ouders leren schoolkinderen over bio-teelt

De Soil Association en Pukka Herbs hebben een nieuw project geïnitieerd om schoolkinderen samen met hun ouders en grootouders biologische kruiden te laten telen.

De Know Your Roots campagne, die op 20 maart van start is gegaan, begint met de Grandparent Gardening Week. Tijdens deze week leren basisschoolkinderen de kneepjes van het telen van oudere generaties.

De campagne heeft als doel het promoten van een samenwerking tussen een oudere en nieuwere generatie en kennis van voeding en het milieu door te geven. Het moedigt kinderen ook aan om meer tijd buiten door te brengen. 

Onderzoek door het Wildlife Trust heeft aangetoond dat de huidige generatie kinderen minder contact met de natuur heeft dan ooit tevoren. Bijna 60% van de kinderen brengt minder tijd buiten door dan hun ouders, en slechts 46% zegt het leuk te vinden om in de natuur activiteiten te ondernemen met hun ouders of grootouders. 

James Cashmore, de directeur van het Soil Association's Food for Life programma: "We zijn ontzettend enthousiast over de samenwerking met Pukka om kinderen te leren hoe leuk het is om zelf verse producten te telen, en voor ouderen om hun kennis door te geven aan de jongere generatie."

De Soil Association zegt daarnaast dat het telen van onderhoudsarme planten zoals kruiden een goede gezondheid en voeding promoot en bijdraagt aan een veelzijdig dieet. 

De biologische campagne groep hoopt daarnaast dat de jonge generatie door het project ook meer interesse krijgt in gezondheid en voeding. Ze citeren hierbij een onderzoek van de University of the West of England, waarin staat dat leerlingen die hun eigen groenten op school kweken, vaak meer groenten en fruit gaan eten, bewuster worden van de connectie tussen het telen van voeding en het milieu en een betere concentratie hebben op school. 

De campagne is onderdeel van Pukka's '1% for the Planet' project, een wereldwijd netwerk van bedrijven en non-profits die milieu problemen, zoals met het klimaat, voeding, land, vervuiling en water, onder de aandacht brengen.

Het Know Your Roots project loop tot juli 2018.

Bron: Fresh Produce Journal
Publicatiedatum: