Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Aantal afwijkingen gelijk gebleven ondanks groei"

Skal: Jaarverslag 2017 online

Het jaar 2017 was voor Skal Biocontrole een jaar vol groei, ambitieuze projecten en nieuwe gezichten. Een jaar waarin de biologische sector met 420 bedrijven toenam naar in totaal 4486 gecertificeerde bedrijven. Skal groeide mee en trok nieuwe medewerkers aan om samen te werken aan de betrouwbaarheid van biologische producten. In 2017 stond het hoog houden van de kwaliteit van het toezicht centraal en werd het risicogerichte toezicht verder uitgebouwd. De biologische sector groeit sterk in zowel omvang als in complexiteit en diversiteit. Door de inspectiecapaciteit te integreren, borgt Skal de kwaliteit die deze groei van een toezichthouder vraagt. Goed toezicht vraagt om een volledige focus op de kerntaak: toezicht houden op de naleving van de Europese regelgeving inzak de biologische productie en etikettering plus certificering. Daarmee draagt Skal bij aan de betrouwbaarheid van de biologische sector. Skal is een transparante toezichthouder die streng is waar het moet, maar soepel waar het kan.

Meer dan 6100 inspecties

In 2017 zijn meer dan 6100 inspecties uitgevoerd, waarvan 709 toelatingsonderzoeken bij nieuwe bedrijven. Skal heeft in haar toezicht aandacht voor de nieuwe bedrijven. De inspecties laten zien dat de Nederlandse biologische sector, ondanks haar groei, de regelgeving goed blijft naleven. De biologische sector kenmerkt zich dus door een hoge naleving van de regels. Maar: als een bio-ondernemer de regels overtreedt, volgt een sanctie. In 2017 zijn zeven bedrijven gedecertificeerd. Daarnaast is van vijf bedrijven het certificaat tijdelijk opgeschort. In een periode van opschorting kunnen de bedrijven hun bedrijfsprocessen aanpassen, opdat zij alsnog voldoen aan de bio-regelgeving.

Vooruitblik 2018

Skal staat in 2018 voor de uitdaging om bij te dragen aan de betrouwbaarheid van elk biologisch product in Nederland. De medewerkers van Skal zullen zich in 2018 dan ook weer vol overtuiging inzetten voor de aantoonbare betrouwbaarheid van de biologische sector.

Klik hier voor het jaarverslag 2017

Voor meer informatie: www.skal.nl