Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zweedse biologische markt groeit met 9,3%

De biologische voedings- en drankenmarkt in Zweden is in 2017 met 9,3% gegroeid. De totale verkoop van biologische producten bereikte hierdoor een bedrag van €2,8 miljard, zo meldt Ekoweb. Daarnaast was in 2017 9,1% van alle voeding en dranken die verkocht werden biologisch, een stijging van 0,4% ten opzichte van het jaar ervoor.

Systembolaget, het alcoholbedrijf dat eigendom is van de Zweedse overheid, is de op een na grootste speler op de markt, dankzij een stijging in de verkoop van hun biologische alcoholische dranken. De verkoop hiervan steeg in 2017 naar €520 miljoen (2016: 450 miljoen). In 2017 werd daarnaast 14,2% van de totale aankopen online gedaan en hiervan bestond 12,6% uit biologische dranken.

In de retailsector vertraagde de groei van de verkoop van biologische voeding in vergelijking met de dubbele cijfers van de vorige jaren. De grootste speler op de markt, ICA, verkocht in 2017 3% meer biologische producten. Voor Axfood was dit 5%, en voor Coop 3%. De verkoop van biologische voeding bij kleinere spelers, zoals Lidl, Mathem en Met, nam in 2017 echter toe met tussen de 10 en 30%.

De prijzen voor biologische voeding zijn in 2017 relatief stabiel gebleven. Een factor die de retailprijs van producten beïnvloedt, is de groei van de eigen labels van retailers. Hierdoor worden er grotere aantallen goederen geproduceerd, waardoor de prijs van de producten naar beneden gaat. Wanneer retailers overstappen van 'merk' producten naar 'eigen' producten, daalt de prijs van het product gemiddeld met 10%. Alle grote retail ketens in Zweden melden dan ook dat ze hun marktaandeel in 2017 hebben vergroot door middel van hun eigen label. 

Een sterk groeiende trend is daarnaast de online verkoop van voeding en deze verkoop maakt nu 2,4% uit van de totale verkoop, zo meldt Svensk Digital Handel. Online ligt de verkoop van biologische voeding bovendien veel hoger dan in de normale supermarkten. Veel ketens melden dan ook dat de online verkoop van biologische producten een keer zo hoog is als de verkoop van biologische producten in hun winkels. In 2017 werd de online verkoop van biologische voeding geschat op €120 miljoen. Dit betekent dat 4,4% van alle biologische voeding in Zweden nu online wordt gekocht. 

De export van Zweedse biologische voeding steeg in 2017 met 20% tot een waarde van iets meer dan €100 miljoen. Dit betekent dat iets meer dan 2% van de totale voedselexport van Zweden nu uit biologische voeding bestaat, zo meldt KRAV. 

Bron: Natural Products Global (Jim Manson)
Publicatiedatum: