Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Supply chain op de schop

Nieuwe vereniging Flevo Food houdt keten kort

Op 21 februari nodigt de nieuwe vereniging Flevo Food alle Flevolandse ondernemers uit die actief zijn op het gebied van voedsel. Producenten uit alle agrarische sectoren en ondernemers in handel, verwerking, retail, horeca en catering zijn van harte welkom om deze unieke nieuwe vereniging samen te lanceren tijdens een feestelijke bijeenkomst bij Boer Kok in Lelystad. De nieuwe vereniging gaat de voedselondernemers uit de hele keten verbinden, de waarde van het Flevolandse product uitdragen, de slagkracht in afzet te vergroten en de route naar de klant zo kort mogelijk maken.


Bron: Foto Vereniging Flevo Food

De startbijeenkomst, van 14.30 tot 18.00 uur aan de Meerkoetenweg 9 te Lelystad, is voorbereid door de zeven bestuursleden die kort geleden de vereniging hebben opgericht. Zelf zijn ze ook actief op het gebied van Flevolands voedsel. Steeds meer mensen willen weten waar hun eten vandaan komt en kiezen graag voor eten uit hun eigen regio. Bestuurslid Bauke van der Veen uit Almere levert vlees van koeien die grazen in Flevolandse natuurgebieden en werkt ook mee in een task force om in 2020 te zorgen voor 20 procent lokaal voedsel in Almere. "Alleen door samen te werken kun je dit soort doelstellingen realiseren", vertelt hij. "Met één bedrijf red je dit niet, je moet het met z'n allen doen. 10+10 kan dan wel 100 worden." Penningmeester Gert Koekoek uit Dronten levert gesneden verse regionale groenten aan horecabedrijven, instellingen, maaltijdproducenten en groothandelsbedrijven. "In het afgelopen
jaar hebben we al de eerste kennisbijeenkomsten en tours langs bedrijven georganiseerd", aldus Gert. "Alleen al uit de contacten die iedereen daarin opdoet, is veel nieuwe onderlinge samenwerking ontstaan. Door rechtstreekse contacten tussen telers, verwerkers en eindgebruikers kunnen we overbodige schakels uit de keten halen."

Bestuurslid Hugo Jongejan werkt in de Noordoostpolder aan de teelt en rechtstreekse afzet van wit- en roodlof: “Met de vereniging Flevo Food kunnen we meer bereiken, bijvoorbeeld als gesprekspartner van de provincie en van de Floriade", benadrukt hij. "Het vormen van een netwerk in de hele keten is belangrijk, als ondernemers in de polder kennen we elkaar niet goed genoeg. Vaak lopen we allemaal tegen dezelfde problemen aan en daar kunnen we elkaar mee helpen." Volgens bestuurslid Harold Oldenbeuving is de organisatie van opleiding hier een voorbeeld van. “Dit is lastig te organiseren als individueel mkb-bedrijf." Als directeur innovatie en ontwikkeling bij een Lelystadse maaltijdfabrikant ziet hij het belang dat zowel bedrijven uit de primaire sector als voedselverwerkers de handen ineenslaan." Hierdoor kunnen we cross over informatie delen." Voorzitter Martin Topper, teler en verwerker van kleurrijke vollegrondsgroente in Dronten, vult aan dat bij de verwerkende industrie nog nauwelijks bekend is wat Flevoland te bieden heeft en bij de supermarkten al helemaal niet. "Door het bekender te maken, kunnen we nog veel meer mensen van onze producten laten genieten."

Secretaris Nicole Smits, fruitteler in Zeewolde, heeft onlangs weer een lokale aardappelteler voor boerenfriet toegevoegd als leverancier aan haar boerderijwinkel en online verkoop. "Waarom zouden we ons eten van elders halen als we zelf ook zoveel te bieden hebben?" vraagt ze zich af. "We moeten de Flevolandse producten als geheel op de kaart zetten. Het streekmerk, waar we met de vereniging al aan werken, is een mooi middel om elkaar te kunnen versterken." Nicole ervaart dat haar klanten proeven dat de producten in de boerderijwinkel verser zijn dan in de supermarkt. "Lekker lokaal, dichtbij, duurzaam en met weinig kilometers zijn voordelen die ons als Flevolandse ondernemers met elkaar verbindt." Naast lokale afzet heeft het Flevolandse product nog veel meer groeikansen, meent vicevoorzitter Jaap Kodde. Sinds 1964 is hij met zijn landbouwbedrijf in Dronten al actief in met name de teelt en verpakking van aardappelen. "Flevoland is uitgegroeid tot één van de belangrijkste productiegebieden. Met een sterkere keten kan vereniging Flevo Food de Flevolandse producten zowel lokaal, regionaal als internationaal stevig op de kaart zetten."

Tijdens de start van de vereniging op 21 februari horen de Flevolandse ondernemers meer over de activiteiten van de vereniging en wat leden van de vereniging samen kunnen bereiken. Ook zijn er twee sprekers die dit vanuit de praktijk laten zien. Marketingconsultant Edwin Vels gaat spreken over trends in voedselconsumptie. Colinde de Nijs van Restaurant Le Mirage in Emmeloord vertelt over het koken met streekproducten in haar restaurant en laat de voedselondernemers proeven wat ze hiermee bedoelt. Naast het verbinden van voedselondernemers, wil vereniging Flevo Food zich ook verbinden met netwerkpartners als overheden en onderwijs. Deze middag meldt Hillebrand Koning zich daarom namens provincie Flevoland officieel aan als eerste netwerkpartner van de nieuwe vereniging. 

Aanmelden voor de bijeenkomst kan via info@flevofoodnetwerk.nl.
Publicatiedatum: