Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Wortels van de biologische teelt in het fascisme?

In 1927 publiceerde Henry Williamson het boek Tarka de otter, het verhaal van een otter die in de rivier Torridge in Devon (Engeland) leeft. Vandaag de dag wordt het boek gezien als een klassieker, en worden er nog steeds nieuwe edities van uitgebracht.

Hoewel Williamson de wereld van de otter in de kleinste details beschreef was hij niet geboren en getogen in Devon. Net als veel soldaten die terugkwamen van de loopgraven van het Westfront verliet hij Londen en verhuisde hij naar het platteland om daar te herstellen tussen de rustige dorpjes en uitgestrekte velden.

En als veel teruggekomen soldaten dacht Richardson na over dat het Britse landschap en de mensen die in dit landschap werkten het waard waren om te verdedigen tegen bedrijven, banken en politieke invloeden die hun traditionele manier van leven bedreigden.

In 1936 sloot hij zich aan bij Oswald Mosleyís Britse Unie van Fascisten en werd hij een 'blackshirt' met de overtuiging dat het fascisme de enige ideologie was met een goed programma om het land te beschermen. Het argument dat fascisme een manier was om het land te beschermen was overtuigend en doordringend aanwezig. Het is een geschiedenis die aanwezig blijft bij de tweesprong tussen arbeid en politiek. De echo van de stroming werd ook gevoeld tijdens het Brexit referendum in 2016 en de nasleep hiervan.

De geschiedenis van het fascisme in Engeland komt voort uit verschillende stromingen. De wortels in de extreem rechtse hoek wordt vaak genegeerd. Maar Williamson hoorde bij een grote groep die geloofden dat de biologische teelt de oplossing was om de economische stabiliteit in Groot-BrittanniŽ te herstellen en een voorspoedige toekomst te garanderen.

Raakvlakken

Het klinkt ongelofelijk dat de moderne biologische teelt voortkomt uit het fascisme. Maar zowel het hards links als rechts hadden raakvlakken tijdens de interbellum-periode. Beide kwamen op voor de arbeiders, in plaats van de industriŽle sector; beiden waren geen voorstander van mechanisatie binnen de agrarische sector; en beiden vonden dat de macht bij de gemeenschap moest liggen.

Ook gebruikten beiden termen als "internationaal bankieren" als code voor een samenzwering tegen de werkende klasse. De verschillen tussen de twee kanten waren dan ook moeilijk aan te wijzen. Zo hield Mosley (de oprichter van de Britse Unie van Fascisten) altijd vol dat hij bij het politieke links hoorde.

Een ander gemeenschappelijke overtuiging was dat Groot-BrittaniŽís nationale identiteit was geschapen op het platteland. Er is niets dat het ideaal van het Britse karakter beter weergeeft dan de boer, met zijn handen onder de aarde en zijn gezicht getekend door het weer.
Tegen de jaren '30 leefden er meer mensen in steden dan op het platteland, maar de ploeger met zijn herder bleven als symbool staan, omschreven in Anglo-Saksische gedichten en middeleeuwse manuscripten tot Victoriaanse fotografie. Het is dan ook niet moeilijk om te zien dat de mix van nostalgie en sentimentaliteit de plattelandseconomie het nationale karakter versterkte en andersom. Door op kleine schaal biologisch te telen kon Groot-BrittaniŽ zijn culturele oorsprong en daarnaast zelfvoorzienend worden.

Een eerdere generatie van socialisten, geleid door schrijver en textielontwerper William Morris, bepleitte iets vergelijkbaars: het teruggaan naar traditionele teeltmethodes als bescherming tegen de destructie die mechanisatie in de agrarische sector aan kon richten.
Morris zijn mislukking lag in zijn romantisering van de kwestie. Wat hij voorstelde was in principe een vorm van zelfverbetering voor mensen met eigendommen, maar de werkende klasse zou hier weinig voordeel van ondervinden.

De Britse wortels beschermen

Puurheid was een kernwoord voor de biologische teeltbeweging. Naast het idee van verse producten die vrij waren van schadelijke stoffen paste het idee van de biologische teelt ook perfect bij het beeld van een boer met zijn handen in de aarde. Vanaf het moment dat zijn handen een zaadje in de grond plaatsten tot het moment dat diezelfde handen het fruit plukten zouden de producten onaangetast zijn.

Helaas resulteerde dit idee van puurheid in een ander idee: Eugenetica. Het is gemakkelijk om te vergeten, maar eugenetica was ooit een platform voor een groot aantal erkende socialisten: H.G. Wells, Marie Stopes en John Maynard Keynes waren over overtuigd eugenetici.

Het argument dat intellectuele, morele en fysieke zwakheid door selectieve voortplanting kan uitsterven kan aanlokkelijk hebben geklonken voor mensen die geloofden dat de overleving van het land afhankelijk was van wetenschap.

De biologische teelt was een poging om hetzelfde idee van puurheid te introduceren in de landbouw om de Britse 'root stock', het idee van de sterke boer die zijn goed gewortelde groenten verzorgd, te beschermen. Het voedsel dat op het bord van Engelsen lag zou net zo gezond zijn als het beeld van de boer met zijn handen in de aarde.

Kinship in Husbandry

Williamson was een van de beter bekende figuren van de harde rechtse biologische teelt beweging, maar de belangrijkste denkers waren Rolf Gardiner, Jorion Jenks en Gerard Wallop.

In 1941 sloot Williamson zich aan als medeoprichter van Kinship in Husbandry, een organisatie plattelandsevangelisten die geloofden dat de biologische teelt de morele, fysieke en economische gezondheid van het land zou herstellen.

In het manifest van 1945, The National Order schrijft H.J. Massingham dat de landbouw was de term die de groep had gekozen, omdat het beelden opriep van het oogsten van mais onder luid gezang en het liefdevol omgaan met de natuur.

Niet alle leden steunden het fascisme. De dichter Adrian Bell betoogde dat het Nazisme eigenlijk een stedelijke beweging was en dat zijn verbinding met de landbouw eigenlijk onterecht was. Philip Mairet, die later Sartre zou vertalen, geloofde ook dat puurheid en zelfredzaamheid essentieel waren voor goede landbouwpraktijken, maar ze was tegen de rechtse politiek.

Na de oorlog was de band van Kinship in Husbandry met het Nazisme een beschamend, maar alleen voor de meer gematigde leden. Samen met Eve Balfour richtte Jorion Jenks eind jaren '40 de Soil Association op en blijf tot de eind jaren '50 de vereniging gebruiken om zijn extreemrechtse ideeŽn te delen.

De publicatie van Rachel Carson's Silent Spring in 1962 deed uit de doeken hoe het gebruik van bestrijdingsmiddelen het milieu beschadigden. Ze schoof het argument voor de biologische teelt weg van de eugenetica en nationalisme en naar meer fundamentele punten voor de publieke gezondheid.

Deze geschiedenis daagt de aanname uit dat milieutheorie en progressieve politiek samenhangen, of ten minste goed bij elkaar passen. Het herinnert ons ook aan de onzekerheden die ook vandaag de dag nog aanwezig zijn.
Toen leden van de Britse Labour Partij die tot de arbeidersklasse behoren hun steun uitspraken voor UKIP en Brexit tijdens het referendum van de Europese Unie in 2016, waren er echo's te horen van die interbellum periode toen het politieke rechts en links moeilijk van elkaar te onderscheiden waren.

Weer waren er toen argumenten van beide partijen dat door los te raken van Europa, Groot-BrittanniŽ zijn puurheid terug zou kunnen vinden.

Bron: The National Post

Publicatiedatum: 25-1-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

21-2-2018 Gent Zet grond in voor bioboeren
21-2-2018 Vaste rijpaden: tot 30 procent meer opbrengst
21-2-2018 Groenten eten is kinderspel
21-2-2018 Spaanse biosector groeit sterk
21-2-2018 Steeds meer Noord-Amerikaanse bio-peren
21-2-2018 Duitsland: bio-groenten vormen 7% van de totale oogst
20-2-2018 Piepers in de picture bij AH
20-2-2018 Het Nederlandse bio-kasgroentenseizoen staat weer in de startblokken
19-2-2018 Milieu-activist vindt meerprijs van bio buiten alle proportie
19-2-2018 Groningse bio-sector krijgt duwtje in de rug
19-2-2018 Nieuwe oogst Zuid-Afrikaanse bio-pompoenen
14-2-2018 Japanse biologische voedingsmarkt groeit jaarlijks 3%
14-2-2018 Wasgau versterkt het profiel van haar eigen bio-merken
14-2-2018 "Bio-landbouw gaat om meer dan regels uit een lastenboek volgen"
13-2-2018 "Lokaal Beiers bio-product steeds belangrijker verkoopargument"
13-2-2018 Filipijnen: 40 gevangenen krijgen les over biologisch teelt
13-2-2018 "Sweet Sapphire valt extra op in het schap"
9-2-2018 'Gezocht: sociale bio-boer'
9-2-2018 Recordomzet bio-voeding in VK : Ä2,5 miljard
9-2-2018 Indiase voedingsbeweging omarmt biologisch

 

Reacties:


Geachten,

Gek genoeg wordt hetzelfde gezegd over Jacq .P .THijsse, ook hij zou niet bepaald een erg frisse kijk hebben gehad op politieke zaken.

Eveneens is het bekend dat Steiner een erg 'racistische' evolutietheorie er op na hield. Als je dat doortrekt kom je ongeveer op hetzelfde uit. Misschien waren het kinderen van hun tijd.

Het is dus zaak, van deze mensen de goede zaken mee te nemen, namelijk hun liefde voor de natuur, hun inzicht in kringlopen, hun manier van kijken en observeren, hun ecologische gedachten.

Het is tijd om een modern tijdperk van ecologisch denken in te gaan, een tijdperk waar racisme niet samengaat met ecologisch denken, een tijdperk waar gelijkheid- gelijkwaardigheid tussen mensen en waardigheid vŠn mensen, waar dan ook ter wereld ťn tegelijkertijd ecologie en het recht op- en de ruimte voor het bestaan van andere organismen dan de mens gerespecteerd wordt.

Dit is trouwens ook het karakter van de wetenschap, laat de slechte zaken achter je , neem de goede zaken mee en bouw dŠŠrop voort.

Groet


Wankja Ferguson, Groningen - 25-1-2018 18:41:18


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *