Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Voedingstrends in 2018 volgens WholeFoods

WholeFoods, de grootste biologische supermarktketen in Amerika voorspelt elk jaar dé trends voor het komend jaar. Bio Mijn Natuur zette uiteen welke.

Transparantie

Consumenten willen steeds meer informatie willen over de oorsprong van producten. Ze zijn gevoeliger voor claims rond natuurlijke oorsprong, ethiek en milieu. Voedingsmerken zullen dus steeds meer het verhaal achter hun producten moeten prijsgeven, aangezien de consument anno 2018 op zoek is naar duurzaamheid, eerlijkheid en kwaliteit.

Ook marktonderzoeker Mintel bevestigt dat transparantie binnenkort voor veel meer consumenten een item zijn. Technologie kan volgens de onderzoekers helpen om de consumenten op het gemak te stellen. De app Te-Food laat bijvoorbeeld toe om barcodes of QR codes in te lezen op verpakt varkensvlees, zodat consumenten meer te weten kunnen komen over de manier waarop en de omstandigheden waarin ze gekweekt werden. Winkelen wordt ook persoonlijker omdat consumenten geïnteresseerd zijn in nieuwe technologieën die hen helpen om tijd en geld te sparen zoals receptsuggesties op basis van je boodschappenlijstje en dergelijke.

No waste koken

Het is gedaan met voedselverspilling. Binnenkort eten we alles op. Ook de wortels en bladeren van je groenten en fruit. Ook voor vlees probeert men verspilling meer te vermijden en elk onderdeel, van kop tot staart, meer te benutten.

Midden-Oosten

In het nieuwe jaar kiezen we voor de keuken van het Midden-Oosten: Perzische, Syrische en Libanese gerechten beloven aan populariteit te winnen. Daarbij zullen mensen meer leren kennen dan hummus en falafel, ook streekingrediënten zoals granaatappel, aubergine, peterselie, tahin en gedroogd fruit of kruiden zoals harissa en kardemon vormen een verrijking. 

Plantaardig

Plantaardige eiwitten zijn niet langer enkel voorbehouden aan vegetariërs en veganisten. Steeds meer mensen die graag zuivel en vlees eten ontdekken producten van zoals groenteburgers en amandelmelk.

Chips

De traditionele paprika is voorbijgestreefd, en steeds meer gezonde alternatieven vinden hun weg naar de winkelmand, zoals zeewierchips, gepofte rijst of chips gemaakt van pastinaak of andere groenten.

Bubbels en bloemen

Non-alcoholische koolzuurhoudende drankjes met een laag suikergehalte vinden ook vaker hun weg naar het glas. Bloemen zoals vlierbloesem, maar ook hibiscus, lavendel en rozen, veroveren hun plekje op de drankenkaart en vinden zelfs hun weg naar ons bord.

Superpoeders

Superfoods zoals chiazaad of moerbeibessen zijn wat over hun hoogtepunt heen, maar in plaats daarvan zijn daar de superpoeders. Voorbeelden zijn matcha, dat een energieboost zou opleveren, terwijl kurkuma weer de weerstand verhoogt. In 2018 zouden deze poeders dus veel vaker in onze drankjes, baksels en zelfs soepen terechtkomen.

Bron: Bio Mijn Natuur
Publicatiedatum: