Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




"Intensief traject, maar absoluut de moeite waard"
Bakkerij Hardeman heet nu 'Gerard & Suus'

Tholen Ė Van 'Bakkerij Hardeman' naar 'Gerard & Suus, (H)eerlijk biologisch brood en meer'. Een nieuwe naam, een vernieuwde winkel, een mooie open uitstraling en nog steeds het lekkerste biologische brood dat met passie en liefde wordt gebakken door Gerard.

In april van dit jaar hebben Gerard en Suus iemand van buitenaf in de arm genomen om eens kritisch te kijken naar de winkel en bakkerij om zo te zien wat er veranderd en/of verbeterd kan worden (Stephanie van Niessing Communicatie uit Genderen). "Zelf zit je er helemaal in en ben je zo verbonden met de zaak dat je niet meer objectief kunt kijken", vertelt Gerard vanuit de bio-bakkerij in Wijk en Aalburg. "Degene die we in de arm namen waarschuwde al dat we niet alles leuk zouden vinden wat hij te melden had. We stonden ervoor open en waren klaar voor verandering. We zijn op vakantie gegaan naar Duitsland en hebben daar zo'n 30 winkels bekeken om zo ideeŽn en inspiratie op te doen. Toen we thuis kwamen zijn we samen met onze adviseur om tafel gaan zitten en hebben een plan gemaakt om deze vervolgens uit te voeren. Het hele traject heeft zo'n 7 maanden geduurd en was zeer intensief, maar absoluut de moeite waard."

Kleine veranderingen, grote verschillen

Het eerste wat opvalt is natuurlijk de naamsverandering. "We gebruiken nu onze eigen namen zoals mensen ons ook al kennen. Dit is wat persoonlijker en toegankelijker, daarnaast staat er al gelijk in ons logo op de muur dat we biologisch brood verkopen (en meer..). Dit maakt meteen duidelijk waarom mensen naar ons toe kunnen komen. We hebben qua inrichting ook veel veranderd, zo hebben we nu bijvoorbeeld twee deuren standaard open met daarna een klein halletje en dan een glazen deur. Veel toegankelijker en mensen kunnen even goed een kijkje nemen. We krijgen er nu al veel leuke en positieve reacties op. Het zijn soms ook de kleine veranderingen die een groot verschil kunnen maken, waar we zelf niet op zouden zijn gekomen. Zo zijn wij op de maandag bijvoorbeeld gesloten, nu zorgen we dat de winkel en de broodschappen in de etalage dan ook leeg zijn. Dit is dus meteen duidelijk doordat we het visueel maken. De andere dagen zijn we open en zijn de broodschappen gevuld en kunnen mensen binnen stappen. Wij zorgen er ook altijd voor dat er genoeg is, zodat mensen om 17:55 uur ook nog een brood uit kunnen kiezen. Dit vinden wij belangrijk."


Bovenaan de gevel is het nieuwe logo duidelijk zichtbaar. Rechts de mooi gevulde broodschappen in de etalage.

Biologisch toen en nu

Gerard en Suus zijn in 1999 begonnen. "Toen was er nog minder vraag naar biologisch brood dan nu. Er is meer vraag, maar daarmee is de concurrentie dus ook groter geworden. De bio-speciaalzaken hebben het niet altijd even makkelijk. Het is dan ook belangrijk om jezelf te onderscheiden en in beweging te blijven. In de supermarkten worden nog steeds biologische producten verkocht waar bijvoorbeeld suiker in zit. Dit vind je bij ons niet! Alles is betrouwbaar biologisch en mensen kunnen zonder na te denken of de verpakking te onderzoeken bij ons hun brood kopen." Gerard heeft ook ontzettend veel gestudeerd en is zich heel bewust dat kennis van je product het allerbelangrijkste is. Zonder kennis is alles verloren. Door de grote kennis kan Gerard heel makkelijk bij sturen met basisgrondstoffen wanneer er nieuwe producten uitgeprobeerd worden. "We zijn een transparant bedrijf waarbij al onze producten eerlijk en betrouwbaar zijn." Binnenkort kan iedereen overigens precies zien wat er gebeurd in de bakkerij. "Er zijn zojuist twee camera's opgehangen, de beelden kun je zien op onze website."

De feestdagen

Met de vraag of er ook op de feestdagen wordt ingespeeld krijg ik een duidelijk antwoord.. 'jazeker!' Gerard vindt het leuk en een uitdaging om steeds nieuwe producten te proberen. Zo mag de amandelspijs die we zelf maken (ja ja geheel biologisch) echt niet ontbreken. Wanneer klanten specifieke wensen of vragen hebben dan zullen ze hier zeker mee aan de slag gaan. Op deze manier wordt altijd gewerkt aan vernieuwing en unieke producten. Er wordt weleens gezegd dat ze innovatief bezig zijn, maar Gerard noemt het gewoon 'lekker proberen en aanmodderen met verschillende ingrediŽnten', iets wat hij het liefste doet.

Groei

Gerard merkt dat steeds meer mensen overstappen naar bio-voeding. "Dit komt zeker door de groei aan bewustwording van de mensen. Vroeger waren mensen niet zozeer met gezondheid bezig en dachten vooral op korte termijn, mensen dachten hun geluk te kunnen aflezen aan het inkomen dat ze verdienden. Intussen weten heel veel mensen wel beter en is je gezondheid je grootste rijkdom en om het later goed te houden moet je er nu al mee bezig zijn. Men is dus nu bewuster bezig dan vroeger en dat is een goede ontwikkeling."

Klaar voor de toekomst

'Gerard & Suus, (H)eerlijk biologisch brood en meer' is klaar voor de toekomst. "Wij gaan absoluut nog jaren door met onze mooie bakkerij en winkel om zo onze klanten het mooiste product te kunnen bieden wat er bestaat. We hebben een grote investering gedaan, maar zijn er zeker van dat dit de beste keuze is geweest die we hadden kunnen maken. Inspelen op de markt van nu, onderscheidend zijn en onze passie en liefde voor het vak kunnen laten proeven. We hebben inmiddels al een omzetstijging gemeten van 20%, dus naast de vele kennis die we hebben opgedaan is het ook zakelijk gezien een hele goede investering geweest."

Voor meer informatie:

Gerard Hardeman
Gerard & Suus, (H)eerlijk biologisch brood en meer
Torenstraat 2
4261 BH Wijk en Aalburg
0416 691662
info@bakkerijhardeman.nl
www.bakkerijhardeman.nl

Auteur: Ellis Tichem

Publicatiedatum: 16-11-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-5-2018 Nu ook speltpita's
18-5-2018 Biologische rawfood crackers ontstaan uit zoektocht naar oplossing allergie
15-5-2018 Driekant en EKO-keurmerk in RTL7-programma Greenproject
14-5-2018 Minder deelnemers voor duurzame taartenbakwedstrijd
14-5-2018 'De Twee Gebroeders' vertellen over bio-meel tijdens landelijke molendag
14-5-2018 "Geur van versgebakken brood stimuleert niet tot aankoop"
1-5-2018 Le Bonbon Franc nu Skal-gecertificeerd
30-4-2018 Renkumse Molen Skal-gecertificeerd
30-4-2018 Eerste bio-baktarwe sinds jaren in Friesland verbouwd
20-4-2018 Bakwedstrijd: biologische appeltaart
16-4-2018 Prť Pain heeft uitbreidingsplannen
12-4-2018 "Biologisch brood kan ook echt lekker en betaalbaar zijn"
9-4-2018 Tritordeum bereikt ook bakkersopleiding
5-4-2018 Broer en zus bakken bio-biscuits
26-3-2018 Nieuw: raw psylliumvezels
23-3-2018 Prins Harry en Meghan Markle kiezen voor biologische bruidstaart
14-3-2018 'Jenneke bakt lekkernijen 100% biologisch'
12-3-2018 Samenwerking verbetert communicatie over bio-bakgraan
6-3-2018 "Ik kan uitslapen doordat mijn deeg 16 uur moet rijzen"
1-3-2018 Marlies Billens: "Goede biologische olijfolie werkt prima als broodverbeteraar"

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *