Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Omzet biologisch varkensvoer De Heus 30% gestegen

De Heus heeft in de eerste negen maanden van dit jaar 30 procent groei gerealiseerd in het biologische segment. Het marktaandeel biologische varkensvoeders is daarmee gestegen naar meer dan 25 procent. Dit is voor een groot deel te danken aan de grotere vraag in 2015 en 2016 naar biologisch varkensvlees. De Heus heeft daarop veel varkenshouders geholpen met de overstap van regulier naar biologisch. Door de lange procedures heeft dit omschakelingsproces enige tijd geduurd.

Alternatief voor stoppers

Kleinere varkenshouders, waarvan een aantal in de stoppersregeling zit, willen soms toch ook in de toekomst graag varkenshouder blijven. Voor die ondernemers is de biologische varkenshouderij een mogelijke oplossing. Een biologisch bedrijf hoeft namelijk niet aan alle eisen van het besluit huisvesting te voldoen. Het betreft bijvoorbeeld de ammoniakbeperkende maatregelen. Dit heeft bij biologische bedrijven geen nut, omdat de dieren ook naar buiten kunnen. Waar mogelijk helpt De Heus deze ondernemers bij het maken van de overstap.

Goede technische resultaten als basis voor tevreden en nieuwe klanten
Het biologisch segment is voor de minder grote varkenshouder met wat oudere gebouwen vaak aantrekkelijk, omdat de bedrijfsgebouwen makkelijker aangepast kunnen worden. De grotere modernere bedrijven hebben vaak geen mogelijkheden meer om de gebouwen aan te passen. Opvallend is dat er binnen het biologische segment heel goede technische resultaten worden gerealiseerd en goede financiŽle resultaten. Afgelopen jaren is gebleken dat de investeringen die nodig zijn voor aanpassingen binnen een paar jaar terugverdiend kunnen worden.

Ketensamenwerking loont

Dat er financieel goed wordt gepresteerd in het biologische segment is voor een belangrijk deel te danken aan de samenwerking in de keten. Zo is er bij De Groene Weg ieder kwartaal overleg met de leveranciersvereniging over hoe de marktprijs in omliggende landen zich heeft ontwikkeld en wordt bekeken wat de kostprijs van onder andere het voer heeft gedaan om een nieuwe opbrengstprijs van de vleesvarkens en de biggen vast te stellen. Hiermee wordt geprobeerd een eerlijke verdeling te bewerkstelligen, waarbij het doel is om zoveel mogelijk vraaggestuurd en rendabel te produceren.

Bron: De Heus

Publicatiedatum: 12-10-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

15-12-2017 Kipcaravan publiekswinnaar ZLTO Initiatiefprijs 2017
12-12-2017 Investeerders: "Vleestaks binnen vijf tot tien jaar onvermijdelijk"
8-12-2017 Vogelgriep vastgesteld bij pluimveebedrijf in Biddinghuizen
8-12-2017 Terra-Pura schenkt 600 kilo bio-dierenvoeding aan Dierenthuis Almere
6-12-2017 "Sleutel tot vernieuwing in herdefinitie veevoer"
5-12-2017 Kwart consumenten verwacht minder vlees te gaan eten
30-11-2017 "Bio-landbouw verdient fokstieren uit biologische bedrijfssystemen"
29-11-2017 De Groene Weg introdueert EKO-code voor varkensvleesketen
15-11-2017 Nieuw bij Udea: Simmentaler Beef Steak Burger & Biefstuk gehaktballen
10-11-2017 ďDe hele keten is aan zet, dat begint al bij de voerfabriekĒ
8-11-2017 Vleesverkoopautomaat biedt speklapje Ďon the goí
2-11-2017 Yarrah bezoekt varkenshouderij tijdens Beter Leven-week 2017
2-11-2017 Plofkipcampagne Wakker Dier wint prijs voor effectieve reclame
1-11-2017 Slachterij Firma Tuithof gedecertificeerd
31-10-2017 Wildsaus De Watermolen nu ook eenmalig biologisch
20-10-2017 Daling vleesconsumptie gestopt
20-10-2017 Aantal boeren met Beter Leven-keurmerk in vijf jaar tijd verdubbeld
18-10-2017 Efteling enige attractiepark met bio in horeca-aanbod
17-10-2017 ďWe willen er graag een punt achter zettenĒ
9-10-2017 "Vele externe bestellingen compenseren daling winkelomzet"

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *