Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Duitsland: veel kansen voor vegetarische bio-aanbieders

De Duitse markt voor vegetarische levensmiddelen is groot. Vernieuwende beurzen als VeggieWorld en de populaire bloggers Gordon & Aljosha zorgen bovendien voor een krachtige afzetgroei, vooral onder jongeren. Dit biedt kansen voor Nederlandse ondernemers.

Al een paar decennia is sprake van een toenemend aantal Duitsers met groeiende interesse in de kwaliteit en herkomst van levensmiddelen. Deze bewustwording heeft inmiddels geresulteerd in een grote en nog altijd fors groeiende markt voor biologische voedingsmiddelen. Ook de afzet van vegetarische en veganistische levensmiddelen stijgt al jaren sterk, waardoor deze markt inmiddels een forse omvang heeft. Zo bedroeg in 2015 de omzet 454 miljoen euro; 25,9 procent meer dan een jaar eerder. In jaren daarvoor was eveneens sprake van een groei met dubbele cijfers. Volgens diverse bronnen zet de stevige groei in 2017 en 2018 door.

De Duitse markt is met zijn omvang van bijna 81 miljoen potentiŽle consumenten sowieso behoorlijk groot en interessant. Schattingen over het aantal vegetariŽrs daaronder lopen uiteen. Volgens Statista telt Duitsland 5,7 miljoen vegetariŽrs. Duitse vegetariŽrbond Vebu houdt het zelfs op 8 miljoen vegetariŽrs en 1 miljoen veganisten. Hoewel de precieze omvang onbekend is, staat volgens marktonderzoeker Mintel vast, dat het aandeel vegetariŽrs in Duitsland hoger ligt dan in andere Europese landen. Bovendien groeit de markt voor vegetarische en veganistische levensmiddelen snel. De snelle marktgroei is ten eerste te danken aan de groei van het aantal consumenten: volgens deskundigen komen er dagelijks 2.000 vegetariŽrs en 200 veganisten bij.

Meeste nieuwe producten

Daarnaast neemt ook de variŽteit van het aanbod snel toe, wat een positief effect heeft op de verkopen. Volgens de Amerikaanse nieuwszender CNN (2017) heeft Duitsland daarbij internationaal een leidende positie. In 2016 werden in Duitsland wereldwijd de meeste nieuwe vegetarische en veganistische producten geÔntroduceerd. Duitsland had een aandeel van 18 procent in het totaal aantal mondiaal nieuw gelanceerde producten, tegenover 17 procent in de VS, 11 procent in het Verenigd Koninkrijk en 6 procent in Frankrijk. Opvallend is dat ook Duitse producenten van vleeswaren inspelen op de trend door vegetarische producten aan hun assortiment toe te voegen, zoals de firma RŁgenwalder succesvol doet. In andere landen zijn dat veelal nog gescheiden (productie)werelden.

Vooral onder Duitse jongeren is vegetarisch en veganistisch een trend. Het met name onder hen populaire blog-duo Gordon & Aljosha zet vegetarisch en veganistisch leven stevig op de kaart. Met hun eigentijdse blogs prikken de arts Gordon en bedrijfseconoom Aljosha allerlei mythen en misverstanden over vegetarisch en veganistisch eten door. Op deze wijze stimuleren ze tevens discussies in de media en onder jongeren onderling over voeding en de productiewijze en herkomst van levensmiddelen. Dat debat gaat er soms best fel aan toe, want vlees eten is onderdeel van de Duitse cultuur. De gemiddelde vleesconsumptie per Duitser behoort tot de hoogste van Europa.

Ook op het gebied van gastronomie is een trend naar meer plantaardige voeding zichtbaar. Een groep van chef-koks en culinaire professionals heeft het Plant Based Institute opgericht. Zij willen door middel van workshops en opleidingen de veganistische kwaliteitskeuken meer deel laten uitmaken van de huidige gastronomie, bedrijfskantines en huishoudens.

Bron: Agroberichten Buitenland

Publicatiedatum: 6-10-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

16-1-2018 "Miljarden nodig voor transitie naar plantaardig voedsel"
12-1-2018 "Laten zien hoe veelzijdig Bertyn seitan is"
8-1-2018 Jackfruit: ontdekking voor de Vegan keuken
3-1-2018 Vegetarisch keurmerk met 75% gegroeid
14-12-2017 Nieuw van Provamel: plantaardige variatie op yoghurt Soja-Haver
28-11-2017 Vivera hervat werkzaamheden na brand
23-11-2017 Olijfolie en extra kikkererwten vormen optelsom in Hummus+
20-10-2017 Vleesvervangers groeien als kool in BelgiŽ
16-10-2017 RizRiz-burger La vie est belle primeur op Vitasana
12-10-2017 De Vegetarische Slager mag productnamen toch blijven voeren
12-10-2017 Botanic Bites introduceert 1,5 meter lange plantaardige worst
12-10-2017 Vegetarisch seitangehakt nu bij Kroon Biologische Verswaren
4-10-2017 Delhaize: vegetarisch bio-assortiment met kwart uitgebreid
3-10-2017 Amio: gesigneerd door de bio-boer
21-9-2017 Your Organic Nature #1 in margherita-wijzer Questionmark
22-8-2017 Cafť Ter Marsch zet vegetarische steak tartare van seitan op de kaart
16-8-2017 Veganistisch alternatief voor vleesliefhebbers in trek
21-7-2017 Vernieuwde Bionova sandwichspreads nu verkrijgbaar
20-7-2017 La vie est belle viert 25-jarig jubileum met vegetarische rijstburger
11-7-2017 ProLaTerre Linzenburger wordt Tomaat & Linzenburger

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *