Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Meer duidelijkheid in het schap
Jumbo promoot duurzame keurmerken

Keurmerken zijn bedoeld om consumenten te helpen op een verantwoorde en duurzame wijze duurzaam boodschappen te doen. Toch is er volgens Milieu Centraal nog altijd een woud aan keurmerken; met regelmaat verschijnen er nieuwe claims op producten in de supermarkt, terwijl er al een duidelijke ordening van elf toppers is. Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal start daarom een samenwerking met de eigenaren van de topkeurmerken en supermarktketen Jumbo om de keuzestress bij consumenten te verminderen. In 2016 beoordeelde Milieu Centraal alle logo's en afbeeldingen op voedselproducten. Daaruit volgde een ordening, waarbij 11 duurzaamheidskeurmerken toppers bleken.



Elftal

Het doel van de ordening was om consumenten duidelijkheid te geven over welke keurmerken de meeste impact hebben op mens, dier en milieu. "Daarnaast hoopten we op meer samenwerking tussen keurmerken onderling, omdat een duidelijk en bekend keurmerk nou eenmaal krachtiger is dan tien onbekende", vertelt Kirsten Palland van Milieu Centraal. "Helaas hebben we nog steeds maar liefst 90 logo’s en keurmerken op voeding in onze keurmerkenwijzer. Met het elftal duurzame toppers wordt kiezen makkelijker voor de consument."

Duidelijkheid in het schap

Supermarktketen Jumbo brengt als eerste supermarkt de topkeurmerken onder de aandacht bij haar klanten. "Onze winkels zien we als dé plaats om klanten te stimuleren de keuze te maken voor producten voorzien van één of meer topkeurmerken", aldus Colette Cloosterman - van Eerd, Lid van de Raad van Bestuur en CCO van Jumbo supermarkten. "Van de producten die tot stand komen met zorg voor mens, dier en milieu heeft Jumbo er dit najaar ruim 100 voorzien van een speciaal schapkaartje. Hierdoor ontstaat een duurzame boodschappenroute door de winkel." Milieu Centraal juicht het toe als andere supermarkten dit initiatief volgen.

Check het plaatje

In de campagne 'Check het plaatje' geven Milieu Centraal en de betrokken keurmerkorganisaties de consument tips om het kiezen voor verantwoorde producten makkelijker te maken. In de keurmerkenwijzer kun je elk plaatje dat je tegenkomt op een verpakking checken op het gebied van duurzaamheid, transparantie en controle.

Bron: Milieu Centraal

Publicatiedatum: 26-9-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

13-12-2017 Afzet bio VS groeit met 23% in 2016
13-12-2017 Europees Parlement keurt hervorming GLB goed
11-12-2017 November 2017: 44 nieuwe gecertificeerde bedrijven
11-12-2017 Dronten blijft 'meest biologische gemeente'
8-12-2017 "Stimulans om duurzaam te boeren ontbreekt"
7-12-2017 Landbouwminister krijgt 100.000 handtekeningen om insecten te redden
6-12-2017 "Al decennialang averechts en ineffectief handelsbeleid"
30-11-2017 Nieuwe bio-wetgeving erdoor, in 2021 inwerking
30-11-2017 Bio-areaal en -productie blijven plussen
29-11-2017 Strengere eisen en verbreding voor het EKO-keurmerk
27-11-2017 Jonge Landbouwersregeling 2017 vanaf 4 december open
24-11-2017 "Europees landbouwbeleid faalt op het gebied van duurzaamheid"
24-11-2017 Voorstel voor norm over duurzaamheidskeurmerken
22-11-2017 Nieuwe bio-verordening in zicht
22-11-2017 Explosieve stijging Beter Leven-keurmerk doet bio verbleken
21-11-2017 Bulgarije achterloper in bio-landbouw, maar zet sprint in
17-11-2017 Bionext: "Amerikaanse bio-regelgeving zet economisch belang voorop"
17-11-2017 "Al ons eten ecologisch is pure noodzaak"
10-11-2017 Poetin: "Rusland tot bio-leverancier Aziatisch-Pacifische regio omvormen"
8-11-2017 Vereniging hamburg.bio opgericht

 

Reacties:


Utz en Rainforest gaan fuseren in 2018 en dan gaan ze samen op in één keurmerk.
Dat helpt in elk geval alvast een beetje....
Joost Pierrrot Consultancy, Leiden - 26-9-2017 14:49:35


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *