Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Meer duidelijkheid in het schap
Jumbo promoot duurzame keurmerken

Keurmerken zijn bedoeld om consumenten te helpen op een verantwoorde en duurzame wijze duurzaam boodschappen te doen. Toch is er volgens Milieu Centraal nog altijd een woud aan keurmerken; met regelmaat verschijnen er nieuwe claims op producten in de supermarkt, terwijl er al een duidelijke ordening van elf toppers is. Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal start daarom een samenwerking met de eigenaren van de topkeurmerken en supermarktketen Jumbo om de keuzestress bij consumenten te verminderen. In 2016 beoordeelde Milieu Centraal alle logo's en afbeeldingen op voedselproducten. Daaruit volgde een ordening, waarbij 11 duurzaamheidskeurmerken toppers bleken.



Elftal

Het doel van de ordening was om consumenten duidelijkheid te geven over welke keurmerken de meeste impact hebben op mens, dier en milieu. "Daarnaast hoopten we op meer samenwerking tussen keurmerken onderling, omdat een duidelijk en bekend keurmerk nou eenmaal krachtiger is dan tien onbekende", vertelt Kirsten Palland van Milieu Centraal. "Helaas hebben we nog steeds maar liefst 90 logo’s en keurmerken op voeding in onze keurmerkenwijzer. Met het elftal duurzame toppers wordt kiezen makkelijker voor de consument."

Duidelijkheid in het schap

Supermarktketen Jumbo brengt als eerste supermarkt de topkeurmerken onder de aandacht bij haar klanten. "Onze winkels zien we als dé plaats om klanten te stimuleren de keuze te maken voor producten voorzien van één of meer topkeurmerken", aldus Colette Cloosterman - van Eerd, Lid van de Raad van Bestuur en CCO van Jumbo supermarkten. "Van de producten die tot stand komen met zorg voor mens, dier en milieu heeft Jumbo er dit najaar ruim 100 voorzien van een speciaal schapkaartje. Hierdoor ontstaat een duurzame boodschappenroute door de winkel." Milieu Centraal juicht het toe als andere supermarkten dit initiatief volgen.

Check het plaatje

In de campagne 'Check het plaatje' geven Milieu Centraal en de betrokken keurmerkorganisaties de consument tips om het kiezen voor verantwoorde producten makkelijker te maken. In de keurmerkenwijzer kun je elk plaatje dat je tegenkomt op een verpakking checken op het gebied van duurzaamheid, transparantie en controle.

Bron: Milieu Centraal

Publicatiedatum: 26-9-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-10-2017 Gewoon en normaal in Nederland
20-10-2017 Belgische mededingingsautoriteit legt term 'ambachtelijk' aan banden
19-10-2017 Bionext trendrapport 2016: omzet bio-voeding verdrievoudigd in 10 jaar
19-10-2017 Inklaring biologische goederen in EU voortaan alleen via TRACES
18-10-2017 Succesverhaal Denemarken lonkt in het VK
18-10-2017 Norm voor hoeveelheid fipronil in mest vastgesteld
17-10-2017 Bio goed vertegenwoordigd op de Food100
16-10-2017 "Schaf BTW op duurzame voeding helemaal af"
13-10-2017 Bio-sector goed vertegenwoordigd in Duurzame 100 van Trouw
11-10-2017 D66: "Groenste regeerakkoord ooit"
11-10-2017 "Glyfosaat verboden op onze oprit, maar niet op ons bord"
11-10-2017 Vandaag hoorzitting soja-patent Monsanto
10-10-2017 Afzet biologisch fruit in VS: +12%
9-10-2017 BD: Meer hectares en vaker op ‘eeuwige’ pachtgronden
6-10-2017 WUR opent onderzoeksfaciliteit voor kwaliteitsbeheersing versproducten
6-10-2017 Bio wereldwijd: de stand van zaken
6-10-2017 "Bio leidend, maar vanuit de luwte"
5-10-2017 Spaanse bio-consumptie 700 miljoen euro in de plus
4-10-2017 Dierendag: groei van dier-en milieuvriendelijk voedsel zet door
4-10-2017 Bekendheid Ecolabel flink toegenomen

 

Reacties:


Utz en Rainforest gaan fuseren in 2018 en dan gaan ze samen op in één keurmerk.
Dat helpt in elk geval alvast een beetje....
Joost Pierrrot Consultancy, Leiden - 26-9-2017 14:49:35


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *