Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Meer duidelijkheid in het schap
Jumbo promoot duurzame keurmerken

Keurmerken zijn bedoeld om consumenten te helpen op een verantwoorde en duurzame wijze duurzaam boodschappen te doen. Toch is er volgens Milieu Centraal nog altijd een woud aan keurmerken; met regelmaat verschijnen er nieuwe claims op producten in de supermarkt, terwijl er al een duidelijke ordening van elf toppers is. Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal start daarom een samenwerking met de eigenaren van de topkeurmerken en supermarktketen Jumbo om de keuzestress bij consumenten te verminderen. In 2016 beoordeelde Milieu Centraal alle logo's en afbeeldingen op voedselproducten. Daaruit volgde een ordening, waarbij 11 duurzaamheidskeurmerken toppers bleken.



Elftal

Het doel van de ordening was om consumenten duidelijkheid te geven over welke keurmerken de meeste impact hebben op mens, dier en milieu. "Daarnaast hoopten we op meer samenwerking tussen keurmerken onderling, omdat een duidelijk en bekend keurmerk nou eenmaal krachtiger is dan tien onbekende", vertelt Kirsten Palland van Milieu Centraal. "Helaas hebben we nog steeds maar liefst 90 logo’s en keurmerken op voeding in onze keurmerkenwijzer. Met het elftal duurzame toppers wordt kiezen makkelijker voor de consument."

Duidelijkheid in het schap

Supermarktketen Jumbo brengt als eerste supermarkt de topkeurmerken onder de aandacht bij haar klanten. "Onze winkels zien we als dé plaats om klanten te stimuleren de keuze te maken voor producten voorzien van één of meer topkeurmerken", aldus Colette Cloosterman - van Eerd, Lid van de Raad van Bestuur en CCO van Jumbo supermarkten. "Van de producten die tot stand komen met zorg voor mens, dier en milieu heeft Jumbo er dit najaar ruim 100 voorzien van een speciaal schapkaartje. Hierdoor ontstaat een duurzame boodschappenroute door de winkel." Milieu Centraal juicht het toe als andere supermarkten dit initiatief volgen.

Check het plaatje

In de campagne 'Check het plaatje' geven Milieu Centraal en de betrokken keurmerkorganisaties de consument tips om het kiezen voor verantwoorde producten makkelijker te maken. In de keurmerkenwijzer kun je elk plaatje dat je tegenkomt op een verpakking checken op het gebied van duurzaamheid, transparantie en controle.

Bron: Milieu Centraal

Publicatiedatum: 26-9-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-2-2018 Vereniging BIO-NH gaat van start
23-2-2018 Europese biologische markt flink gegroeid in 2016
21-2-2018 Skal: 49 nieuwe gecertificeerden in januari 2018
21-2-2018 Biologische teelt groeit in Ecuador
14-2-2018 Valentijnsdag met een biologisch tintje
14-2-2018 Nederlandse dubbeldoel runderrassen bezig aan opleving?
13-2-2018 "Nieuwe regels biologische verordening pas in 2021 ingesteld"
12-2-2018 Bio-boer ten onrechte als fraudeur bestempeld
12-2-2018 Gentenaars met goesting in Het Boerencollectief
12-2-2018 Proefcentrum Pamel zoekt gebruikers voor bio-gronden en serres
8-2-2018 Bionext blijft Nederland vertegenwoordigen in IFOAM EU Raad
8-2-2018 EC start enquête over pesticidengebruik
5-2-2018 "Voedingssector zet service meer op voorgrond"
31-1-2018 Trendrapport Rabobank: hoger nationaal inkomen, meer biologisch
26-1-2018 Fair Trade Original start export naar Duitsland
25-1-2018 Hoe De Buurtboer uitgroeide tot een miljoenenbusiness
23-1-2018 Skal: 42 nieuwe gecertificeerden in december 2017
23-1-2018 Biologisch de oplossing voor het wereldvoedselvraagstuk?
19-1-2018 Einde wereldwijde fosfaatvoorraden in zicht
17-1-2018 Bioland eist biologische omslag van toekomstige Duitse regering

 

Reacties:


Utz en Rainforest gaan fuseren in 2018 en dan gaan ze samen op in één keurmerk.
Dat helpt in elk geval alvast een beetje....
Joost Pierrrot Consultancy, Leiden - 26-9-2017 14:49:35


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *