Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Fairtrade Zwitserland: duidelijke omzetstijging voor Max Havelaar

Duurzame consumptie floreert in Zwitserland: nooit eerder heeft de Zwitserse bevolking zoveel geld uitgegeven aan fairtradeproducten als in 2016. In dat jaar werd er 628 miljoen Zwitserse frank (575,04 miljoen euro) aan fairtradeproducten uitgegeven, een stijging van 20,7% ten opzichte van het voorgaande jaar. Vooral de afzet van cacao, koffie en vruchtensappen maakte een duidelijke groei door. Maar ook bananen hebben een recordresultaat bereikt. Desondanks is de banaan niet meer het fairtradeproduct met de grootste omzet. Deze ranglijst wordt nu aangevoerd door samengestelde producten zoals zuivelproducten, bakkerijproducten en icetea.

Toen de stichting Max Havelaar zich in 2012 ten doel stelde om de jaarlijkse fairtrade consumptie per hoofd van de bevolking in Zwitserland te vergroten naar 100 Zwitserse frank, leek dit een utopie. Nadat dit cijfer binnen vijf jaar is gegroeid van bijna 50 Zwitserse frank naar 75 Zwitserse frank, is dit doel nu tastbaar dichtbij gekomen.


Jose Sazarias Masa Sosa, bananenproducent in Peru (Copyright: Santiago Engelhardt)

Werking van fairtrade verder vergroten

De nieuwe directeur Andreas Jiménez kijkt vol vertrouwen naar de toekomst: "We willen de coöperatiemogelijkheden met onze marktpartners verder ontwikkelen. Daarbij staat op de voorgrond dat het fairtrade-engagement van de marktpartners en daarmee de werking van de fairtradebeweging vergroot worden." Jiménez wil zich tegelijkertijd inzetten voor grote transparantie: "In een wereld waarin de digitale toegang tot informatie rondom producten en grondstoffen steeds belangrijker wordt, willen we de consumenten verder ontwikkelde oplossingen aanbieden." Jiménez volgde begin mei Nadja Lang op, die na twaalf succesvolle jaren bij Max Havelaar een nieuwe zakelijke weg in is geslagen.

Ondanks de positieve cijfers is er nog veel te doen. Veel fairtrade producenten hebben nog steeds onvoldoende afzetmogelijkheden voor hun producten. Momenteel kan slechts 40% van de producentenorganisaties meer dan 40% van hun oogst onder fairtradevoorwaarden verkopen. "Daarom is het voor Max Havelaar nodig om de afzet van fairtradeproducten verder te vergroten. Daarmee verbeteren we de levens- en werkomstandigheden van kleine telers en arbeiders", aldus Andreas Jiménez.

Publicatiedatum: 10-7-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-2-2018 Piepers in de picture bij AH
20-2-2018 Het Nederlandse bio-kasgroentenseizoen staat weer in de startblokken
19-2-2018 Milieu-activist vindt meerprijs van bio buiten alle proportie
19-2-2018 Groningse bio-sector krijgt duwtje in de rug
19-2-2018 Nieuwe oogst Zuid-Afrikaanse bio-pompoenen
14-2-2018 Japanse biologische voedingsmarkt groeit jaarlijks 3%
14-2-2018 Wasgau versterkt het profiel van haar eigen bio-merken
14-2-2018 "Bio-landbouw gaat om meer dan regels uit een lastenboek volgen"
13-2-2018 "Lokaal Beiers bio-product steeds belangrijker verkoopargument"
13-2-2018 Filipijnen: 40 gevangenen krijgen les over biologisch teelt
13-2-2018 "Sweet Sapphire valt extra op in het schap"
9-2-2018 'Gezocht: sociale bio-boer'
9-2-2018 Recordomzet bio-voeding in VK : €2,5 miljard
9-2-2018 Indiase voedingsbeweging omarmt biologisch
8-2-2018 Concrete interesse in agrarische bio-sector Suriname
7-2-2018 Oman: supermarktketen Mars opent biologische afdeling
7-2-2018 Zwaard van Damocles boven reddingsplan De Boterbloem?
7-2-2018 Export biologisch winterseizoen later op gang
7-2-2018 Lokaal, biologisch en 'vergeten' hip op Zweedse menu’s
6-2-2018 "Goede verwachtingen overzees bio-hardfruitseizoen"

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *