Naamswijziging 'Dapp Frietwinkel' vanwege copycats
Wat maakt het uit? Die andere zaken zitten in andere steden, daar heb toch geen last van? "Het hoort een beetje bij het succes" zegt Roderick Heijning, oprichter van Dapp. "Maar omdat er soms verwarring ontstaat bij onze gasten doordat copycats de naam Frietwinkel ook gebruiken, vinden we het belangrijk om naar buiten te komen met onze naamswijziging. Het komt voor dat er negatieve recensies van andere frietzaken die zichzelf ook Frietwinkel noemen op onze pagina's worden geplaatst. Daarnaast willen we graag groeien, ook in de steden waar sommige ondernemers zich Frietwinkel noemen. Onderscheid is voor ons cruciaal, ook in onze naam."
Helemaal bont maakte een ondernemer in Groningen het, hij noemde zijn zaak 'Frietwinkel Groningen'. Hij suggereert daarmee een filiaal te zijn van Frietwinkel om aan te haken bij het succes van het winnen van de AD Friettest. De Groninger gebruikt ook dezelfde verpakkingen, kleuren en drankjes als wij in de Dapp Frietwinkel.
Is er juridisch niet iets aan te doen? Volgens de wet is de naam 'Frietwinkel' te beschrijvend en daarom niet te beschermen als woordmerk. Kortom, iedereen mag het gebruiken. Daarom kiest Frietwinkel nu voor de onderscheidende naam Dapp Frietwinkel. "Waar het ons om gaat is dat de echte liefhebbers voortaan weten dat ze bij Dapp moeten zijn voor de lekkerste, prijswinnende en biologische frieten. We maken het onderscheid nu nog groter", geeft medeoprichter Siem van Bruggen aan.
Voor meer informatie: www.frietwinkel.nl