Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




"It's the transport, stupid!"
Transport grotere vervuilender dan gedacht

De CO2-uitstoot van verkeer in Nederland is maar liefst twee keer zo hoog als tot nu toe wordt aangenomen. Dat blijkt uit een onderzoek van CE Delft. Als we de verkeerssector niet snel serieus gaan nemen als grote bijdrager aan klimaatverandering zullen we de klimaatafspraken van het Klimaatakkoord van Parijs nooit halen. Milieudefensie roept daarom de politiek op om zo snel mogelijk maatregelen te nemen.

Samen met Natuur&Milieu en Greenpeace liet Milieudefensie de CO2-uitstoot van de Nederlandse mobiliteitssector voor het eerst volledig in kaart brengen. Hieruit blijkt dat ruim een kwart van de totale Nederlandse CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door verkeer en vervoer. Dit aandeel is veel hoger dan aanvankelijk gedacht. Dit verschil komt grotendeels doordat de lucht- en scheepvaart vaak niet worden meegenomen bij het berekenen van de CO2-uistoot. Ook in internationale afspraken zoals het klimaatakkoord van Parijs zijn lucht- en scheepvaart altijd de grote afwezigen. "Verkeer lijkt het ondergeschoven kindje te zijn als het gaat om klimaatbeleid. Dit is een kwalijke zaak, aangezien alle sectoren hun steentje moeten bijdragen om klimaatverandering tegen te gaan", aldus Anne Knol van Milieudefensie.

Uitstoot van vervoer groeit alsmaar

CE Delft onderzocht diverse scenario's waarin de effecten van het Nederlandse mobiliteitsbeleid worden doorgerekend. Uit de studie blijkt dat de uitstoot van de verkeerssector alleen maar zal toenemen als we op dezelfde weg blijven doorgaan. Daardoor zal de verkeerssector uiteindelijk zowel absoluut als relatief de meeste CO2 uitstoten. "De doelstellingen van het Parijsakkoord worden daardoor wel heel lastig te halen", aldus Knol.

Maatregelen zijn essentieel

Het onderzoeksbureau keek ook naar de maatregelen die genomen zouden moeten worden om de, zoals in Parijs afgesproken, twee graden temperatuurstijging of anderhalve graad te halen. Nederland moet dan in hoog tempo zuiniger, anders en minder kilometers gaan maken. De organisaties roepen de politiek op om tijdens de aankomende formatie de noodzakelijke maatregelen te nemen en dan met name het laaghangend fruit meteen in te voeren. "Een kilometerheffing, vliegtax en een verlaging van de maximumsnelheid kunnen op korte termijn al worden ingevoerd en zorgen direct voor minder CO2-uitstoot", legt Knol uit. Voor de langere termijn zijn nog verdere maatregelen te benoemen zoals een besluit om na 2025 alleen nog maar 100% emissievrije auto's te verkopen.

Bron: Milieudefensie

Publicatiedatum: 23-2-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-1-2018 Queen of Tahini brengt logistiek onder bij Kolibri
8-1-2018 Wereldrecord grootste duurzame parade in Friesland
5-12-2017 Elektrisch rijden 10% duurder dan op benzine
20-9-2017 Europese Commissie ondersteunt circulair economisch beleid
15-9-2017 Rechter verplicht overheid Nederlandse luchtkwaliteit te verbeteren
29-8-2017 Panalpina Luxemburg ontvangt biolicentie
5-4-2017 EU implementeert elektronisch certificeringssysteem voor bio-importproducten
8-3-2017 Tringers bezorgen Organic-boodschappen
7-3-2017 Groenlinks deelt bio-peren uit aan treinreizigers
2-2-2017 Prototype auto met actieradius van ruim 1000 km getoond
1-2-2017 Siemens ziet elektrisch personenluchtvaart in 2030 losbarsten
27-1-2017 Samsung ontwikkelt lichtgewicht batterij met actieradius van 600km
9-1-2017 Start-up Superbuddy bezorgt boodschappen binnen twee uur
9-1-2017 Belastingvoordeel voor duurzame transportmiddelen
22-12-2016 OV in 2040: sharing is caring
20-12-2016 Digitaal biocertificaat op komst door douaneproject biobananen
14-12-2016 Duitse trein op groene stroom biedt reizigers bio-voedsel
6-12-2016 Rotterdamse haven wil koploper zijn in duurzame energietransitie
22-11-2016 Nederland hoogste tarieven importcontroles
4-11-2016 “Productievorm en distributiekanaal veroorzakers CO2-uitstoot, niet transport”

 

Reacties:


Maatregels zijn essentieel, waarom dan wel een extra luchthaven bij Lelystad!!!!!!!! Nog meer vervuiling en ook geluidoverlast!
Barbara Gielbert, Elburg - 28-2-2017 13:36:08


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *