Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Verwarm jezelf, niet de wereld

"Warmetruiendag (10 februari): "Beter wordt het niet heter"

Aanstaande vrijdag 10 februari doen naar verwachting 200.000 mensen mee aan de grootste klimaatactie van Nederland: Greenchoice Warmetruiendag. Waar het energiedebat vooral gaat over isolatie, financiering en technieken, zet Warmetruiendag al elf jaar de belangrijkste factor voor succesvolle energiebesparing in het zonnetje: de mens. Dit jaar stoomt Greenchoice zelf iedereen klaar voor Warmetruiendag met een eigen warme trui, ontworpen samen met de Rotterdamse 'tekstuele verwenners' Mwah met de quote 'Beter wordt het niet heter'. De trui wordt via diverse online media verspreid.



Om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen is energiebesparing cruciaal: de knop moet letterlijk om. Deelnemers aan Greenchoice Warmetruiendag zetten dan ook massaal de verwarming lager, trekken een warme trui aan en besparen per dag wel 6, 12 of 18 procent energie, kosten en uitstoot. De warme trui staat daarbij symbool voor alles wat mensen zélf kunnen doen om hun klimaatimpact te verminderen.

Lievelingstrui van Nederland

Dit jaar zocht Warmetruiendag door heel Nederland verhalen van mensen over hun lievelingstrui en hun visie op energiebesparing. De trui blijkt stevig in de Nederlandse gewoonten genesteld: zo draagt Jort Kelder het liefst zijn degelijke vest, stylist Bastiaan van Schaik een oversized sweater, kiest fashiondesigner Bas Kosters voor een bedrukte sweater en oud-minister Jacqueline Cramer een gerecyclede wollen trui. De verrassende verhalen en Warmetruienanalyse worden op Warmetruiendag gepresenteerd.

Dag van heel Nederland

Besparen werkt samen het snelst. Veel overheden, onderwijsinstellingen en bedrijven hebben gezamenlijke besparingsacties op de actiewebsite aangekondigd en bedrijven kunnen de impact van hun actie concreet maken met de online Businesscase. Deelnemers zijn onder andere Stayokay met alle Nederlandse vestigingen, Kringloopwinkel Het Goed met alle vestigingen, de Handwerkbeurs in Zwolle, diverse onderwijsinstellingen waaronder de Universiteit van Maastricht, de VU, de Universiteit Eindhoven en Hogeschool van Hall Larenstein en bijna veertig gemeentes door het hele land: onder andere Breda, Haaksbergen, Rotterdam, Goerree-Overflakkee en Delft.

Energiebesparing: no-brainer

Fossiele energie vervangen door schone helpt om verdere uitstoot van broeikasgassen te voorkomen, maar de groenste energie is de energie die niet hoeft te worden opgewekt. Volgens onderzoekers van Cambridge kan wereldwijd ruim zeventig procent van de energie worden bespaard. En als de kachel overal één graad lager staat, kan Nederland op één dag eenvoudig vier miljoen m3 gas uitsparen. Dat is ruim 85 miljoen zonnepaneeluren of bijna achttienduizend windmolenuren.

Greenchoice en Klimaatverbond

Warmetruiendag is een initiatief van Klimaatverbond Nederland, het samenwerkingsverband van gemeenten, provincies en waterschappen voor een goed klimaatbeleid. Energieleverancier Greenchoice steunt de actiedag nu voor de vijfde keer met als motto: de groenste energie is de energie die je niet gebruikt.

Marketingmanager Marieke van den Hoek van Greenchoice: "Energiebesparing hoort bij Greenchoice. Elke Warmetruiendag gaat ons hele kantoor in Rotterdam op 16 graden. Als grootste van de groene energieleveranciers zetten wij al vijftien jaar vol in op energie besparen en zelf óf samen stroom opwekken. Onlangs nog lanceerden wij BOKS, een slimme, nieuwe bespaarapp."

Voor meer informatie:
www.klimaatverbond.nl
www.greenchoice.nl
Publicatiedatum: