Pionier in de biosector
Volgend jaar viert BIO-Center Zann haar 40-jarig jubileum. Het is daarmee een van de eerste Nederlandse handelsbedrijven die zich heeft gespecialiseerd in biologisch product. Het familiebedrijf im- en exporteert jaarrond een breed spectrum aan groenten, fruit, bloemen en zuivelproducten en werkt daarvoor nauw samen met een groot aantal eigen tuinders en boeren. BIO-Center Zann vertegenwoordigt haar eigen telers uit binnen- en buitenland één-op-één en laat daarbij de klassieke tweedeling van inkopers en verkopers achterwege. "Onze medewerkers doen beide taken ineen. Dat zet meer zoden aan de dijk, omdat we hierdoor veel sneller kunnen schakelen tussen onze telers en klanten", vertelt Geoffrey.Er liggen grootse plannen op tafel om het volume glasteelt in het komende jaar verder uit te breiden. "Een gezonde ontwikkeling waar we graag op blijven inzetten", licht Geoffrey toe. Het bedrijf mag retailers, horecagroothandels, gezondheidswinkels en biologische speciaalzaken tot haar clientèle rekenen en voorziet haar klanten in Nederlands en buitenlands product. Zodra het Hollandse seizoen achter de rug is, schakelt het bedrijf over op import van onder andere overzees fruit en kasgroenten. De verkoop van verse kurkuma, gember en zoete aardappelen zit momenteel in de lift.
Het omslagpunt verschilt ieder jaar weer iets. "Het wisselvallige weer van het afgelopen seizoen was van invloed op de bloeiperiode en de prijsvorming van veel producten", weet Geoffrey. "De pompoenen, kolen en ook de venkel kwamen pas in de staart van het seizoen op, waardoor de prijzen onder druk kwamen te staan. Eind januari komt de import weer op gang en neemt de fakkel dan weer over."
Bio heeft pleinvrees
Het mag geen verrassing heten dat de biologische teelt bezig is aan een opmars. Met jaarlijkse groeipercentages die soms dubbele cijfers laten zien. Desondanks is het voor veel consumenten nog altijd niet duidelijk waar biologisch precies voor staat. Geoffrey: “In veel supermarkten wordt een aparte hoek ingericht voor bio-AGF. An sich niets mis mee, want de producten zijn daardoor overzichtelijk gegroepeerd en makkelijk(er) vindbaar. Toch vertelt zo'n indeling inhoudelijk weinig. Waarom zulke producten gemiddeld genomen 30 procent duurder zijn, blijft voor velen onduidelijk.""De keuze voor bio moet vanzelfsprekender worden. Dat voor klanten in één oogopslag duidelijk wordt wat zij precies kopen", vervolgt Geoffrey. Om producten uit de anonimiteit te halen, werkt BIO-Center Zann met een nieuwe kleinverpakking en geregistreerd handelsmerk: Honey Drops. Het opvallende vierkante doosje trekt meteen de aandacht. De inhoud – zoete cherrytros-, cocktailtrostomaten of babypruimen – komt daarmee duidelijk in de picture te staan. De verpakking geeft inzicht in de herkomst van het product. De teler komt nadrukkelijk in beeld, voorzien van een begeleidende tekst. "Zulke branding is onmisbaar om bewustwording te genereren. Daar laten veel biobedrijven nog kansen liggen", besluit Geoffrey.
Voor meer informatie:
Geoffrey Harreman
BIO-Center ZANN
Weg en Land 9
2661 DC Lansingerland
T: +31 (0)10-4775688
F: +31 (0)10-4775070
info@zannorganics.com
www.zannorganics.com