Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Contactvrij merken met laserlicht

Hoe Natural Branding miljoenen plasticverpakkingen uitspaart

Nature & More gaat samen met de grote Zweedse supermarktketen ICA biologische groente en fruit merken met Natural Branding, om plasticverpakkingen uit te sparen. Natural Branding is een biologische variant op merken met laserlicht. De eerste biologische producten die met Natural Branding worden verkocht, zijn avocado's en zoete aardappelen. Alleen al op de avocado's levert dit een besparing op van zeker 725.000 plasticverpakkingen. Met meer producten en afnemers kan dit cijfer in de miljoenen gaan lopen.



Biologische avocado's in de supermarkt worden vrijwel altijd verpakt in plasticfolie, omdat ze onderscheidbaar moeten zijn van gangbare avocado's die los worden verkocht. De supermarkt wil voorkomen dat biologische avocado's worden afgerekend als gangbare, vanwege het prijsverschil. Hetzelfde geldt voor zoete aardappels, appelen en vele andere biologische producten. Stickers zijn soms een oplossing, maar kunnen loslaten, en ook daarbij worden papier, lijm, inkt en dergelijke gebruikt.

Nature & More kan nu fruit en groente merken zonder dat hierbij wat voor materiaal dan ook wordt gebruikt. Natural Branding is de biologische manier om groente en fruit te merken met laserlicht. Hierbij wordt alleen wat pigment verwijderd uit het buitenste laagje van de schil. De contactvrije methode is goedgekeurd door SKAL, er worden geen hulpstoffen gebruikt en de methode is zeer oppervlakkig. Het heeft dan ook geen invloed op smaak of houdbaarheid. De benodigde energie voor het aanbrengen van een merkje is minder dan 1 procent van de energie benodigd voor een sticker.

Paul Hendriks, verpakkingsexpert bij Nature & More, is erg blij met de nieuwe methode. "De meest duurzame vorm van verpakken is niet verpakken. Dat verkondig ik al jaren. Maar in de praktijk was dit moeilijk te realiseren in de supermarkt. Met Natural Branding wordt het nu een logische optie. Wij zijn blij dat ICA als koploper dit duurzame traject met ons in gaat. De groene consumenten zullen hier blij mee zijn, want uit onderzoek blijkt steevast dat zij heel negatief denken over plasticverpakkingen."

Nature & More verwacht veel plastic en energie te gaan besparen met Natural Branding. Zo verkocht Nature & More in 2015 725.380 pakjes avocado aan de Zweedse supermarktketen ICA. Hiervoor werd 217 kilometer plasticfilm gebruikt met een breedte van 30 centimeter. In kilo's gemeten is dat 2042 kilogram plastic. In CO2 gemeten komt dit neer op een autorit 1,3 keer om de wereld heen. Bovendien kan ook het gebruik van gebruikte kartonnen dozen en pallets flink worden ingeperkt, aldus Hendriks.
 


Uitzending

Op maandag 19 december om 19:20 uur brengt het Vara-programma Groen Licht een uitzending over Natural Branding, met Nature & More verpakkingsexpert Paul Hendriks in de hoofdrol.

Voor meer informatie:
Eosta
Transportweg 7
2742 RH Waddinxveen
T: +31 180 63 55 00
F: +31 180 63 83 43
www.natureandmore.com
Publicatiedatum: