Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

EKO-keurmerk Horeca Goud 100% voor Driekant Ambachtscentrum

Ambachtscentrum Driekant heeft het EKO-Keurmerk Horeca Goud 100% ontvangen voor de 'to go' locatie Brood & Koffie in de hippe wijk bij het station van Zutphen en het lunchcafé in het centrum van de Hanzestad.

Driekant is het eerste restaurant in Gelderland dat het predicaat 100% Goud ontvangt. Het EKO-keurmerk is beschikbaar voor horecabedrijven die hun gasten een ruime keuze bieden aan biologische ingrediënten. Inkoop moet plaatsvinden van gecertificeerde leveranciers, boeren en tuinders. Jaarlijks wordt dit gecontroleerd aan de hand van de administratie waarbij minimaal 15% van de inkoop in meerdere productgroepen biologisch moet zijn om het bronzen keurmerk te verkrijgen. Voor zilver is 50% nodig, voor goud 80%. Goud 100% is een speciale categorie voor bedrijven die zichzelf een biologisch restaurant willen noemen waar uitsluitend met biologische producten wordt gewerkt. Driekant is zo'n bedrijf, en het eerste restaurant in Gelderland met dit predicaat.


Links André Brouwer van de Stichting EKO-keurmerk. Piet Smit en Marijn Smit tonen het certificaat.

De directie van Driekant vindt certificering belangrijk omdat deze bijdraagt aan de bewustwording bij de gast over biologisch. Voor Driekant is het altijd al een principe geweest om voor 100% biologische grondstoffen te kiezen. Met deze certificering benadrukt Driekant haar onderscheidende keuzes.

Rol voor de groothandels

Biologisch wint snel terrein in de Nederlandse horeca. Toch ligt het omzetaandeel biologisch in de retail ruim drie keer hoger. Dat betekent dat consumenten thuis beter eten dan buitenshuis. Het EKO-keurmerk ondersteunt restaurateurs die aantoonbaar werk maken van biologisch op de kaart. Voor de gast is dat een fijn idee, want zij hebben, anders dan in de winkel, geen garantie dat een product dat als biologisch op het menu staat, ook echt biologisch is. André Brouwer van Stichting EKO-keurmerk: "Wij zien dat de bekende horeca-groothandels op papier wel een behoorlijk bio-aanbod hebben, maar in de praktijk maar matig kunnen leveren. De chef-kok krijgt bij zijn bestelling een gewoon product in plaats van biologische kwaliteit. Maar de menukaart is dan al wel gedrukt." Volgens EKO-keurmerk laten de groothandels een belangrijk en aantrekkelijk stuk van de markt nu liggen.


Het bewijs van het certificaat is op de deur te vinden.

Veel meer gecertificeerde restaurants

Stichting EKO-keurmerk wil helpen de markt te ontwikkelen. Daardoor komt biologisch uit de niche, en daalt de meerprijs. De Nederlandse horeca loopt nog ver achter bij bijvoorbeeld Denemarken. Daar zijn al meer dan 1500 restaurants bio-gecertificeerd. Belangrijke verklaring is dat de Deense overheid een actief stimuleringsbeleid voert waardoor ook de kosten voor de eetgelegenheid veel lager zijn.

Behalve het stellen van eisen aan het percentage biologische inkoop stimuleert het EKO-keurmerk ondernemers om breder na te denken over verduurzaming. Omdat de mogelijkheden daarvoor voor elk bedrijf verschillend zijn, is er een duurzaamheidschecklist die een ondernemer verplicht is in te vullen. Dat geeft inzicht in waar het bedrijf staat en waar verbetermogelijkheden liggen op het gebied van bijvoorbeeld energie, voedselverspilling en sociale aspecten. Jaarlijks moet hij zich twee verbeterdoelen stellen.

Bij Driekant werkt bijvoorbeeld een groot aantal mensen met een arbeidsbeperking mee in de bakkerij en de restaurants. In de bedrijfsvoering wordt veel rekening gehouden met milieuaspecten. Bij de inrichting van de caféruimtes zijn veel natuurlijke materialen gebruikt: een mooi voorbeeld van een bedrijf met EKO Goud 100%.

Voor meer informatie: www.driekant.nl en www.eko-keurmerk.nl
Publicatiedatum: