Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Steeds meer aanvragen vanuit Scandinavië"

Biologische boerenkool is booming bij Bioport

Bioport is een handelsbedrijf in biologische AGF. De producten uit Nederland en België vinden hun weg naar de consument onder andere via groothandels, verpakkers en grote abonnementenaanbieders in de omringende Europese landen. Het bedrijf hoopt de komende jaren ook voet aan de grond te krijgen in de Nederlandse retail.

Het biologische handelsbedrijf in Zwaagdijk wordt gerund door Mtoto Keijzer en David Waller. Zij begonnen Bioport in 2012. "We kopen de producten direct in bij telers", vertelt Iris van den Elzen van Bioport. Zowel aan de telers zijde, als aan de afzetkant heeft Bioport een groep van zo'n vijftig contacten waar zaken mee wordt gedaan. "Onze belangrijkste producten zijn uien, aardappelen, peen, pastinaak, paksoi, rode en witte kool." Bioport heeft zelf geen bewaring, waardoor de lijnen heel kort zijn. De producten gaan rechtstreeks van de teler naar de afnemer.

Abonnementenbedrijven

Bioport zet de producten af richting biologische groothandels, verpakkers voor de retail en verwerkende bedrijven. Een belangrijke aandeel gaat naar de abonnementsbedrijven. Deze hebben een divers palet aan producten, die zij middels een abonnement aan de consument leveren. "In Scandinavië, Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Frankrijk zijn deze pakketbedrijven heel groot. Er gaan vooral seizoensproducten in maar ook specialties zoals speciale aardappeltjes, Shanghai paksoi, mierikswortel enzovoorts. We leveren jaarlijks zo'n 20 verschillende soorten producten voor het pakketbedrijf in het Verenigd Koninkrijk. Dit bedrijf is al ruim vijfentwintig jaar actief en levert elke week tussen de 40.000 en 65.000 boxen af. Het zou mooi zijn als we in de toekomst ook aansluiting kunnen vinden bij de Nederlandse biologische pakketbedrijven", laat ze weten.


Mtoto Keijzer en Iris van den Elzen.

Veel vraag naar boerenkool

De afgelopen weken heeft het biologische handelsbedrijf vooral de vraag naar boerenkool flink zien toenemen. "We kunnen wel zeggen dat het een hot item is", verklaart Iris. "We krijgen steeds meer aanvragen voor biologische boerenkool vanuit Scandinavië. Wij zijn sinds begin december wekelijks aan het leveren aan een verpakker voor supermarkten in Denemarken. De eigen productie was daar niet voldoende om aan de grote vraag te voldoen. Het Nederlandse product, dat goed van kwaliteit is en door steeds meer telers biologisch geteeld wordt, profiteert daar nu van."

Superfood

De belangstelling voor de groente is naar alle waarschijnlijkheid te danken aan de positieve gezondheidsvoordelen van boerenkool. De groente wordt gezien als 'superfood'. Ook krijgt de veelzijdigheid van het product meer bekendheid door kook programma's. De biologische teelt van boerenkool sluit mooi aan bij de diverse gezondheidsclaims voor boerenkool. Boerenkool wordt traditioneel in Nederland gegeten in stamppot maar kan ook prima in de wok of in de blender verwerkt worden in gezonde smoothies. Het handelsbedrijf heeft goede verwachtingen voor de toekomst van de boerenkool. "Bovendien komt de vraag vanuit Denemarken wel gelegen omdat er vanuit de Nederlandse markt nog weinig vraag was naar boerenkool, waarschijnlijk vanwege het extreem warme weer voor de tijd van het jaar", aldus Mtoto.

Rode en witte kool

Ook naar de andere traditionele wintergroenten was een duidelijk mindere vraag door de hoge temperaturen. In het Verenigd Koninkrijk, een belangrijke afzetmarkt voor Bioport, zit men volgens hem nog aan bladgewassen. Deze zijn door het zachte weer nog volop beschikbaar en de consument heeft duidelijk nog minder behoefte aan winterkost. "Ook veel van onze rode en witte kool gaat naar deze markt wanneer de lokale productie van de markt is. Dit geldt ook voor Frankrijk en Duitsland. In Scandinavië wordt kool nog veel vers gegeten en zijn de rode en witte kolen nog veel meer een product dat door de consument vers gekocht wordt. We proberen met onze telers zoveel mogelijk het volledig gamma aan te bieden zodat we klanten voor zowel de versmarkt als de industrie van rode en witte kool kunnen voorzien." Ook andere kolen, zoals spitskool, behoren tot het assortiment. Mtoto laat weten dat de spitskool twee jaar geleden een flinke klap heeft gekregen doordat er in Spanje heel veel spitskool was gezet. Het product werd vervolgens onder de kostprijs in de markt gebracht, wat het product geen goed heeft gedaan. Hij laat weten dat deze koolsoort nu weer wat begint op te krabbelen.

Pastinaak is een blijvertje

Andere biologische producten, die de afgelopen jaar zijn gestegen in populariteit, zijn pastinaak, paksoi en spinazie. Daarnaast zijn er nog de vergeten groenten en de specialties zoals de gekleurde wortelen, speciale bieten als de Chioggia, gele en witte biet en diverse variëteiten aardappeltjes. Deze komen onder andere van teler Krispijn van Bioromeo. De vergeten groenten worden al jaren geteeld door Arenosa. Met name pastinaak is volgens Bioport een blijvertje. Mtoto: "De afgelopen 15 jaar zijn de vergeten groenten nieuw leven ingeblazen maar blijven een relatief klein aandeel in de totale groentenconsumptie, waarbij voor te stellen is dat ze bijna uitsluitend biologisch geteeld worden. Pastinaak is echt vanuit de biologische sector weer op de markt gekomen en begint een breed gebruikt product te worden dat niet snel meer een vergeten groente zal worden." De pompoen is eveneens zo'n product. Vrijwel alle pompoenen, die in de supermarkt worden aangeboden, zijn biologisch geteeld. "Nu wordt geprobeerd de groene pompoen onder de aandacht te brengen, maar de afzet verloopt nog moeizaam. De oranje pompoen heeft nog steeds de voorkeur vanwege het gebruiksgemak en de brede bekendheid terwijl de groene variant door veel kenners lekkerder wordt gevonden en betere bewaarmogelijkheden biedt." Een nieuwkomer is ook de mierikswortel. Bioport ziet de vraag naar het product toenemen. Het product heeft een scherpe smaak en wordt veelal gebruikt als smaakmaker bij gerookte zalm, vlees en stoofgerechten. Ook kan het gebruik worden als smaakmaker in Wasabi, dat standaard bij sushi geserveerd wordt.

Voor meer informatie:

Mtoto Keijzer
Bioport
Graanmarkt 3K
1681 PA Zwaagdijk
0228 760024
mtotokeijzer@bio-port.nl
www.bio-port.nl