Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Podium voor de peulvrucht

Erben Wennermars start Jaar van de Boon

Het Internationale Jaar van de Boon, onlangs afgekondigd door de Verenigde Naties, is woensdag 6 januari officieel van start gegaan. In maar liefst 32 landen vinden daarom evenementen rond de boon plaats. Dit om aandacht te vragen voor de wereldwijde en landelijke campagne om de boon als gezond en lekker voedingsmiddel op de kaart te zetten. In tegenstelling tot het doorsnee imago wat de peulvrucht vandaag de dag nog heeft, zijn bonen namelijk een van de gezondste en meest bijzondere producten van Moeder natuur. In Amsterdam werd vanochtend het Jaar van de Boon in typisch Hollandse sferen ingeluid op de schaatsbaan op het Museumplein. Met oud-schaatskampioen Erben Wennemars die een schaatsclinic verzorgde op de ICE Amsterdam IJsbaan en TV-kok Mathijs Vrieze die de 'koek en zopie' verzorgde in de vorm van smakelijke bonengerechtjes.

Erben Wennemars: "Bonen leveren langdurige energie, die je goed kunt gebruiken als je beweegt en sport. Ik ben een groot liefhebber en eet graag bonen voor of na een training of clinic." Mathijs Vrieze bereidde een pittige pompoensoep met linzen, brood met bonenspread en een kleurrijke bonensalade: "Bonen zijn niet alleen supergezond, maar vooral heel erg lekker. De variatiemogelijkheden zijn oneindig. Daarom inspireer ik graag met recepten, want de boon wordt gelukkig weer hip!"


Blije Boon

In Nederland eten we maar mondjesmaat bonen, significant minder dan in andere Europese landen. De helft van onze bevolking eet zelfs nauwelijks of geen peulvruchten. De Gezondheidsraad trok onlangs aan de bel en adviseerde in de nieuwe Richtlijnen Goede Voeding om wekelijks peulvruchten te eten. Nederlanders blijken niet alleen weinig bekend met de goede eigenschappen van bonen maar ook met de toepassingsmogelijkheden ervan in de dagelijkse keuken. Hierin wil de Blije Boon - een initiatief van de Bruine Bonen Bende, bonenfabrikanten, gezondheidsinfluentials en retail – door middel van een intensieve en inspirerende campagne verandering brengen. Gedurende 2016 zullen overal in het land activiteiten plaatsvinden waarbij informatie over én inspiratie voor de dagelijkse maaltijd met bonen centraal staan. Zo rijdt een Blije Boon foodtruck door Nederland om lekkere bonengerechtjes te laten proeven, komen bonen op de kaart bij diverse restaurants en catering, worden proeverijen georganiseerd op de winkelvloer en worden recepten aangeboden op populaire foodblogs.

Supporters van de Blije Boon

De Blije Boon wordt omarmd door een groeiend aantal partijen, waaronder Natuur & Milieu, Voedingscentrum, Albert Heijn, Albron, Youth Food Movement, Professor Daan Kromhout (oud-voorzitter Gezondheidsraad) en chef-koks Luc Kusters (Dutch Cuisine), Mathijs Vrieze en Tjitze van der Dam. Zij besteden dit jaar – ieder vanuit hun eigen specialisme – aandacht aan de boon.

Podium voor de boon

De erkenning van de boon door de VN komt op een goed moment. Peulvruchten, in de volksmond 'bonen' genoemd, zijn gezond, lekker en duurzaam. Met ruim 1000 soorten – waaronder bijvoorbeeld kikkererwten, bruine bonen, linzen, kidneybonen en zwarte ogen bonen - met elk hun eigen smaak, bite en kleur bieden ze een keur aan variatiemogelijkheden. Bonen zijn een rijke voedingsbron: ze zitten boordevol eiwitten, vitaminen en aminozuren en zijn caloriearm. Door het verzadigende effect zijn bonen een prima vleesvervanger. Bovendien hebben ze een lage milieubelasting. Ze passen dus uitermate goed bij het 'Nieuwe Eten', waarin de consument zoekt naar een menu met minder vlees en minder koolhydraten, maar mét een lekkere en rijke variatie. Deze gunstige eigenschappen zijn echter nog onvoldoende bekend bij het grote publiek. De VN en de 32 deelnemende landen hebben dan ook als oogmerk de consument te overtuigen van alle voedingskundige en duurzame voordelen van bonen.


 

Bonen online

Kijk voor meer informatie over de campagne in Nederland op www.blijeboon.nl. Er is ter gelegenheid van het Jaar van de Boon ook een internationale consumentenwebsite gelanceerd: www.pulses.org.
Publicatiedatum: