Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Steven van Wijk, directeur Natudis:

"Natudis toonaangevend in de biologische markt"

Steven van Wijk staat inmiddels bijna een jaar aan het roer bij Natudis. We spraken hem over de afgelopen periode, zijn visie op de toenemende concurrentie in de markt en de plannen voor komend jaar.
 
Hoe kijkt u terug op het eerste jaar bij Natudis?
"Absoluut met een goed gevoel. Ik ben enorm onder de indruk van de kennis in de organisatie, de kwaliteit en service die we leveren en de passie waarmee onze mensen zich inzetten voor de klant. Enerzijds vanuit overtuiging voor natuurvoeding, anderzijds vanuit hun professionaliteit. We zien wel dat de concurrentie toeneemt, dus dat stelt ons voor een uitdaging. Maar ik zie volop kansen in de markt die nog steeds sterk in de lift zit."

Hoe bevalt de natuurvoedingsbranche?
"De branche van biologische en duurzame voeding is nieuw voor mij. Bij mijn aanstelling heb ik aangegeven dat ik er naar uitkijk om samen met collega's, ondernemers en leveranciers de passie voor biologisch en duurzaam met nog veel meer consumenten te delen. En hoe langer ik hier werk hoe meer die passie groeit. Ik ben eigenlijk net als heel veel consumenten in Nederland. Van huis uit heb ik de keuze voor natuurvoeding niet met de paplepel ingegoten gekregen. Maar ik ben me steeds meer bewust van het belang ervan. En dat helpt bij het vaststellen van de juiste balans tussen kwaliteit en onderscheidende producten enerzijds en commercie anderzijds. Passie combineren met ondernemerschap."

Welke ervaringen uit vorige functies komen nu van pas?

"Ik heb een jaar geleden de overstap gemaakt van Bruna naar Natudis. En misschien verrassend, maar er zijn best veel overeenkomsten. Beide organisaties hebben zelfstandige ondernemers als klant en deze opereren in een markt die sterk in beweging is en waar de concurrentie toeneemt. Voor Bruna geldt bijvoorbeeld dat online een bedreiging vormt voor de traditionele winkel en dat content steeds meer digitaliseert. Kijk bijvoorbeeld naar de enorme groei in het gebruik van tablets. Bij onze winkels zie je dat waar vroeger biologische producten vooral via de zelfstandige speciaalzaken werden verkocht, nu ook de supermarkt in opkomst is. En hoe zorg je dan dat je onderscheidend genoeg bent om klanten vast te houden en nieuwe klanten te werven? Dat zijn uitdagingen die we het komende jaar gaan oppakken en waarbij de ervaring die ik onder andere bij Bruna heb opgedaan, van pas komt."

Hoe ziet u de positie van Natudis in de bio branche?
"Onze jarenlange ervaring in de branche heeft bijgedragen aan een hoog kennisniveau binnen de organisatie. Wij kunnen met recht zeggen dat we expert zijn op het gebied van natuurvoeding. Dat heeft er mede toe bijgedragen dat we zijn uitgegroeid tot één van de toonaangevende groothandels van biologische en reformproducten in de Benelux. En die positie willen we natuurlijk vasthouden. Daarbij willen we mensen inspireren en de passie voor natuurvoeding uitdragen. Met onze expertise, een gebalanceerd assortiment en onze diensten willen we zelfstandige winkeliers ondersteunen bij het succesvol ondernemen."

Wat is de grootste verandering sinds de overname door Vroegop Ruhe?
"Wessanen is een beursgenoteerd internationaal georiënteerd merkenhuis. Vroegop is een familiebedrijf, een sterke regionale speler met haar roots in de aardappelen, groente en fruit. Door de overname kunnen we profiteren van het beste van twee werelden. De sterke merken van Wessanen en de handelsgeest en productkennis van het Vroegop concern is een hele mooie combinatie."

Hoe staat volgens u de biologische branche er op dit moment voor?
"De bio-branche staat er heel goed voor. De markt groeit nog steeds, dit jaar naar verwachting weer zo'n 7% en dat is meer dan de regulaire foodmarkt. Door de opkomst van bio in de supermarkt verandert er binnen de bio branche veel in korte tijd en dat roept de vraag op hoe we hier als branche mee om moeten gaan. Wij hebben als branche veel belang bij sterke zelfstandig specialisten en ik vind het onze gezamenlijke uitdaging - leveranciers, handel en retailer - om de ondernemer zo sterk als mogelijk voor de dag te laten komen. Daarvoor zullen we de krachten moeten bundelen en de keten efficiënter organiseren. Het onderscheid ten opzichte van de supermarkt maken we onder meer op kennis, assortiment, persoonlijk contact en winkelbeleving. Het gaat voor de consument niet alleen over prijs, gelukkig niet. Daar waar een deel van de branche vanuit de liefde voor het product nog erg productgericht georiënteerd is, vraagt de komende tijd vooral een marktgerichte benadering."

Wat zijn de plannen van Natudis voor komend jaar?
"We willen concreet bijdragen aan het versterken van de positie van de zelfstandige bio specialist, de Natuurwinkelformule doen groeien, onze concurrentiepositie als groothandel versterken en onze rol als logistiek dienstverlener voor de branche verdiepen. Met passie, met onderscheidende, unieke producten en excellente service gaan we onze meerwaarde aan de klant laten zien."

Voor meer informatie: joyce.van.den.bos@natudis.nl, www.natudis.nl
Publicatiedatum: