Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grote stijgers en snelle dalers in Duurzame 100

Net als voorgaande jaren stelde het dagblad Trouw een Duurzame 100 samen, de ranglijst voor de 100 meest duurzame Nederlanders. Op de ranglijst zijn ook verschillende personen uit de bio-sector te vinden.



Erik Does daalt bijvoorbeeld vier plaatsen, naar positie 48. De jury roemt de brede aanpak van Ekoplaza, met niet alleen 72 vestigingen en sinds kort een webshop, ook 'On tour bij de boer' en de samenwerking met Plastic Soup Foundation om de eerste plasticvrije supermarkt van Nederland te worden oogsten lof. Tot slot worden de 400 zonnepanelen op het supermarktmagazijn en de oplaadpalen voor elektrische auto's van medewerkers genoemd.

Een plek onder de Ekoplaza directeur komen we Jaap Korteweg tegen. De slager heeft grote ambities, maar verwerkt geen vlees. Uitsluitend groenten worden verwerkt tot vegetarisch vlees. Sinds de start van zijn slagerij in 2007 is de omzet jaarlijks verdubbeld en liggen de producten ook bij bekende supermarkten.

Volkert Engelsman, van Eosta, wist zijn positie niet vast te houden en zakt 12 plaatsen naar 37. Een knappe prestatie met volgens Trouw een te lange lijst aan duurzame activiteiten om ze allemaal op te noemen. De jury heeft vooral waardering voor de inspanningen van Volkert rond het Jaar van de Bodem en de Save Our Soils-campagne.

De Eosta-man werd ingehaald door Drees Peter van den Bosch van Willem&Drees, die maar liefst 34 treden op de ranglijst klom. Het bedrijf groeide het afgelopen jaar met 65 procent. Willem&Drees brengen sinds 2009 groenten en fruit van lokale teler direct naar de supermarkt, maar het aantal verkooppunten is flink uitgebreid naar onder andere treinstations. Daarnaast kunnen de producten nu ook thuisbezorgd worden, waarmee Willem&Drees zich ook op zuivel, brood en vlees toeleggen.

Joris Lohman daalde 54 plaatsen en eindigde op positie 72. Hij organiseerde onder andere 'We feed the planet' tijdens de wereldtentoonstelling in Milaan. Daarnaast is hij actief binnen de Slow Food International, maar legde hij zijn taak als voorzitter en directeur van de Youth Food Movement neer.

Ook Koos Bakker, van biowinkel Estafette Odin, maakt zijn opwachting in de ranglijst. Hij neemt de 73ste plek in. Koos bedacht onder andere de 'groentetas. Op het dak van het winkelfiliaal in Alkmaar liggen zonnepanelen.

Bekijk hier de hele Duurzame 100.

bron: Trouw
Publicatiedatum: