Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Zeeuwse primeur voor proefvlak bio-asfalt

Vandaag (2 oktober) wordt het eerste proefvlak bio-asfalt uit lignine, aangelegd op een honderd meter lang proefvak in Zeeland, officieel geopend. De bitumen in het asfalt bestaat niet langer uit aardolie, maar is voor de helft vervangen door de hernieuwbare grondstof lignine. Als deze houtachtige stof zich bewijst in het wegdek dan ligt er een flinke markt voor bio-asfalt in het verschiet.



In anderhalf jaar tijd slaagden onderzoekers van Wageningen UR Food & Biobased Research er in samenwerking met het Asfalt Kennis Centrum (AKC) in om het idee om lignine in te zetten als bitumenvervanger, in de praktijk te brengen. Met Zeeuwse partners, waaronder aannemingsbedrijf H4A, Zeeland Seaports en Economische Impuls Zeeland, werd vervolgens besloten tot de realisatie van het proefvlak in het Zeeuwse Sas van Gent.

Steeds meer duurzame toepassingen lignine

Onderzoekers van Food & Biobased Research ontdekten pas vorig jaar in het laboratorium dat lignine een hoogwaardige biobased vervanger kan worden van fossiele bitumen. "We vonden dat lignine over vergelijkbare eigenschappen beschikt als bitumen", vertelt Richard Gosselink, coördinator van het Lignine Platform van Wageningen UR. "Lignine plakt goed, is goed te verwerken en doet ook in de UV-stabiliteit en dimensiestabiliteit niet onder voor bitumen. Dat laatste betekent dat het asfaltdek in regen en zon nauwelijks zwelt of krimpt, aldus Gosselink. Lignine kent allerlei interessante toepassingen, variërend van hoogwaardige applicaties als vanille en bio-aromaten (voor de chemische industrie) tot additief in brandstoffen." Binnenkort start Wageningen UR een project om de vervanging van andere bitumenproducten, dakbedekking in dit geval, te onderzoeken.





Flinke markt

Niet alleen voor de aanleg van nieuwe wegen, maar vooral ook voor het onderhoud van bestaande wegen, heeft Nederland een flinke honger naar asfalt. Jaarlijks wordt er naar schatting 10 miljoen ton asfalt geproduceerd en verwerkt op de weg. Vier tot vijf procent daarvan bestaat uit bitumen. Jaarlijks is er zo’n 400 tot 500 duizend ton bitumen nodig. Het geheel of gedeeltelijk vervangen van deze –nu nog aardolie-gebaseerde- stof door lignine, levert dus een enorme duurzaamheidswinst op. Van lignine zijn grote hoeveelheden oneindig beschikbaar. De stof waaraan planten hun stevigheid ontlenen, komt vrij bij de productie van pulp in de papierindustrie en is een minstens zo omvangrijke reststroom bij de productie van tweede generatie biobrandstoffen (ethanol).

Geluidsarmer en minder brandstof?

In Zeeland zijn drie wegvakken van elk 70 meter aangelegd. Eén met lage temperatuur asfalt, vervolgens één van lage temperatuurasfalt met lignine en ten slotte een referentievak met hoge temperatuurasfalt. Het proeftracé ligt op een rechte weg zonder stoplichten, zodat de omstandigheden gelijk zijn. ‘We gaan bekijken of de rolweerstand van het asfalt verbetert door lignine’, aldus Gosselink. ‘Daardoor zal de weg mogelijk ook geluidsarmer zijn en zal het verkeer minder brandstof verbruiken, waardoor er ook op dat aspect nog op fossiele brandstof wordt bespaard. Of dat zo is, moeten we uiteraard eerst goed onderzoeken.’
De proef duurt in totaal twee jaar. Het project is mogelijk gemaakt dankzij financiële steun van de Provincie Zeeland en het ministerie van Economische Zaken.

Publicatiedatum: 2-10-2015

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

5-12-2017 Elektrisch rijden 10% duurder dan op benzine
20-9-2017 Europese Commissie ondersteunt circulair economisch beleid
15-9-2017 Rechter verplicht overheid Nederlandse luchtkwaliteit te verbeteren
29-8-2017 Panalpina Luxemburg ontvangt biolicentie
5-4-2017 EU implementeert elektronisch certificeringssysteem voor bio-importproducten
8-3-2017 Tringers bezorgen Organic-boodschappen
7-3-2017 Groenlinks deelt bio-peren uit aan treinreizigers
23-2-2017 Transport grotere vervuilender dan gedacht
2-2-2017 Prototype auto met actieradius van ruim 1000 km getoond
1-2-2017 Siemens ziet elektrisch personenluchtvaart in 2030 losbarsten
27-1-2017 Samsung ontwikkelt lichtgewicht batterij met actieradius van 600km
9-1-2017 Start-up Superbuddy bezorgt boodschappen binnen twee uur
9-1-2017 Belastingvoordeel voor duurzame transportmiddelen
22-12-2016 OV in 2040: sharing is caring
20-12-2016 Digitaal biocertificaat op komst door douaneproject biobananen
14-12-2016 Duitse trein op groene stroom biedt reizigers bio-voedsel
6-12-2016 Rotterdamse haven wil koploper zijn in duurzame energietransitie
22-11-2016 Nederland hoogste tarieven importcontroles
4-11-2016 “Productievorm en distributiekanaal veroorzakers CO2-uitstoot, niet transport”
31-10-2016 "Biodiesel slechter voor het milieu dan fossiele brandstoffen"

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *