Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Crowdfunding glutenvrije saladebar Delft slaagt binnen 48 uur

Hoe zorg je dat jouw crowdfundingproject slaagt? Volgens Sheraz Kazmi, één van de oprichters van de nieuwe saladebar HAKA, ligt de sleutel tot succes in je netwerk. Binnen achtenveertig uur werd het doelbedrag van 50.000 euro behaald. Investeerders waren familie, vrienden, kennissen en andere (zaken)relaties.

De eerste glutenvrije saladebar van Nederland 'HAKA' opent op 1 juni 2015 zijn eerste locatie, in het historische hart van Delft, in een voormalig tinfabriekje. Het is het derde concept van The Pure Family en daarmee het snelle, stoere broertje van Hills & Mills. Het concept kenmerkt zich door de eigenschappen: gezond, grensverleggend, oprecht, positief, smaakvol, stoer en snel.

De oprichters van HAKA zijn Arjan Koen, Sheraz Kazmi, Nawaz Kazmi. Nawaz schat desgevraagd het bio-aandeel in de nieuwe saladebar op zo'n 33 tot 50 procent.

Menu: salads, soups, juices, flatbread, treats.
Diensten: take-away, delivery & catering.

Openingstijden: 7 dagen per week van 11:30 tot 20:30 uur Bezorgen tussen 17:00 en 20:30 uur in Delft en omstreken.


De founders van Haka. Van links naar rechts: Arjan Koen, Sheraz Kazmi, Nawaz Kazmi.

The Pure Family

HAKA is na Hills & Mills en Papa Kazmi dus het derde concept van 'The Pure Familly', een groep van unieke concepten die allen puur zijn: oprecht en zuiver. Arjan Koen zag de concepten vanaf dichtbij groeien en deelde zijn ambitie om succesvol een eigen food business te exploiteren. Na een ontdekkingsreis door Nieuw-Zeeland, de grote inspiratiebron van HAKA, stapelden de ideeën zich op.

Community

"Begin vorig jaar zijn we het concept stap voor stap vorm gaan geven. Daarbij hebben we onze community vanaf de start betrokken. Bij Hills & Mills, ons 'pure food café' in Delft, legden we een inschrijflijst neer voor mensen die mee wilden bouwen. En ook in onze persoonlijke netwerken opperden wij het idee. Zo bereikte de Facebook page al snel de eerste paar honderd fans. En kwamen wij tot een actieve besloten community van zo'n vijfenzeventig mensen. Daarin vroegen wij om input over de meest uiteenlopende dingen: Welk logo vinden jullie het mooiste? Wat denken jullie van onze naam? Is dit pand voor ons geschikt? Ook organiseerden wij een proeverij waar wij van tientallen mensen directe feedback kregen. De 'smoked salmon nicoise' en de corn fritters vielen erg goed in de smaak en vind je straks op onze menukaart terug."

Volgens het 'crowdfunding' boekje

Om de crowdfundingcampagne vorm te geven werd vastgehouden aan het Plan de Campagne van Douw & Koren. Daarmee begin je met het creëren van een warm netwerk rondom jouw project. Deze fase staat bekend als de 'pre-crowdfunding' fase. Zoals hierboven beschreven duurde deze fase voor HAKA een aantal maanden. Maar pas de week ervoor vroeg The Pure Family een select groepje mensen bij te dragen: ‘Pas toen we een geschikte locatie hadden gevonden, konden we goed in beeld brengen wat we precies nodig hadden. Vervolgens hebben we een shortlist gemaakt van in totaal dertien mensen die mogelijk een groot bedrag wilden investeren tegen een iets hoger rendement. Boven verwachting werd er in deze ronde 30.000 euro toegezegd.'

Sneltreinvaart

Afgelopen donderdag heeft The Pure Family het huurcontract getekend. "Omdat we nu zeker wisten dat het pand doorging, konden we het nieuws in de rest van ons netwerk verspreiden. Een middag later nodigden wij onze 'intimi' uit om bij te dragen. Twee dagen later behaalden wij het maximale doelbedrag: 20.000 euro."

Sheraz vervolgt: "We hadden vier weken gepland voor de financiering. Voor de doorsnee crowdfundingcampagne is dat aan de krappe kant. Dat we het nu binnen twee dagen hebben gehaald, is bijna te mooi om waar te zijn."

Samen waarmaken

De totale investering is dus door familie, vrienden, kennissen en andere (zaken)relaties mogelijk gemaakt. En dat was precies de ambitie: "In de nieuwsbrief naar onze contacten spraken wij de wens uit om het samen met de community waar te maken. Geweldig dat daar massaal gehoor aan is gegeven, met zowel grote als kleine bedragen", aldus Sheraz. Toch had The Pure Family als back-up een grote mediacampagne voorbereid: "Hoewel een aantal mensen had aangegeven mogelijk te willen investeren, hadden we tot een paar dagen geleden nog geen idee hoeveel dat zou zijn. Daarom hadden we ons goed voorbereid en stonden er zelfs al persberichten klaar. Crowdfundingexperts hebben het vaak over de kracht van je eigen netwerk om je crowdfundingcampagne te laten slagen. Wij hebben dit nu zelf ervaren."

Advies voor de starter

Voor wie zelf net start en niet weet waar te beginnen, heeft The Pure Family één advies: "Stel je oprecht open voor (nieuwe) contacten. Als je passie hebt, zijn er genoeg mensen die je op wat voor manier dan ook op weg willen helpen. Toen wij drie jaar geleden Hills & Mills openden, stonden wij ook aan de start. Nog voor de opening zochten wij het contact met publiek. Met een poster op het raam deden wij de oproep voor een proeverij om 'de smaak van Delft te leren kennen'. Meer dan honderd mensen meldden zich aan, waarvan we met een groot deel nog steeds geregeld contact hebben. De crowd staat voor je open. Maar dan moet je wel zelf de eerste stap zetten!"

Voor meer informatie: www.thehaka.nl

Publicatiedatum: 24-3-2015

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

16-11-2017 Verstrade: nieuw online foodplatform voor de horecamarkt
15-11-2017 Sprice bio-ijsjes genomineerd voor Horecava Innovation Award 2018
15-11-2017 Restaurant Natuurlijk winnaar horeca duurzaamheidsaward
10-11-2017 Deventer Stadsboeren halen voedsel uit de anonimiteit
8-11-2017 Ekoland bij de EKO-netwerklunch
2-11-2017 Restaurant Vork & Mes heropent als catering- en evenementencentrum
2-11-2017 Dapp Frietwinkel Den Haag sluit deuren
1-11-2017 Deense bio-telers richten zich op Duitse gastronomie
31-10-2017 Biologisch cateraar haalt 1.400 euro op voor stichting De Vrolijkheid
30-10-2017 Spirit in De Groene Passage gaat uitbreiden
24-10-2017 "Onderscheiding Stichting Duurzame Horeca dik verdiend"
23-10-2017 Ekomenu uitgeroepen tot beste maaltijdbox
17-10-2017 "Dankzij nieuwe oogst weer volop bio-frites beschikbaar"
4-10-2017 Chefkoks zetten bio op de (menu)kaart bij TasteXL-Market
28-9-2017 Nieuwe Air France-dochter Joon zet in biologisch
26-9-2017 Biologisch kipnuggets-restaurant opent deuren in VS
21-9-2017 Doozo gaat verder als Ekomenu
14-9-2017 La Place opent eerste restaurants in nieuwe Hudson’s Bay warenhuizen
14-9-2017 Economische groei horecasector ook zichtbaar op Gastvrij Rotterdam
12-9-2017 Puur! hotspots ontvangen Foodiebox

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *