Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Project als dit moet door de hele keten gedragen worden"

Resistente bio-aardappelen verdienen een kans

Tholen - Er wordt al vele jaren gewerkt aan de ontwikkeling van resistente biologische aardappelrassen. Inmiddels is er een heus assortiment robuuste biologische rassen ontwikkeld. Sommige zijn er al jaren, zoals Bionica (Niek's Witte) en Sarpo Mira. De nieuwste rassen zijn Carolus, Connect en Vitabella. En wat te denken van de Alouette? Nu is echter de vraag: hoe komen deze aardappelen op het bord van de consument terecht? Leen Janmaat, Senior Adviseur bij Louis Bolk Instituut, is van mening dat medewerking van de groothandelaars en winkeliers nodig is om deze nieuwe rassen in de markt te zetten. Naast Leen komt in dit artikel ook Rudi Gerding aan het woord. Deze natuurvoedingswinkelier zou het nu al aandurven om alleen nog resistente rassen aan te bieden in zijn winkel.


De resistente aardappelen in het schap bij De Groene Winkel in Zeist.

Louis Bolk Instituut is samen met 22 andere instituten actief in het EU-project CO-FREE. In het kader van dit project ontwikkelt het Louis Bolk Instituut strategieën voor lancering van nieuwe resistente rassen op de winkelvloer. Leen: "Onze inbreng in het project project draait om de afzetkant, de introductie van nieuwe rassen in de retail. Hoe komen de nieuwe resistente rassen de keten in? Ook in dit geval geldt: onbekend maakt onbemind, dus wat te doen om deze resistente aardappelrassen in de picture te krijgen? Dit is met diverse rassen al gelukt. Kijk bijvoorbeeld maar naar de Bionica, de witvlezige aardappel van biologische teler Niek Vos. Bij de introductie, zo'n twee jaar geleden, verbaasden veel mensen zich over de witte kleur van deze aardappel. Daarom besloten we van dit aspect juist in de promotie te gaan gebruiken en er iets krachtigs van te maken door deze aardappel Niek's Witte te noemen. Dit ras heeft inmiddels een plek veroverd in het schap van diverse natuurvoedingswinkels. Ook van een andere nieuwkomer, Carolus, vroegen we ons af of deze aardappel een kans had in het supermarktschap. Hier bleek zeker markt voor te zijn, aangezien de Carolus inmiddels in het assortiment opgenomen is door Udea en Albert Heijn."

Aardappelweek in De Groene Winkel

In januari werd bij De Groene Winkel in Zeist een week lang een aantal nieuwe aardappelrassen gepresenteerd. De natuurvoedingswinkel had de primeur in Nederland met vijf biologische phytophthoraresistente rassen in het schap. Naast deze rassen zitten er nog meer in de pijplijn van de aardappelkwekers. Om dit te vieren, werd een speciale Aardappelweek gehouden. Klanten kregen de kans om de aardappelen te proeven, te beoordelen en kregen de beschikking over diverse recepten. Ook gaven biologische aardappeltelers en onderzoekers, die aan de ontwikkeling van deze robuuste biologische rassen hebben gewerkt, presentaties in de winkel.



Rudi Gerding van De Groene Winkel geeft aan dat de problemen in de teelt opgelost kunnen worden door over te gaan op nieuwe rassen. "Dit geldt zowel aan de teelt- als aan de afzetkant. Daarvoor is dus commitment vanuit de retail nodig. De rassen zijn er, dus laten we nu dan ook die stap zetten. We moeten samen toe naar een robuust systeem met robuuste rassen." Hij erkent dat er sterke, resistente rassen beschikbaar zijn, die ook qua smaak goed zijn. "De vraag is nu hoe we ook de consumenten meekrijgen. Door aan dit project mee te werken, willen wij de groothandel in ieder geval laten zien dat wij als winkelier ons inzetten voor een betere beschikbaarheid van de ziektebestendige biologische aardappelrassen."

Hij vertelt dat tijdens de Aardappelweek het volledige aardappelassortiment in de natuurvoedingswinkel aan de 1e Hogeweg 18 vervangen werd voor enkel resistente rassen. "Alleen Niek's Witte bleef liggen, die natuurlijk tussen deze resistente aardappelen hoort te liggen. Hiermee hebben we onze vaste klanten bewust mis laten grijpen." Hij geeft aan dat het belangrijk was om er een verhaal bij te vertellen. "Ook lieten we de klanten elke dag van twee verschillende rassen proeven. En Rutger Amons was namens het Louis Bolk Instituut in de winkel aanwezig om uitleg te geven over de resistente rassen en het project. Tevens werd elke dag een recept klaargemaakt met één van de aardappelen." Rudi vertelt dat ze hiermee wilden zien hoe groot de acceptatie is wanneer er alleen maar resistente rassen in het schap te vinden zijn. "De klanten reageerden heel positief. Er is de hele week geen onvertogen woord gevallen."

Klant goed begeleiden

Rudi benadrukt dat in zijn ogen de biologische en biologisch-dynamische teelt constant in ontwikkeling moet zijn. "De introductie van deze resistente aardappelrassen is daarin zo'n mooie stap. De resistente rassen zijn er en er komen er nog bij. We hebben ze zelf voorafgaand aan de actie allemaal geproefd en er zitten hele goede bij. Essentieel is echter dat een project als dit door de hele keten gedragen moet worden."

De winkelier is ervan overtuigd dat deze actieweek hem geen omzet gekost heeft. "Wij wilden hiermee een signaal afgeven, duidelijk maken dat we bij De Groene Winkel in Zeist maar al te graag ruimte vrij willen maken in het schap voor deze aardappelen. En puur kijkend naar Nederland, denk ik, dat dit in andere winkels ook kan. Dit is een essentiële stap. Als winkelier bepalen we immers voor een groot deel wat op het bord van de consument terecht komt. We kunnen na deze actieweek met een gerust hart concluderen dat we met het assortiment dat nu beschikbaar is onze klanten zeker mee kunnen krijgen. Wel moeten we ze hierin op de juiste manier kunnen begeleiden. Het draait om aandacht. Je moet de klant niet laten zwemmen. Als je er een goede week in investeert en daarna folders kunt neerleggen, ben je al heel ver. Ik weet zeker dat we vanaf die week moeiteloos door hadden kunnen gaan met het aanbieden van uitsluitend resistente biologische aardappelrassen."


Een klant krijgt toelichting over de resistente aardappelrassen.

Leen is verheugd dat er inmiddels ook interesse is getoond vanuit andere winkels om een soortgelijke actieweek te houden. "Zo heeft Lazuur in Wageningen al aangegeven hetzelfde te willen gaan doen als De Groene Winkel. Ik zie het als een mooie ontwikkeling dat verschillende winkels zich verbinden met dit project." (Van de actieweek in Wageningen volgt nog een verslag in Biojournaal).

Ras niet altijd bepalend

De mannen zijn het er overigens over eens dat het ras niet altijd bepalend is voor de consument. De meeste consumenten kopen immers uit gewoonte hun aardappelen. Leen geeft aan dat zolang de kwaliteit van de aardappel goed is, het de consument niet echt uit lijkt te maken om welk ras het gaat. "De consument kiest zijn aardappel vaak op basis van de categorie waaronder deze valt, bijvoorbeeld vastkokend of kruimig. De verpakking is wat dat betreft bepalend. Als een groothandel er voor kiest om de bloemige aardappelzak te vullen met de Carolus, dan lukt dit gewoon." Rudi is het met hem eens: "Het draait voor de meeste consumenten niet om de aardappelsoort, maar om de kookeigenschappen van de aardappel. In de zakken van 2 kilo kun je, als je het mij vraagt, eenvoudig resistente rassen stoppen."

Voor meer informatie: l.janmaat@louisbolk.nl en rudi@degroenewinkel.nl

Van de actieweek in Wageningen volgt binnenkort nog een verslag in Biojournaal.