Prijzen biologische appels bij EkoPlaza, Marqt en AH vergeleken
Het Parool reserveerde donderdag 5 maart de hele pagina 3 aan de 'biologische oorlogsvoering', zoals P+ in het nieuwe nummer de spanningen omschreef over het volwassen geworden marktaandeel biologisch in de supermarkten. Redactrice Hiske Versprille van Het Parool nam de moeite boodschappen te doen en verschillende appels te kopen. De allergoedkoopste bleek de appel uit de Albert Heijn zonder enig keurmerk. De goedkoopste biologische appel was die uit EkoPlaza, voor 55 cent. In Albert Heijn kost een biologische appel 70 cent en in Marqt 75 cent.
Het Parool ging ook dieper in op het artikel in P+. Zowel EkoPlaza en Marqt zeggen beiden niet op prijs, maar op kwaliteit te willen concurreren. In tegenspraak daarmee is de stelling van Quirijn Bolle in het Parool dat zijn Marqt 'volgens de laatste metingen doorgaans 8 procent goedkoper is dan EkoPlaza'. Hij zei dat bovendien niet alleen tegen Het Parool, maar ook tegen het blad One World, dat zich vooral richt op ontwikkelingsvraagstukken.
Ook de redacteuren Eva Schram en Emma Meelker van One World stapten daarna beide winkels binnen, om een vergelijkbaar mandje boodschappen te doen: een brood, een pakje thee, koffie, jus d'orange en net als Het Parool ook appels. Het prijsverschil was niet groot, maar ze betaalden bij Marqt 16,42 euro en in de EkoPlaza 16,01 euro. Ook in dit geval was Marqt dus duurder, en zeker geen 8 procent goedkoper. (Over deze laatste conclusie heeft OneWorld inmiddels een rectificatie geplaatst, zie dit Biojournaal-bericht).
Bron: P+