Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek had geen betrekking op biologisch

"Bionext: "Telegraaf zaait verwarring over bio-kip"

In de Telegraaf verscheen onlangs een artikel 'Consument koopt bio-kip niet uit angst labels'. Aanleiding was een onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt en de Rijksuniversiteit Groningen naar de betalingsbereidheid 1 ster Beter Leven-kip. Het onderzoek had dus geen betrekking op biologisch, zo benadrukt Bionext op haar website.

De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat Nederlanders gemiddeld ongeveer zes euro per 500 gram kipfilet extra over hebben voor een diervriendelijker productiewijze. Dit is een aanzienlijk bedrag, omdat de prijs voor reguliere kipfilet ongeveer vier euro per 500 gram is.

Maar waar komt nu die kop in de Telegraaf vandaan? Onderaan het onderzoeksrapport staat een verwijzing naar een publicatie uit 2005 (tien jaar oud!) waaruit naar voren kwam dat vertrouwen in de labels destijds een van de belangrijkste barrières was voor de doorbraak van de biologische landbouw. Verder melden de onderzoekers dat 'diverse respondenten inderdaad aangaven weinig vertrouwen te hebben in labels en daarom de goedkoopste kip kopen'.

Inmiddels zijn we tien jaar verder en zijn de consumentenbestedingen aan biologische producten in ons land verdrievoudigd tot ruim 1 miljard euro per jaar. Biologische eieren zijn het meest gewild: 1 op de 8 eieren die consumenten kopen, zijn inmiddels biologisch gecertificeerd. Dat zal iets met vertrouwen te maken hebben. Misschien was dit de koppenmaker van de Telegraaf ontgaan? Uit het onderzoek van de ACM blijkt nu juist dat de consument veel meer over heeft voor kwaliteitskip dan tien jaar geleden en dat is een grote vooruitgang.

Bron: Bionext
Publicatiedatum: