Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lancering Kliekipedia.nl en ‘kliekjescommercial’

SIRE bindt strijd aan met voedselverspilling

Voedselverspilling is al jaren een veel besproken onderwerp, maar consumenten vinden het lastig om hun eigen verspilling terug te dringen. Via een massamediale campagne krijgen Nederlanders voor het eerst een oplossing voor dit probleem aangereikt door de Stichting Ideële Reclame (SIRE).

SIRE lanceert een campagne tegen voedselverspilling en vraagt daarbij aandacht voor het gebruik van overgebleven ingrediënten en kliekjes. Via de speciaal ontwikkelde website Kliekipedia.nl kan de consument inspiratie opdoen om van kliekjes iets lekkers te maken. Kliekipedia.nl wordt ondersteund met een TV- en radiocommercial. Deze bestaat ook uit ‘kliekjes’ van iconische reclamespots uit het verleden en roept consumenten op om in actie te komen. "Nog nooit eerder is een campagne van deze schaal ingezet, die de consument op een leuke en concrete manier activeert om minder voedsel te verspillen."



De website Kliekipedia.nl biedt informatie, inspiratie, tips en recepten om verspilling terug te dringen. Ook zijn hier video’s te vinden van bekende Nederlanders zoals Anita Witzier en Quintis Ristie waarin zij laten zien hoe zij met kliekjes omgaan. Kliekipedia.nl wordt ondersteund met een TV-commercial, radiocommercial, online campagne, social media en PR. In de TV-commercial worden bekende spots met onder meer Cora van Mora, Petje Pitamientje ‘Stom hè’ (Calvé), Martine Bijl (Hak), Harry Piekema (AH) en Peer Mascini (Melkunie) hergebruikt. Op ludieke wijze vraagt SIRE hiermee aandacht voor voedselverspilling bij de consument en reikt via Kliekipedia.nl oplossingen aan om echt in actie te komen.



Consument aan zet

Nederland gooit jaarlijks tussen de 1,7 en 2,6 miljard kilo voedsel weg, van de boer, via de winkel tot horeca en consument. De consument zelf blijkt de grootste verspiller met 50 kilo per persoon per jaar. Ruim 14% van alle etenswaren die we kopen, gaat ongebruikt de prullenbak in. “Zonde”, vindt directeur Lucy van der Helm van SIRE. “Het doel van deze campagne is consumenten te laten realiseren dat zij zelf aan zet zijn om voedselverspilling terug te dringen. Dit doen wij nu door te laten zien dat koken met overgebleven ingrediënten en kliekjes lekker, leuk en ook nog eens goed voor de portemonnee is.”

Samenwerking

Hans Peters, die binnen het SIRE bestuur dit project leidt, is trots op de samenwerking met veel partijen: "Naast de gebruikelijke bijdrage van de bureau- en mediawereld zijn nu ook andere partijen betrokken: A-merken, supermarkten, het Voedingscentrum, auteurs en BN'ers. Bij dit onderwerp lopen de belangen soms nogal uiteen. Daarnaast was het een enorme klus om de rechthebbenden van de spotjes die we hebben hergebruikt te vinden en hun akkoord te krijgen, maar iedereen werkte fantastisch mee", aldus Peters.

Voor meer informatie: www.kliekipedia.nl
Publicatiedatum: