Frozen food-markt krabbelt overeind dankzij bio-varianten
De frozen food sector heeft de afgelopen jaren te maken gehad met negatieve publiciteit en twijfels rond de voedingswaarde van de aangeboden waar. Daarnaast kreeg het de nodige concurrentie van kant-en-klare maaltijden. "De voorbije jaren lag de nadruk op vers", zegt David Sprinkle van Packaged Facts. "Maar sinds diepvriesmaaltijden ook biologische en gezonde varianten hebben is er weer meer aandacht voor. Amerikaanse merken als Luvo, Amy’s Kitchen, Annie's en EVOL hebben een marktaandeel weten te heroveren met premiumproducten en natuurlijke ingrediënten."
De producten van Luvo bevatten maaltijden als boerenkool ricotta ravioli, rundvlees en polenta gestoofd in rode wijn, en een frittata met zoete mango. De maaltijden bevatten ongeveer 220-500 calorieën en minder dan 500 mg natrium. EVOL werd overgenomen door Boulder Brands in 2013, en produceert nu een verscheidenheid aan bevroren voedingsmiddelen, met inbegrip van burrito's, quesadilla's, voorgerechten en complete maaltijden.
Amy's ingevroren producten bevatten geen gehydrogeneerde vetten, vlees, vis, schaaldieren, gevogelte, eieren of pinda's. Amy's Kitchen maakt gebruik van gecertificeerde biologische ingrediënten afkomstig van lokale biologische boerderijen. Dat geldt ook voor de keten Annie's. David Sprinkle: "Met deze noviteiten weet de sector zich opnieuw in de kijker te spelen. Het is dus afwachten waar het dit jaar naartoe gaat."