Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Assortiment biologische aardappelrassen fors uitgebreid
Vanaf 12 januari wordt in De Groene Winkel in Zeist een groot aantal nieuwe aardappelrassen gepresenteerd. Hiermee heeft deze biologische winkel de primeur in Nederland met meer dan zes biologische, phytophthoraresistente rassen in het schap. Dit wordt gevierd in een speciale Aardappelweek, waarin klanten mogen proeven, beoordelen, en recepten kiezen. Bovendien krijgen ze de kans de stille kracht Ɣchter deze nieuwe rassen te ontmoeten. Jonge biologische aardappeltelers en onderzoekers die aan de ontwikkeling van deze robuuste rassen hebben gewerkt, geven presentaties in de winkel.
Aardappelteelt stokt
Terwijl de biologische sector groeit, blijft het areaal biologische aardappels achter. Dat komt door de aardappelziekte phytophthora, die nog steeds een groot risico vormt voor de biologische teler en waartegen geen chemische middelen ingezet mogen worden. Bio-telers zoeken daarom constant naar sterke, ziektebestendige rassen. In korte tijd is er een heus assortiment robuuste biologische rassen ontwikkeld. Sommige zijn er al enkele jaren, zoals Bionica (Niek's Witte) en Sarpo Mira. De nieuwe rassen zijn Carolus, Connect en Vitabella. Een enkel ras is nog zo nieuw dat ze nog niet volop verkrijgbaar is, zoals Alouette.
Consument is een gewoontedier
Het introduceren van nieuwe aardappelrassen is niet gemakkelijk, want de meeste consumenten kopen uit gewoonte hun aardappels. "We weten dat consumenten pas nieuwe soorten overwegen als ze die kunnen proeven. Daarom organiseren wij ook deze Aardappelcampagne: het is uniek om zoveel duurzame toprassen beschikbaar te hebben", vertelt Rudi Gerding, eigenaar van De Groene Winkel. "De rol van groothandels en winkeliers is heel belangrijk: pas als zij de nieuwe rassen opnemen in het assortiment wordt het voor telers haalbaar om in deze nieuwe rassen te investeren."
Promotie van de nieuwe aardappelrassen
In het kader van het EU-project CO-FREE is het Louis Bolk Instituut betrokken bij het ontwikkelen van strategieƫn voor lancering van nieuwe resistente aardappelrassen op de winkelvloer. Natuurvoedingswinkeliers en telers kunnen de nieuwe rassen leren kennen in de stand van het Louis Bolk Instituut op de Bio-beurs in Zwolle (21 en 22 januari 2015). Ook op de internationale biovakbeurs BIOFACH in Neurenberg (Duitsland) van 11-14 februari 2015 worden ze gepresenteerd. Daarnaast zijn er folders voor telers met raskenmerken, en lekkere receptenkaarten voor consumenten beschikbaar. Klik hier voor de folder.
Over het onderzoek naar resistente rassen
Al enige jaren ondersteunt het veredelingsprogramma Bioimpuls van het Louis Bolk Instituut en Wageningen UR samen met de veredelingsbedrijven en biologische boerenkwekers de ontwikkeling van nieuwe robuuste rassen Ze zijn daarom prima in te zetten door biologische akkerbouwers. Het CO-FREE project vult Bioimpuls aan en richt zich op markt pilots vanuit een ketenbenadering.