Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hoe maak je dan onderscheid tussen bio en regulier?

"Onverpakte biologische groenten verkopen beter"

Tholen - Zou het helpen als biologische groenten onverpakt in de winkel komen te liggen? En stel dat onverpakt beter verkoopt, hoe zou de consument de bio-producten dan kunnen herkennen? Deelnemers van het Biokennis Café Waardecreatie van Groenten & Fruit zochten naar praktische oplossingen hiervoor. De workshop werd op 20 november gehouden in de studio van fooddesigner Katja Gruijters.
 
Aanleiding voor de workshop is een onderzoek dat wordt gehouden door het Frugi Venta comité voor biohandel en de Wageningen UR. "Uit de tussentijdse resultaten van dit onderzoek blijkt dat het in de virtuele supermarkt bijvoorbeeld helpt om de aankoop van bio-AGF te stimuleren met een stimulerende slogan in 't schap, ook wel een 'nudge' genoemd. Die nudge blijkt de consument al een duwtje in de goede richting te geven", zo licht Arend Zeelenberg van Bionext toe, die verder aangeeft dat dit nu in de praktijk getest wordt. "In het tweede onderdeel van dit onderzoek is bekeken of het zou helpen als bio-groenten onverpakt in de winkels komen te liggen. De voorlopige conclusie is dat dit een positief effect heeft op de verkoop.Ook dit wordt nu in de praktijk getest."
 

Peter van der Schoot (Kroon Biologische Verswaren) geeft toelichting op de ideeën van zijn groep.

Hij benadrukt dat het wel belangrijk is dat de bio-producten herkenbaar blijven in het schap. "Wanneer een supermarkt bijvoorbeeld al reguliere Elstar-appelen los verkoopt mogen er niet zomaar losse bio-Elstar-appelen naast komen te liggen. Het is dan nodig om te variëren in het type product of met grotere/kleinere formaten te spelen."
 
De vijftien workshopdeelnemers werd gevraagd om met praktische oplossingen te komen. "Dit pakte goed uit. Katja gaf eerst tips om out-of-the-box te denken. Vervolgens zijn de deelnemers in vijf groepen van drie aan de slag gegaan om van alles en nog wat te bedenken. Daarna zijn alle ideeën aan elkaar gepresenteerd. We hebben afgesproken om tijdens de Bio-beurs in januari weer bij elkaar te komen met wat verder uitgewerkte concepten."
 

In het midden Gert Kögeler van Eosta en rechts Dirk Dresschler van Vroegop-Windig. Zij krijgen uitleg van een creatief medewerker van bureau Katja Gruijters.

Het meest ingenieus vond Arend de gedachte dat aan de producten zelf ook dingen gewijzigd kunnen worden om ze onderscheidbaar te maken. "Denk hierbij aan een biologische paprika met steel en een reguliere zonder. Of een ananas met of zonder blad. En wat te denken van het bundelen van bio-prei met een touwtje? Daar kun je dan een recept aanhangen."
 
Belangrijk is volgens Arend wel om te beseffen dat er mensen in de branche zijn die belang hebben bij verpakken. "Maar het is nog belangrijker om op consumentenwensen in te spelen. Daarom blijven we zoeken naar welke mogelijkheden er zijn voor onverpakt om onderscheidend te blijven."
 

Vier bijeenkomsten

Arend geeft aan dat deze workshop vanuit de Topsector Tuinbouw en Uitgangsmateriaal mogelijk werd gemaakt. "In een eerder stadium is het bedrijfsleven gevraagd om onderzoeksvoorstellen in te dienen. Het bleek voor ondernemers in het MKB best lastig om hieraan mee te doen. Om dit alles concreter te maken voor bedrijven mag Bionext vier van dit soort bijeenkomsten voor de plantaardige sectoren organiseren. Hierin kunnen we de onderzoeksresultaten verspreiden en een vertaalslag naar de bedrijven maken, dus innovatie op de bedrijven stimuleren. Dit geeft vaak ook weer nieuwe invalshoeken voor onderzoek."
 
De eerste bijeenkomst, het Biokennis Café AVG, vond plaats op de Biologische Velddag (3 september in Lelystad). De tweede dus op 20 november en vandaag en morgen volgen de laatste twee bijeenkomsten (respectievelijk Biokennis Café Kasgroenten en Biokennis Café Fruit).

Voor meer informatie: info@bionext.nl