Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Latijns-Amerika moet naast bio-producent ook belangrijke consument worden

Latijns-Amerika is een grote producent van duurzame voeding geworden, maar een grote uitdaging voor de regio is om ook een belangrijke consument te worden. Onderzoek van Organic Monitor wijst uit dat Brazilië nu een wereldwijde bron van duurzame koffie, sojabonen, suiker, sap en kruiden is. Argentinië en Chili zijn gerenommeerde bronnen voor biologische groenten en fruit in het zuidelijk halfrond, terwijl Colombia en Peru belangrijke exporteurs van natuurlijke ingrediënten zijn. De lokale consumptie van duurzame voeding blijft echter verwaarloosbaar.

Met 6,8 miljoen hectare heeft Latijns-Amerika een aandeel van 18 procent in de wereldwijde biologische landbouwgrond. Per jaar worden er vanuit de regio biologische producten ter waarde van 1 miljard dollar geëxporteerd, hoewel de lokale markten onbeduidend in grootte zijn. De regio is ook een belangrijke bron voor fairtradeproducten zoals cacao, suiker en koffie, maar daar is geen binnenlandse markt voor. De meeste producten van Rainforest Alliance en UTZ Certified die in het gebied worden geteeld, zijn ook bestemd voor Europa en Noord-Amerika.

Organic Monitor ziet de productportfolio als 'hoofdingrediënt' voor de ontwikkeling van lokale markten. De meeste Latijns-Amerikaanse producenten richten zich op agrarische grondstoffen voor exportmarkten. Door een gebrek aan binnenlandse productie richten sommige retailers zich op de import van bewerkte producten zoals babyvoeding en drankjes uit de VS. Hoge transport- en importkosten doen de productprijzen verder stijgen. Een groot obstakel is echter het veranderende consumentengedrag. Veel Latijns-Amerikanen zien biologisch en fairtrade als luxeproducten. Consumenten worden zich misschien wel meer bewust van duurzaamheid, maar hun gedrag moet nog veranderen.

Voor meer informatie:

Tina Gill
Organic Monitor
Tel: +44 (44) 20 8567 0788
press@organicmonitor.com
Publicatiedatum: