Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Natuurwinkel kiest bewust voor A-merken in plaats van huismerken"

Natuurwinkel reageert op prijspeiling biologische producten

Natuurwinkel heeft op haar website een reactie gepubliceerd op de 'prijspeiling biologische producten' van de Consumentenbond. De publicatie gaat over het onderzoek 'prijspeiling biologische producten'. In dit onderzoek zijn een drietal supermarkten (AH, Jumbo, Plus) met biologisch aanbod bezocht en een viertal speciaalzaken met biologisch aanbod (EkoPlaza, Estafette, Marqt en Natuurwinkel) Bovendien geeft deze publicatie aan wat de drijfveren van consumenten zijn om biologische voeding te kopen en legt het artikel uit wat biologisch precies is. Lees hieronder de reactie vanuit Natuurwinkel:

In het onderzoek wordt aangegeven dat het prijspeil tussen de onderzochte winkelketens nogal van elkaar verschilt en dat het vergelijken van prijzen lonend is.

De conclusie van de Consumentenbond is moeilijk voor ons te begrijpen, omdat zij aangeven: 'biologisch eten kost gemiddeld zo'n 40% meer dan niet-biologische huismerken'.

Het vergelijk van biologische voeding met huismerken lijkt op een vergelijk, dat niet is gebaseerd op vergelijkbare producten. Een huismerk is een product waarvoor bewust een positionering is gekozen, waarbij een lage prijs cruciaal is. De motieven om huismerken te kopen zijn wezenlijk anders dan de motieven om A-merken te kopen.

Het onderzoeksresultaat is verklaarbaar:
  • Natuurwinkel is een speciaalzaak, waardoor er een ander business-model geldt. Wij hebben specialistische kennis in huis, waardoor we beter invulling kunnen geven aan onze adviesfunctie en geven we een ruimere service dan een supermarkt. Iedereen begrijpt dat brood van de warme bakker (de speciaalzaak) nu eenmaal duurder is dan brood uit de supermarkt.
  • Als speciaalzaak hanteert Natuurwinkel andere criteria en normen bij de leveranciersselectie en bij haar inkoop. Zo krijgt bijvoorbeeld fruit bij ons langer de tijd om te rijpen, wat de smaak ten goede komt, maar wat automatisch betekent dat de kostprijs anders is dan bij regulier fruit
  • Het aanbod van producten in Natuurwinkel, de speciaalzaak, is breder dan in een supermarkt. Het voeren van een breder assortiment is duurder dan het voeren van een selectief aanbod.
  • Natuurwinkel draagt zorg voor de totale keten van teler tot consument. Dat betekent onder andere dat wij vinden dat iedere schakel in de keten een faire prijs voor zijn product dient te ontvangen.

Natuurwinkel kiest bewust voor A-merken en hoogwaardige kwaliteiten in plaats van huismerken, hetgeen overigens ook door de Consumentenbond in haar publicatie is aangegeven. Het is dan ook te begrijpen dat er een verschil in prijs is.

Voor meer informatie: www.natuurwinkel.nl
Publicatiedatum: