Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fotoreportage: Biologisch aanbod op Horecava 2024

Tholen - Horecava 2024 vond van 8 tot en met 11 januari plaats in RAI Amsterdam. In totaal waren er ruim 64.000 bezoeken op Horecava 2024, 84% van de bezoekers was beslisser in de horeca. Biojournaal ging tijdens een rondgang over de horecabeurs op zoek naar het biologische aanbod en maakte een uitgebreide fotoreportage.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

JetDrinks, fritz kulturgüter, KoRo en Florentin

Een aardig aantal van de exposanten met bio-producten toonde nieuwe producten aan de beursbezoekers. Zo was er veel nieuws rond blikjes (bij JetDrinks, Sapinca en Agroposta) en presenteerden andere exposanten onder meer biologische smoothies op basis van water, van seitan gemaakte Frick'n Tenders, Kornheimer desembrood, siroop 'ginger, pepper, lemon & apple' en is de biologische koffiemelk van Zuivelrijck binnenkort in een aluminium cupje verpakt.

Tot de bio-exposanten behoorden ook de nodige debutanten, waaronder Moj Limonade, Kalverliefde, La Vie est Belle, KoRo, Rose & Vanilla en vanmenno.

Zuivelrijck, Lemonaid Beverages, Bakkerij Carl Siegert en Odenwald Bakery.

Meerdere exposanten gaven aan dat horecaondernemers duidelijk op zoek zijn naar bijzondere en opvallende producten, het liefst in een duurzaam jasje. Ondanks de lastige marktsituatie gaven meerdere ondernemers aan dat ze toch een mooie groei in biologisch hebben kunnen noteren. Een aantal bedrijven haalden wel het Biojournaal-lijstje, maar deze merken bleken geen Skal-certificaat meer te hebben. Bij de koffie en thee viel op dat daaromheen steeds meer een compleet concept omheen ontwikkeld wordt, compleet met glazen, kleine theepotjes en dergelijke.

Professionalisering
Deze editie stond volgens de beursorganisatie onder andere in het teken van professionalisering. Door stijgende prijzen, personeelstekorten, toenemende concurrentie en de verwachtingen van klanten, is een professionele aanpak noodzaak voor horecabedrijven. Terwijl gastvrijheid voorop blijft staan, vragen zaken zoals schaalvergroting en automatisering steeds vaker de aandacht. Tijdens Horecava werd uitgebreid stilgestaan bij deze belangrijke onderwerpen. Voor de horecaondernemer die wil overleven is een bezoek aan Horecava noodzaak.

Acai Benelux, Sapinca, La Vie est Belle en Soof.

Op de vorige Horecava werd al duidelijk dat plant based en vegan geen noviteiten meer waren, maar nu een normaal onderdeel van de menukaart zijn. Dit jaar bleek dat nu robotisering en AI omarmd wordt. Denk bijvoorbeeld aan software die met AI de ondernemer helpt bij de personeelsplanning, inkoop en menukaart. En robots nemen de keuken en de schoonmaak over, zeker in de gastvrijheid in de zorg. Als koken en schoonmaken overgenomen kan worden door een robot, kunnen mensen meer tijd besteden aan persoonlijke zorg en aandacht.

Horecava 2025
Horecava is al ruim 65 jaar de horecabeurs voor vakmensen in de wereld van eten, drinken en buitenshuis slapen. De beursorganisatie spreekt over een goede Horecava, van deelnemers hoorden ze dat er nog nooit zo veel orders zijn geschreven, leads verzameld en contacten gelegd. Na deze Horecava zitten ze vol ideeën voor de volgende editie, die vindt plaats van 13 januari tot en met 16 januari 2025.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Voor meer informatie: www.horecava.nl