Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ekoplaza kijkt terug en blikt vooruit

"We willen dat iedereen kan genieten van een gezonde, biologische leefstijl. Daarnaast geloven wij ook dat iedereen wil winkelen zonder dat er negatieve effecten zijn. Dit gaat dan zowel over de eigen gezondheid als ook over de natuur en het klimaat. Om deze reden werkt Ekoplaza aan diverse thema´s om ervoor te zorgen dat je met een gerust hart boodschappen kunt doen. Wij kijken terug op de dingen die bereikt zijn en waar we in 2019 hard aan gaan werken!", aldus Udea/Ekoplaza.

  • Geen BTW op bio
    Samen met nog 150 andere biologische speciaalzaken startte Ekoplaza een campagne voor 0% BTW op biologische voeding. Bijna 80.000 betrokken consumenten hebben hun handtekening gezet. Met de petitie wilden we samen met de burgers bij de Tweede Kamer aan de kaak stellen dat biologische voeding onterecht extra wordt belast en het kabinet ertoe bewegen de BTW op biologische voeding per 2019 niet te verhogen. Op deze manier konden we een gelijk speelveld creëren tussen biologische en niet-biologische voeding. Helaas is dit niet gelukt, maar tijdens de campagne hebben we mooie onderwerpen belicht.
  • Favoriete bio-product van 2018
    "Elk jaar komen er mooie nieuwe producten op de markt die bijdragen aan een eerlijkere, schonere of gezondere wereld. Op de Bio-beurs kregen een aantal innovaties een speciaal plekje door middel van de verkiezing voor het ‘Favoriete Bioproduct 2018’. Tijdens de Biobeurs in Zwolle is ons bananenbrood verkozen tot het favoriete bioproduct 2018."
  • Statiegeldalliantie
    Van de miljoenen flesjes en blikjes die jaarlijks over de toonbank gaan, belandt nog altijd een aanzienlijk deel naast de vuilbak. Plastic flesjes en blikjes zijn op dit moment verantwoordelijk voor zo’n 40 procent van het zwerfafval. Statiegeld op deze verpakkingen zien wij als een kans voor het milieu, want statiegeld vermindert de hoeveelheid blikjes en flesjes in de natuur aanzienlijk. Wij hebben ons daarom als één van de enige supermarkten aangesloten bij de statiegeldalliantie.  
  • Bijna alle conserven suikervrij
    "Bij Ekoplaza willen we je zoveel mogelijk ondersteunen in een gezonde leefstijl. Daarom proberen we je te stimuleren om te kiezen voor gezonde keuzes in het assortiment. In ons assortimentsbeleid worden we steeds kritischer bij de keuze van onze producten en de ingrediënten. De afspraak met ons inkoopteam is duidelijk: we willen binnen ons assortiment een duidelijke ontwikkeling op het gebied van suikers. Daarom vind je sinds eind 2016 in ons schap conserven zonder toegevoegde suikers." 
  • Ekoplaza verkoopt meest duurzame melk
    Uit vergelijkend onderzoek van Milieudefensie blijkt dat Ekoplaza de meest duurzame supermarkt is om melk te kopen. Milieudefensie: “Grote supermarktketens vinden ontbossing geen belangrijk thema. Voor veel van de zuivelproducten die ze verkopen heeft ontbossing en aantasting van de natuur plaatsgevonden. Gelukkig is het niet alleen maar kommer en kwel binnen de Nederlandse supermarkten. Ekoplaza scoort maar liefst een 9,1”
  • Allereerste BPA-vrije supermarkt
    BPA is een chemische stof die veel wordt gebruikt in verpakkingsmateriaal van voedsel om het plastic meer elastisch te maken. "Verschillende onderzoeken en media brengen BPA in verband met hormoonverstoring en schade aan ogen, huid of luchtwegen. Daarom wordt de inname van grote hoeveelheden gezien als een gevaar voor de gezondheid. Wij willen dat onze producten beschikbaar zijn zonder schadelijke stoffen. Ook de verpakkingen. Ekoplaza is sinds begin 2018 de allereerste supermarkt met een geheel BPA-vrij assortiment."
  • Huismerk om naar composteerbare verpakking
    "Om het gebruik van plastic terug te dringen, kiezen we bij Ekoplaza steeds vaker voor composteerbare verpakkingen. Deze verpakkingen belasten het milieu niet en zijn na twaalf weken volledig gecomposteerd. De composteerbare verpakking wordt voor veel Ekoplaza-merk producten gebruikt, zoals verschillende soorten noten, rijst en gedroogde bonen. Sinds deze verpakkingen in 2013 zijn doorgevoerd, heeft dit al tot een enorme besparing van plastic gezorgd." Momenteel is 75% van het Ekoplaza huismerk plasticvrij verpakt. 
  • Plastic besparen op containers
    "Niet alleen in de winkels, maar ook op ons hoofdkantoor staat het minimaliseren van plastic hoog in het vaandel. Tot aan de kantine toe is gekeken waar plastic puur vanwege het gemak gebruikt werd. Veel zaken zijn veranderd. De grootste klapper maakten we door te stoppen met het sealen van de rolcontainers die de producten vervoeren die je in de winkel terugvindt. We hebben al zo'n 2.200 plastic bespaard op onze containers."
  • Transparant over E-nummers en plastic via app
    Met de barcode-scanner in de Ekoplaza app plaats je eenvoudig boodschappen in het winkelmandje, óók thuis of op het werk. Daarnaast ontdek je met de ingrediëntenscanner of er verborgen E-nummers, plastics of chemicaliën in een product zitten. 

Ambities voor 2019

  • Suiker en zout 
    Een beetje zout en een klein beetje suiker is goed voor je, maar de meeste Nederlanders krijgen te veel zout/suiker binnen en dat kan gezondheidsproblemen veroorzaken. Ekoplaza streeft naar een bewust assortiment en kijkt daarom doelbewust naar de hoeveelheden suiker en zout die gebruikt worden. "Onze ambitie is om in 2019 het hele assortiment onder de loep te nemen en te beoordelen op de hoeveelheid suiker of zout. Waar nodig, passen we de ingrediënten aan." 
  • Voedselverspilling
    Jaarlijks gaat er in Nederland door voedselverspilling ruim 2 miljard kilo voedsel verloren. In Nederland wordt jaarlijks voor enkele miljarden euro’s aan bruikbaar voedsel weggegooid. Dit gebeurt bij de oogst, tijdens de opslag en transport, in horeca, maar ook in supermarkten en uiteindelijk bij consumenten thuis. "We hebben verschillende initiatieven die verspilling tegen gaan."
  • CO2-uitstoot
    Om zo min mogelijk negatieve invloed te hebben op het milieu, wil Ekoplaza de uitstoot van CO2 ieder jaar reduceren en tot een minimum beperken. Vanaf 2014 is de voetafdruk van het filiaalbedrijf van Ekoplaza concreet vastgesteld op 29,35 kg per m2. In deze periode is ook een doelstelling vastgesteld om ieder jaar 10% te dalen in uitstoot. Om de koploper in duurzaamheid te blijven, is het streven naar een zo laag mogelijke uitstoot van CO2 een van de belangrijkste doelstellingen. Om deze reden worden alle mogelijke maatregelen genomen.   
  • Plastic reduceren
    "We willen dat de consument een kwalitatief biologisch product kan kopen zonder een onnatuurlijke en onverwoestbare verpakking. Door te kijken waar plastic wordt gebruikt en hier een alternatief te bieden, reduceren we het gebruik van plastic. We werken aan meer verpakkingsvrije opties. In samenwerking met de Plastic Soup Foundation werken we aan projecten, die de bewustzijn rondom het probleem wat plastic veroorzaakt vergroten."  

Voor meer informatie:

www.ekoplaza.nl 

 

Publicatiedatum: