Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Dit zijn de trends in duurzame voeding voor 2019

Dit jaar zal volgens Ecovia Intelligence een belangrijk jaar voor de groei van de duurzame voedingsmiddelensector zijn. De belangrijkste ontwikkelingen volgens de onderzoekers:

Mainstreaming van biologische voeding
Verkoop van biologisch zal vooral in de grote ketens doorzetten. Bijna alle grote voedingsdistributeurs in Europa en Noord-Amerika verkopen nu biologisch voedsel onder hun private labels en de verwachting is dat deze ketens aan marktaandeel blijven winnen. In sommige landen, waaronder Denemarken (Coop) en Canada (Loblaw), zijn de leidende biologische voedingsmerken al private labels van de detailhandel.

Plantaardig voedsel wordt steeds belangrijker
Ecovia Intelligence verwacht steeds meer op planten gebaseerde producten te zien in de winkels.

Minder verpakkingen
De bezorgdheid van consumenten over plasticvervuiling in oceanen en stortplaatsen zet druk op voedselbedrijven om hun verpakkingsimpact aan te pakken. Verwacht een aantal disruptieve innovatie te zien, zoals het Natural Branding-concept van Eosta; lasermarkering heeft in het eerste jaar al 6,3 miljoen stuks plastic bespaard. Hiervoor ontving Eosta de Sustainable Packaging Award tijdens de uitreiking van de 2018 Sustainable Food Awards.

Investeringen en acquisities
De verwachting is dat er dit jaar meer duurzame voedselbedrijven overgenomen door grote multinationals. Zo heeft Unilever onlangs De Vegetarische Slager overgenomen; het kocht eerder toonaangevende biologische voedingsbedrijven in Brazilië en het Verenigd Koninkrijk. Er wordt meer geïnvesteerd in biologische en duurzame voedingsmiddelenbedrijven door grote beleggers.

Duurzaamheidscertificaten en labels
De trend van ethische etikettering zal verder doorzetten, en de acceptatiegraad stijgt. Labels die aan populariteit winnen zijn Non-GMO Project, Veganistisch en glutenvrij. Het marktaandeel van gecertificeerde grondstoffen zal blijven stijgen. Meer dan een derde van alle koffie, een kwart van de cacao en bijna een vijfde van de thee is al gecertificeerd volgens vrijwillige duurzaamheidsplannen.

Ethische winkelinitiatieven
Ekoplaza kreeg in 2018 veel aandacht voor de eerste plasticvrije supermarkt. Ecovia Intelligence verwacht dat meer natuurlijke en biologische voedingsdistributeurs gaan streven naar plasticvrije winkels.

Uitleg over plasticalternatieven in de plasticvrije supermarkt van Ekoplaza.

Toenemende invloed van millennials
Millennials behoren al tot de meest enthousiaste kopers van duurzame en biologische producten; ze zullen meer invloed krijgen naarmate hun koopkracht blijft stijgen. Omdat ze meer kopen van online platforms, zullen e-retailers marktaandeel winnen voor duurzame producten.

Voor meer informatie: www.ecoviaint.com

Publicatiedatum: