Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fairafric's Made in Africa biologische chocolade: "Wij maken onze telers mede-eigenaren"

Niet alleen is Fairafric de eerste biologische chocoladereep die gemaakt en verpakt wordt in Ghana, maar het merk maakt zijn cacaotelers ook mede-eigenaren van het merk door aandelen in het bedrijf voor hen te kopen.

Het idee voor Fairafric begon in 2013 toen Hendrik Reimers aan het backpacken was door Afrika. Reimers realiseerde zich dat mensen veel meer zouden kunnen verdienen als het eindproduct van de agrarische producten die ze teelden ook in Afrika werd gemaakt.

Sindsdien heeft Fairafric verschillende campagnes uitgevoerd voor het werven van fondsen waardoor ze premium, biologische chocolade konden gaan maken in Ghana, en deze nu wereldwijd kunnen versturen.

De belangrijkste missie, om de waarde van het product in Ghana te houden, wordt op verschillende manieren bereikt, zo liet Julia Gause, verkoopmanager bij het hoofdkantoor van Fairafric in München, weten.

Ten eerste kiezen ze voor biologische cacao in plaats van Fairtrade cacao voor hun chocolade. "In Ghana ligt de prijs voor biologische cacaobonen drie keer hoger dan de Fairtrade prijzen, en we betalen dus de hoogste prijs voor cacaobonen die mogelijk is in Ghana," vertelde ze. Ten tweede koopt het bedrijf aandelen voor zijn cacaotelers, wat hen mede-eigenaren van het merk maakt.

Aan het begin van 2018 lanceerde Fairafric een investeringscampagne op het online platform Seedrs, waarmee mensen aandelen in het bedrijf konden kopen. Daarnaast gebruikt het bedrijf een gedeelte van het geld van de meest recente Kickstarter campagne (dat meer dan drie keer het doel van €27.000 op heeft gebracht) om een fonds op te zetten dat de aandelen in Fairafric beheert namens zijn telers.

Hoogwaardige verwerking in Afrika houden
Er zijn de laatste tijd zorgen geweest dat de cacaosector te maken zou kunnen krijgen met een tekort aan het gewas door een gebrek aan arbeiders.

Jongere generaties in de grootste cacao producerende landen, Ghana en de Ivoorkust, kiezen vaak niet voor een carrière in de cacaosector door het lage inkomen dat geassocieerd wordt met de sector. Daarom zou het oprichten van een chocolade producerende sector in Afrika een manier kunnen zijn om een tekort aan cacao door een gebrek aan arbeiders te voorkomen.

Fairafric werkt ook nauw samen met Yayra Glover, zijn partner-coöperatief, om andere manieren te vinden om het inkomen van hun telers te vergroten. In de zomer van 2018 hebben ze bijvoorbeeld kokospalmen op het land van telers geplant, waarmee deze hun inkomen kunnen vergroten. 

Om de chocolade te maken, werkt Fairafric samen met een lokale strategische partner, Niche Cacoa Industry. Dit is een volledig Ghanese, private cacaoverwerker die onder andere cacaoboter maakt.

"In de chocoladefabriek van Niche werken technici, voedingswetenschappers en ingenieurs, en veel van hen verdienen minstens 6,5 keer meer dan het huidige Ghanese minimumloon. Dit zijn het soort banen dat interessant zijn voor jonge, hoog opgeleide mensen", vertelt Gause.

"Het 'Made in Africa' merk moet gepromoot worden"
Het vervaardigen van producten in Afrika is een zeer haalbaar bedrijfsmodel voor de vele producten die in Afrika worden geteeld, liet Gause weten.

"Alle producten die geëxporteerd worden naar Europa als niet-verwerkte grondstoffen zijn potentiële producten waar een vergelijkbaar bedrijfsmodel kan worden opgezet," zei ze.

Solino Coffee en Kaffee Kooperative zijn twee start-ups die precies dit doen. Ze telen, oogsten, roosteren en verpakken koffie in Ethiopië en Rwanda.

Uitdagingen
Het opzetten van Fairafric is echter niet zonder problemen verlopen. "Er zijn verschillende uitdagingen geweest, en we lopen nog steeds tegen sommige problemen aan. Een grote uitdaging was natuurlijk om de meest geschikte leveranciers en partners te vinden, zowel in Ghana als in Duitsland," zei Gause.

Eén van de belangrijkste dingen die we echter hebben geleerd is dat het produceren van chocolade in Ghana niet altijd gemakkelijk is, maar dat het zeker alle inspanningen waard is. De samenwerking met het team in Ghana en alle steun die we van over de hele wereld krijgen maakt ons enorm blij en trots."

Bron: Food Navigator (Niamh Michail)

Publicatiedatum: