Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Over blockchain en gezonde voeding

Fotoreportage BioBorrel 17 december 2018

Tholen – Ongeveer 100 geïnteresseerden in de bio-sector verzamelden zich gisterenavond in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Daar vond namelijk de achtste editie van de BioBorrel plaats. Medeoprichters Eymert van Manen en Thomas van Hasselt vertelden eerst kort iets over het ontstaan van de BioBorrel. “De BioBorrel is bedoeld zodat de bio-sector elkaar kan ontmoeten in Amsterdam. Iedere keer zien we weer nieuwe gezichten”, aldus Eymert.  

Klik hier voor de fotoreportage.

De eerste spreker was Lonneke van Genugten, campagne manager bij Fairfood. In haar presentatie ging zij dieper in op blockchain in de voedselketen. Dit was een aansluiting op de vorige presentatie van Nicolette Klijn, die ook inging op de mogelijkheid van blockchain.

“Blockchain kan gezien worden als een decentraal digitaal kasboek waarin alle spelers evenveel toegang hebben”, begon Lonneke haar presentatie. “Wij waren in Nederland de eerste die het gebruikt hebben om een digitaal paspoort te maken van voedselproducten. Op deze manier kun je de hele keten zichtbaar maken, waardoor de keten veel inclusiever wordt en de consument meer informatie heeft. Ik geloof dat de kracht van biologisch zo zichtbaar gemaakt kan worden.”

Na de presentatie van Lonneke was Johan de Visser, manager Healthy Eating bij Albert Heijn, aan de beurt. Hij ging met name in op ontwikkelingen bij Albert Heijn om consumenten gezonder te laten eten. “We doen dit door drie soorten maatregelen: ongezonde producten gezonder maken, gezondere producten – zoals verspakketten – introduceren en de omgeving gezonder maken.” Daarnaast ging hij ook (kort) in op biologisch bij Albert Heijn. “Wij hebben zo’n 2000 bio-producten in het assortiment. Van wijnen tot superfoods tot babyvoeding. Regelmatig promoten wij deze producten extra door middel van acties.”   

Na de presentaties was er nog ruimte voor vragen en een discussie over stellingen die de Lonneke en Johan gaven. Daarna was er (natuurlijk) ook nog tijd voor de borrel.  

Klik hier voor de fotoreportage.