Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsland: Alnatura maakt weer groei door

Nadat de producen van Alnatura niet langer bij de Duitse keten DM werden verkocht, liep de verkoop van het merk flink terug. Echter heeft het merk de weg naar groei nu opnieuw gevonden. Naast de huidige cijfers, zijn ook de targets voor het komende jaar gepresenteerd bij de jaarlijks persconferentie. 

Verkoop toegenomen met 6,8%

Alnatura heeft het financiële jaar 2017/2018 op 30 september gesloten met een 6,8% hogere verkoop. Alnature kondigde daarnaast aan dat de netto verkoop het afgelopen fiscale jaar €822 miljoen bedroeg. Ter vergelijking: in het jaar ervoor was de verkoop met slechts 1% toegenomen tot € 770 miljoen. Nadat de producten van Alnature uit de handel werden gehaald bij DM, heeft het bedrijf "met succes, en in samenwerking met onze fabrikanten en handelspartners, maar vooral onze werknemers, een nieuw pad in weten te slaan," vertelt oprichter en directeur Götz Rehn.

Markten als drijvende kracht achter groei

Volgens directeur Rüdiger Kasch heeft de opening van acht nieuwe filialen in of rondom grote Duitse steden zeker bijgedragen aan de positieve ontwikkelingen. In totaal is het aantal winkels gegroeid met vijf, naar in totaal 132. Er worden al verdere winkelopeningen gepland voor het eind van 2018/2019, bijvoorbeeld in Freiburg. 

Focus op duurzame verpakkingen

Alnatura is van plan om vanaf volgend jaar plastic tassen voor groente en fruit te bannen uit al zijn winkels. Het bedrijf test op dit moment alternatieve verpakkingen voor appels (karton in plaats van tassen), net als de voormalig wegwerp koffiekopjes die nu teruggebracht kunnen worden. Tegen het midden van 2019 zal de verpakkingsfolie van de chocolade van Alnatura ook omgezet worden in folie op basis van houtvezel. Hierdoor zal het bedrijf jaarlijks zes ton aluminiumfolie  besparen, volgens hun eigen cijfers. Götz Rehn was ook zeer positief over de afschaffing van de papieren reclame. Dit zal Alnatura 56 ton papier en 5,6 ton Co2 per week besparen. Volgens Götz Rehn, heeft de overstap naar digitale reclame geen negatieve impact.

Producten van Alnatura liggen in 12.300 winkels 

Naast zijn eigen markten worden de producten van Alnatura ook verkocht door 19 handelspartners in ongeveer 12.300 winkels in Duitsland en de rest van Europa, met Edeka Götz Rehn als de grootste partner. Ook in Frankrijk heeft Alnatura deals gesloten met twee handelspartners, Supermarchés Match en Cora, en het assortiment wordt hier "enorm goed ontvangen", volgens Rehn.

Alnatura Production and Trade GmbH blijft zijn assortiment en distributiefaciliteiten uitbreiden: aan het eind van het vorige fiscale jaar had het bedrijf voor het eerst meer dan 3000 werknemers - 124 meer dan in het vorige jaar. Volgend jaar zal het bedrijf bovendien zijn hoofdkantoor verplaatsen van Bickenbach naar Darmstadt.

Ecologische en sociale beloftes

Sociale toewijding, bijvoorbeeld op het gebied van de integratie van vluchtelingen en initiatieven om de biologische teelt te promoten, is altijd al belangrijk geweest voor Alnatura. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om het steunen van het zaadfonds, eerlijke prijzen voor zuivelboeren of hun eigen biologische telers initiatief, dat telers financieel ondersteunt bij de overstap naar biologisch.

Bron: Organic Market Info (Susanne Gschwind )

Publicatiedatum: