Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sander De Proost:

“Steeds meer marktkramers vinden de weg naar bio-AGF bij BelOrta”

Tholen – “Het aandeel biologisch is in zijn algemeen, maar zeker ook binnen de AGF aan het groeien in België. We merken een stijgende vraag bij een aantal van onze bestaande bio-klanten”, vertelt Sander De Proost van BelOrta. “Daarnaast merken wij ook een verbreding van het cliënteel voor bio-producten. Veel meer marktkramers vinden de weg naar de bio-AGF. Bij ons hebben kleinere klanten het voordeel om bijvoorbeeld enkel een paar kisten van een product af te nemen. Hierdoor kunnen de kleinere klanten ook bio opnemen in hun assortiment. Ook kleine partijen gericht op horeca zien we de stap naar bio maken. Ook de horeca merkt de stijgende vraag en we merken dat wanneer bedrijven met bio zijn begonnen dat dat niet eenmalig is, maar dat ze de volgende keer weer bio-product mee nemen.”


Bio-boerenkool, paksoi en cavolo nero

Omschakeling
Het gamma biologische groenten en fruit breidt bij BelOrta nog altijd uit. “Wij bieden reeds een groot bio-assortiment aan, maar het aantal referenties neemt nog steeds toe. Zeker op het gebied van vruchtgroenten merken we dat er bepaalde mogelijkheden zijn. BelOrta probeert zoveel mogelijk om telers te begeleiden bij een eventuele omschakeling”, zegt Sander. Momenteel is de vraag naar bio doorgaans groter dan het aanbod. “Om aan de vraag te blijven voldoen, moet ons areaal dus ook blijven toenemen. Elk jaar zijn er telers die de overstap maken. Het is wel belangrijk dat de groei per product op een gecontroleerde manier gebeurt, zodat er niet teveel of te weinig telers van dezelfde producten komen. Toch merken we dat telers die bereid zijn om over te schakelen, ook bereid zijn om zich op andere zaken te richten.”

“Wij merken dat België niet bepaald voorloopt op Nederland en Duitsland als we kijken naar het aandeel biologisch. Er valt hier nog een inhaalslag te maken. De bio-afdeling van BelOrta zet hier de laatste jaren hard op in en we merken dat de bedrijven die omschakelen professionele bedrijven zijn die zich bewust zijn van de markt”, vervolgt Sander. "Zeker in het retailschap mogen biologische groenten en fruit zeker nog wel een stevigere positie innemen. Voor de kerstperiode zien we dat de specialties en de wintergroenten het goed doen. In fruit zien we een toenemende vraag naar stoofappel en –peer." 

Voor meer informatie:
Sander De Proost
BelOrta
Mechelsesteenweg 120
2860 Sint-Katelijne-Waver
+32 (0)471 49 0894
sander.deproost@belorta.be  
www.belorta.be