Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Dan Branson over bio bij Loblaw

Toen Dan Branson zo'n 12 jaar geleden bij Canada's grootste supermarktketen ging werken, was hij nogal sceptisch over biologisch. 

Branson: "Ik ben met stomheid geslagen door de groei en bewustwording die we in dit segment zien. Het merendeel van de bio-afzet zien we op de AGF-afdeling. Mensen worden zich steeds meer bewust van gezondheid en wellness en daardoor houden ze in de gaten wat ze in hun lichamen stoppen."

Volgens de Canadian Organic Trade Association kopen twee van de drie Canadezen wekelijks bio-producten. Van klanten met kinderen koopt 72% wekelijks bio en van de millennials 83%, omdat ze zich zorgen maken over conventionele gewasbeschermingsmiddelen, GMO's en het milieu. 

De afzet van bio-producten in de hele winkel is 2,6%. Van de Loblaws AGF-lijn doet private label President's Choice met z'n bio-salades het bijzonder goed. Daarna komen de lunchbox- en snackproducten voor school en werk, waaronder bananen, appelen, hapklare worteltjes en druiven.

Loblaw heeft bio en conventionele producten naast elkaar in z'n schappen zodat klanten de twee direct met elkaar kunnen vergelijken. 

"De sector komt op een punt van verandering. In plaats van dat een teler een bio-rode druif aanbiedt, komt hij nu met een Sweet Celebration bio-druif. We beginnen een aantal nieuwe, goed smakende rassen op de markt te brengen en enkele unieke dingen die we eerst niet konden aanbieden omdat het aanbod of de vraag te klein was."

Volgens Branson voldoet de verpakking vaak niet helemaal aan de normen voor bio. Vandaar dat het President’s Choice Organic label een rol in het bedrijf speelt. 

"Door direct met telers te werken en producten onder dit merk te leveren kunnen we een extra level van vertrouwen en identiteit bieden dat klanten een beter gevoel over hun aankopen geeft."

Lokaal kopen is ook belangrijk voor Loblaw en z'n klanten. "We focussen ons op het werken met Canadese verkopers om meer bio assortiment te ontwikkelen, het seizoen te verlengen en non-traditionele items te telen. Het gaat om het steunen van gemeenschappen en om het geven van consumenten wat ze willen."

Omdat Canada's vollegrondsteelt kort is, bieden kasgewassen grote mogelijkheden voor de toekomst. Kasaardbeien zijn nu ook in de winter verkrijgbaar, maar om ze helemaal bio te telen is nog een uitdaging. 

"Wanneer een klant echt bio-aardbeien zoekt, dan zou dat een van de top-producten en de moeilijkste om te leveren zijn. Maar wat een kans zou het zijn om een jaarrond bessenteelt in Canada te hebben. Dat zijn de dingen waar we over nadenken en die we leuk vinden om te doen."

Bron: organicproducenetwork.com 

Publicatiedatum: