Money Monitor: Hoeveel duurder zijn bio-boodschappen eigenlijk?

Vanessa Baratta denkt na over het kopen van bio-producten. "Prijsfactoren spelen mee nu ik een eigen huis heb. Dat maakte vroeger helemaal niet uit. Ik koos meestal voor bio, maar dat is veel duurder." Baratta probeert i.v.m. het milieu zo bewust mogelijk te eten en te drinken. "Maar er zijn dingen waar ik liever mijn geld aan uitgeef dan aan bio-AGF." 

Volgens experts liggen de hogere prijzen voor bio-voeding op 20-60%. Alle producten, behalve spinazie, van de 17 die ze kochten waren 20% duurder op de bio-afdeling. Dit was het resultaat van een studie in 2016 van de U.S. Department of Agriculture. Eieren en melk bleken het duurst te zijn.

Toch hoeft bio geen aanslag op de portemonnee te zijn door seizoenfluctuaties, een langere houdbaarheid van sommige producten en het kopen in bulkpartijen en huismerken.

Appelen, wortelen, bloemkool, broccoli en voorverpakte salades worden vaak lokaal geteeld, wat de transportkosten verlaagd. Ze kunnen langer worden opgeslagen, waardoor ze minder vatbaar voor prijsfluctuaties zijn. 

Pat Pessotto van levensmiddelenketen Longo's: "Volg het seizoen en kijk wat Moeder Natuur in deze tijd van het jaar biedt. Ik vind het persoonlijk heerlijk een bio-worteltje weg te snacken." Bij Provigo in Montreal kost een zakje van 900 gr bio-wortels € 4,00, 20 % meer dan de € 3,33 van een non bio-verpakking. Bio-paprika's kosten 80% meer en bananen 63%.

Wanneer een product in seizoen is, daalt het prijsverschil door een groter aanbod. De hogere prijzen komen gedeeltelijk door de hogere kosten van telers die geen gebruik maken van synthetische gewasverbeteringsmiddelen, rioolslib en GMO's, groeihormonen en antibiotica. Ze worden ook veroorzaakt door verwerkers en retailers die ervoor moeten zorgen dat bio-producten niet in contact komen met conventionele producten, wat vereist is om de bio-certificering van de Canadian Food Inspection Agency te krijgen.

Tia Loftsgard van de Canada Organic Trade Association: "Conserveringsmiddelen, kleurstoffen, synthetische gewasverbeteringsmiddelen worden in het voedingssysteem gebruikt niet omdat het menselijk dieet ze nodig heeft, maar ten  gunste van het voedingssysteem en om de kosten te beperken." Loftsgard benadrukt ook de uitdaging van prijsvergelijk en haalt verpakkingsformaten aan, 'seizoengebondenheid' en verschil in ingrediënten.

Charlotte Vallaeys van de Consumers Union in de VS: "Veel van de prijs die de consument betaalt gaat niet naar de teler, maar naar de verwerkings- en marketingsector." Volgens haar is de beste manier om de hogere prijzen te omzeilen het kopen van een huismerk bio-product i.p.v. een non bio-product van een A-merk. In een bulk kopen, of direct van een teeltbedrijf, is een manier en zelf je eigen groenten telen, van boerenkool tot koriander, zal de prijs voor je producten verlagen terwijl je toch de voordelen van bio geniet.

66% van alle consumenten kopen wekelijks bio-producten. Onder millennials stijgt dit naar 73% en in deze groep blijft er een groei te zien. Dan Branson van Loblaw Companies: "Ik denk dat bio een lifestyle-keuze van veel mensen is. Toen ik kind was, was een Spaanse clementine een feest en nu hebben we het hele jaar door mandarijnen en clementines, zowel bio als non bio." 

Bron: business.financialpost.com  


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019