Voedingsdeskundigen waarschuwen voor voedingstekortentekorten door veganisme

Voedingsdeskundigen waarschuwen dat veganistische diëten schadelijk zijn voor de gezondheid van kinderen. Deze diëten vermijden vlees, vis en zuivel, wat kan leiden tot 'verwoestende' gezondheidseffecten en in extreme gevallen zelfs tot overlijden. Kinderen die een dergelijk dieet volgen zijn 'slanker en kleiner' dan kinderen die vlees eten of dan kinderen die vegetarisch eten met melk, eieren en kaas.

Maar veganisme wordt steeds populairder. Experts waarschuwen voor het gebrek aan vitamine B12, calcium, zink en hoogwaardige proteïnen, wat schade aan het zenuwstelsel kan opleveren.

Volgens professor Mary Fewtrell is het voor ouders die hun kinderen op een veganistisch dieet willen zetten van belang dat zij medisch  advies opvolgen.

"Gebrek aan eiwitten kan leiden tot onvoldoende groei, terwijl te veel vezels het kind al snel een vol gevoel geeft, waardoor het te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Zelfs de borstvoeding van een veganistische moeder kan een tekort aan vitamine B12 en calcium opleveren voor de baby. Voor hen zou het goed zijn melksupplementen te gebruiken die zich niet in drankjes als rijstmelk, amandelmelk en sojamelk bevinden", aldus professor Myriam Van Winckel.

Volgens voedingsdeskundigen is het volgen van een vegetarisch dieet waarbij wel melk en eieren gegeten mag worden 'algemeen veilig'. Heather Russel, diëtiste bij de Vegan Society, zegt dat het erkend wordt dat bepaalde nutriënten extra aandacht verdienen in een vegetarisch dieet, zoals B12 en jodine. Ze voegt toe: "The Britisch Dietetic Association en the American Academy of Nutrition en Dietetics erkennen dat goede veganistische diëten de gezondheid kunnen ondersteunen bij mensen van alle leeftijden." 

Naast een waarschuwing tegen veganistische diëten voor kinderen wordt ook gewaarschuwd voor glutenvrije voeding die een impact kan hebben op de groei van kinderen en obesitas kan bevorderen. Tijdens een studie van 654 glutenvrije producten werd vastgesteld dat glutenvrij brood veel meer verzadigde vetten bevat, dat glutenvrije pasta veel meer suiker bevat en dat glutenvrije koekjes lagere hoeveelheden proteïnen en hogere hoeveelheden vetten bevatten.

Bron: Dailymail

 


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2018