Chiazaad: rijkste bron van omega 3-vetten en vezels

Rob Elens, huisarts uit Meijel, wil meer bekendheid geven aan chiazaad. "Dit zaad is inzetbaar in het westerse dieet en verhoogt eenvoudig de omega-3 intake, waar de meeste Nederlanders een tekort van hebben. Het zaad is verkrijgbaar onder de naam Enerchia op de gelijknamige website.

"Velen zullen er waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebben. Ik ook niet tot anderhalf jaar geleden. Ik was toen op zoek naar plantaardige bronnen van omega-3 vetzuren en stuitte toen op het bestaan van dit zaadje. Deze zaadjes worden gewonnen uit de chia-plant, salvia hispanica. Een eeuwenoude graansoort die groeit in Mexico en Guatemala. Het graan werd al door de Azteken verbouwd, maar na lange tijd in de vergetelheid te zijn geraakt werd het onlangs herontdekt", vertelt Rob.

Het woord chia komt van het woord chian uit de taal nahuatl, een Mexicaans dialect. Het woord betekend olieachtig. Dat komt omdat het zaadje heel veel omega-3 vetzuren bevat. "Om precies te zijn bevat een eetlepel, 12 gram Chia zaad 2,5 gram Alfalinoleenzuur (ALA), 750 mg omega 6 vetzuur en 250 mg omega 9 vetzuur."

Vroeger was het één van de belangrijkste voedingsbronnen van de Azteken. De azteekse krijgers konden dagen leven op chia-zaad en water. Chiazaad wordt traditioneel veel gegeten in Mexico en in het zuidwesten van de VS.

Deze zaadjes bevatten naast de omega-3 vetzuren ook veel eiwitten en vezels. Daarnaast bevatten ze veel magnesium, calcium, vitamines en anti-oxidanten.
Er bestaat geen ander voedingsmiddel met zo'n concentratie voedingsstoffen. Als je het vergelijkt met voedingsmiddelen die wij kennen dan heeft chia-zaad onder andere:

  • 8 keer meer omega-3 vetzuren dan zalm
  • 15 keer meer magnesium dan broccoli
  • 6 keer meer calcium dan melk
  • 2 keer meer kalium dan een banaan

Daarnaast nemen deze zaadjes 14 keer hun gewicht aan water op dat geeft snel een verzadigd gevoel. Chia-zaadjes zijn glutenvrij en bevatten weinig koolhydraten.



Veel mensen gebruiken lijnzaad en lijnzaadolie voor hun omega 3-intake. Er is volgens Rob Elens nu dus een alternatief. Hij vertelt nog wat meer over het verschil tussen Chiazaad en Lijnzaad:

"Chiazaadjes hebben nog meer voordelen ten opzicht van lijnzaad. Chiazaadjes zijn direkt te verteren als ze ingenomen worden als zaadje. Lijnzaad daarentegen heeft een hele dikke schil wat door ons lichaam niet verteerd kan worden. Deze zaadjes moeten eerst gemalen worden om de omega 3's beschikbaar te maken voor opname. Lijnzaad heeft een sterke nootachtige smaak en is erg vet waar niet iedereen van houd. Chiazaadjes hebben een neutrale smaak en zijn makkelijk te verwerken in elk recept."

Voor meer informatie: www.enerchia.nl

Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:

Reacties:


Interessant!
Ik ben om!
Met dank aan huisarts Rob Elen en Biojournaal.
Blijft nog genoeg ruimte in mijn maag voor gezonde streekproducten. :)
Bertus Buizer, Leeuwarden - 2012/02/14 13:26:58.000


Goed artikel,
Ben al lang op de hoogte van het goede van chia zaad en ik gebruik het al lange tijd.
echt SUPER !!!!

henri, den Bosch - 2012/04/27 10:52:36.000


Chia zaad van Spiruella, betere prijzen
Ray, Haarlem - 2012/02/04 22:55:04.000



© BioJournaal.nl 2019