Student zoekt ware betekenis duurzaamheid in Australië

'Couchsurfing 2.0' vraagt om stopcontacten

Vandaag (dinsdag 15 maart) begint de Utrechtse student kunstmanagement Wiebe Wakker zijn reis per elektrische VW Golf naar Australië. Maar de bestemming is niet zijn doel: Wiebe wil ontdekken wat duurzaamheid écht betekent voor de mensen die hij ontmoet en de culturen die hij doorkruist, en daar een documentaire over maken. Meltwater volgt Wiebe's zoektocht naar duurzaamheid op sociale media.

De student van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht vertrekt met niks op zak. Zijn volgers op sociale media mogen hem uitnodigen voor Bed, Bad, Brood én Batterij, want couchsurfing 2.0 vraagt wel om een stopcontact.



De ware betekenis van duurzaamheid is Wiebe's doel. Maar zijn volgers bepalen de weg. Volgers van @WiebeWkkr kunnen hun ankerpunt aangeven op Plugmeinproject.com. Wiebe bepaalt welke punten op de kaart hij met zijn reis verbindt: "Australië ligt 27.000 kilometer onder Utrecht. Mijn elektrische VW Golf heeft een actieradius van tweehonderd kilometer. In rechte lijn zijn dat 135 tussenstops, dus ik maak er vast meer dan tweehonderd", is zijn inschatting. "Het is belangrijk dat ik voldoende gastadressen in de juiste richting vind: hoe gastvrij is de wereld?"

Tweede Dashboard

"Meltwater's rol in het Plug Me In-project, is om alles wat er over Wiebe Wakker en zijn reis wordt gezegd, te monitoren op sociale media", zegt Saskia van Gemert, MD bij Meltwater in Amsterdam. "Onze mensen gebruiken de Meltwater tool om de miljarden conversaties op sociale media te doorzoeken. Wiebe beschikt zo over een 'tweede dashboard' dat aangeeft waar in de wereld relevante conversaties over zijn reis worden gevoerd. Zo kan hij bepalen wat zijn volgende bestemming het best kan zijn en helpen we hem mee het antwoord op zijn vraag te vinden, wat duurzaamheid in de werkelijkheid is."

Duurzaamheid

Dé definitie van duurzaamheid is dat óns economisch handelen, dat van toekomstige generaties niet mag beperken. Maar wat betekent dat wanneer je al blij bent met een walmende kerosinelamp, of een knetterend aggregaat? Of wanneer je de dag nog weet dat je je eerste airco kocht? Of wanneer je juist vanuit je welvaart besluit om het wat minder aan te gaan doen? Wiebe gaat het ontdekken en Meltwater luistert mee.

Over Meltwater

Meltwater verzamelt en analyseert voortdurend web-gegevens over bedrijven en hun merken. Meer dan 23.000 organisaties wereldwijd gebruiken het Meltwater media intelligence platform om op de hoogte te blijven van wat miljoenen media publiceren en wat er in miljarden sociale-mediaconversaties wordt besproken. Inzichten uit Meltwater laten organisaties ervaren en leren wat er online leeft en wordt beleefd, en die inzichten worden steeds bepalender voor hun bedrijfsstrategieën. Voor meer informatie en nieuws, volg Meltwater op Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube of bezoek de website van Meltwater.

Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2018